1- دانشگاه پیام نور ، m_gaffari56@yahoo.com 2- دانشگاه پیام نور
چکیده: (13968 مشاهده)
سابقه و هدف: اختلال شخصیت مرزی یک الگوی فراگیر بی ثباتی در روابط بین فردی و خودانگاره و خلق و خوی تکانشگرانه مشخص می شود، که در اوایل دوره بزرگسالی شروع شده و در محیط ها و موقعیت های مختلف ظهور می کند. عوامل مختلفی با صفات مرزی رابطه دارد. این پژوهش در پی دستیابی به ارتباط سبک های دلبستگی و سبک های هویت با اختلال شخصیت مرزی دانش آموزان می باشد.
مواد و روش کار: نمونه آماری این تحقیق شامل 200 نفر از دانش آموزان مقطع نظری استان آذربایجان شرقی در سالتحصیلی 90- 1389 بودند که به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه اختلال شخصیت مرزی کلاریج و بروکس، پرسشنامه سبک دلبستگی بزرگسالان کولینز و رید و آزمون سبک های هویت برزونسکی استفاده شد. سپس دادهها با استفاده از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه مورد تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها: یافته های به دست آمده نشان می دهد بین اختلال شخصیت مرزی با سبک هویت هنجاری (234/- =r ) ، سبک هویت تعهد (302/- =r ) همبستگی منفی و با سبک هویت سردرگمی(197/ =r )، سبک دلبستگی ناایمن(257/ =r ) و سبک دلبستگی ناایمن اجتنابی (303/ =r ) همبستگی مثبت و معنی داری وجود دارد (05/0 >p). بین سبک هویت اطلاعاتی و سبک هویت هنجاری (505/ =r ) و سبک هویت تعهد (406/ =r ) رابطه مثبت و معنی دار وجود دارد (05/0 >p). بین سبک هویت هنجاری با سبک تعهد(440/ =r ) رابطه مثبت و با سبک دلبستگی ناایمن 164/- =r) رابطه منفی و معنی داری وجود دارد (05/0 >p). بین سبک هویت سردرگمی با سبک هویت تعهد(320/- =r ) رابطه منفی و با سبک دلبستگی ناایمن (223/ =r ) و ناایمن اجتنابی (214/ =r ) رابطه مثبت و معنی دار وجود دارد(05/0 >p). همچنین رابطه سبک هویت تعهد با سبک دلبستگی ناایمن اجتنابی منفی و در سطح پنج صدم معنی دار می باشد. رابطه سبک دلبستگی ناایمن و سبک دلبستگی ناایمن اجتنابی (246/ =r ) مثبت و معنی دار می باشد. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه استاندارد نشان داد که متغییرهای سبک هویت تعهد، هنجاری و سردرگمی و نیز سبک دلبستگی ناایمن و ناایمن اجتنابی در دانش آموزان قوی ترین متغیرها برای پیش بینی اختلال شخصیت مرزی می باشند
بحث و نتیجه گیری: براساس یافته های پژوهش اختلا ل شخصیت مرزی عبارت است از الگوی ناسازگارانه و با دوام تجربه درونی و رفتار بیرونی که به زمان نوجوانی یا جوانی بر می گردد . که با سبک دلبستگی ناایمن و نایمن اجتنابی و همچنین با سبک هویت سردرگمی رابطه مستقیم دارد.
Investigating the relation of attachment and identity styles with borderline personality Disorder of adolescents. J. Ilam Uni. Med. Sci. 2013; 21 (6) :23-32 URL: http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-539-fa.html
غفاری مظفر، رضایی اکبر. بررسی ارتباط سبک دلبستگی و سبک هویت با اختلال شخصیت مرزی دانش آموزان. مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام. 1392; 21 (6) :23-32