زمینه و اهداف: جراحی زیبایی در جامعه مصرفی مدرن به یکی از موضوعات اساسی در مطالعات جامعه شناختی و پزشکی تبدیل شده است. بر همین اساس، هدف اصلی مقاله تبیین علل گرایش زنان به جراحی زیبایی در چهارچوب جامعه شناسی پزشکی است
روش بررسی: تحقیق به روش پیمایشی ، با تعداد نمونه 738 نفر انجام شده است. روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای توام با تصادفی ساده و سیتماتیک بوده و بوسیله پرسشنامه اطلاعات لازم از زنان 15 ساله و بالاتر گردآوری شده است. برای تجزیه و تحلیل مقدماتی داده ها از نرم افزار SPSSنسخه 17 و برای مدلسازی علل گرایش زنان به جراحی زیبایی از نرم افزار Lisrelنسخه 5/8 استفاده شده است.
یافته ها: پس تجزیه و تحلیل داده ها یافته ها نشان می دهد که: 1) گرایش به جراحی زیبایی در میان زنان 15 ساله و بالاتر شهر تبریز از سطح متوسط به پایینی برخوردار است.به عبارت دیگر، از هر 100 نفر زن 22/32 نفرشان گرایش به انجام جراحی های زیبایی دارند.2) بین متغیرهای مقایسه اجتماعی بدن، گروه های مرجع، سرمایه فرهنگی، اقتصادی و گرایش زنان به جراحی زیبایی همبستگی معنی داری وجود داشته و این متغیرهای تا 43درصد از واریانس متغیر جراحی زیبایی را تبیین می نمایند.3) متغیرهای سن، تحصیلات، رسانه ها و سرمایه اجتماعی اثر غیر مستقیم معنی دار و مقایسه اجتماعی بدن، گروه های مرجع، سرمایه فرهنگی و اقتصادی نیز اثر مستقیم معنی دار بر گرایش زنان به جراحی زیبایی دارند
نتیجه گیری: مدل نهایی تولید شده در نرم افزار لیزرل نشانگر این است که متغیرهای مقایسه اجتماعی بدن، گروه های مرجع، سرمایه فرهنگی و اجتماعی از جمله عوامل موثر بر گرایش زنان به جراحی زیبایی تلقی می شود.
koohi K, Alizadeh M. The Modeling of The Causes of Women's Tendency to Cosmetic Surgery With Using Lisrel Software . J. Ilam Uni. Med. Sci. 2013; 21 (6) :87-95 URL: http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-496-fa.html
کوهی کمال، علیزاده مهستی. مدلسازی علل گرایش زنان به جراحی زیبایی با کاربرد نرم افزارLisrel . مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام. 1392; 21 (6) :87-95