[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: درباره نشريه :: صفحه اصلي :: آخرين شماره :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
نمایه ها::
برای نویسندگان::
هزینه چاپ::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
سیاست های نشریه ::
بیانیه اخلاقی::
ثبت شکایت::
::
Citation Indices from GS

Citation Indices from GS

AllSince 2019
Citations63213630
h-index2719
i10-index18779
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
:: دوره 18، شماره 2 - ( تابستان 1389 ) ::
جلد 18 شماره 2 صفحات 16-9 برگشت به فهرست نسخه ها
اثر شعردرمانی گروهی بر کاهش نشانه‌های افسردگی در دانشجویان
یوخابه محمدیان*
گروه روان شناسی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ، uokhabe@gmail.com
چکیده:   (18577 مشاهده)

  مقدمه: افسردگی در سراسر دنیا مسئله­ی مهمی است. برآوردها نشان می­دهد که 15 تا 20 درصد افراد بزرگسال جامعه، عوارض و نشانه­های مختلف افسردگی شدید را از خود نشان می­دهند. حدود 30 درصد از مردم در طول حیات خود دچار افسردگی می­شوند که تنها 20 درصد آن ها تحت معالجه قرارمی­گیرند(بک، 1993). گرچه در ابتدای قرن 21 با پیشرفت­های چشمگیر علوم عصب­شناختی و تعیین زیربنای عصبی-شیمیایی افسردگی، این انتظار مطرح می­گــردد که تلاش­های درمانی این اختلال به سمت دارو ­درمانگری گرایش یابد ولی استفاده از درمان­های غیردارویی و انواع مختلف روان­درمانگری­ها همچنان با ­قاطعیت در عرصه مداخلات درمانی افسردگی حضور دارند. انواع مختلف هنر درمان­گری­ها از جمله شعر درمانی در دهه­های اخیر جایگاه ویژه­ای در عرصه­ی روان درمانی یافته­اند. در این پژوهش اثر شعردرمانی بر کاهش نشانه­های افسردگی مورد بررسی قرار گرفته است.

  مواد و روش­ها: در این پژوهش اثربخشی 7 جلسه شعردرمانی گروهی بر کاهش نشانه­های افسردگی در یک نمونه­ی غیربالینی از دانشجویان دختر بررسی شد. مقیاس DASS-21 در یک نمونه­ی 302 نفری از دانشجویان اجرا شد. 29 نفر از دانشجویانی که در زیر مقیاس افسردگی، نمره­ی متوسط و یا بالاتر از متوسط داشتند انتخاب و بر اساس برنامه­ی درسی به دو گروه آزمایش14 و کنترل15 نفره تقسیم شدند و به پرسش نامه­ی افسردگی بک پاسخ دادند. داده­ها با استفاده از آزمون من ­ویتنی مبتنی بر تغییرات نسبی تحلیل شد.

  یافته­های پژوهش: بر اساس نتایج به دست آمده، دانشجویان گروه آزمایش، پس از مداخله، در مقایسه با گروه کنترل نشانه­های افسردگی کمتری نشان دادند. (P=0.001)

  بحث و نتیجه­گیری: مطالعه­ی حاضر پژوهش­هایی که پیش از این سودمندی شعردرمانی بر آشفتگی­های روانی را گزارش کرده­اند، حمایت کرده و به طور خاص تأثیر آن بر کاهش نشانه­های افسردگی را تأیید می­کند.

 

 

واژه‌های کلیدی: هنردرمانی، افسردگی، شعردرمانی
متن کامل [PDF 227 kb]   (2725 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1390/3/18 | پذیرش: 1394/1/19 | انتشار: 1394/1/19
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Evaluating The Use of Poetry To Reduce Signs of Depression in Students . J. Ilam Uni. Med. Sci. 2010; 18 (2) :9-16
URL: http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-288-fa.html

محمدیان یوخابه. اثر شعردرمانی گروهی بر کاهش نشانه‌های افسردگی در دانشجویان. مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام. 1389; 18 (2) :9-16

URL: http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-288-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 18، شماره 2 - ( تابستان 1389 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام Journal of Ilam University of Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.16 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4646