[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: درباره نشريه :: صفحه اصلي :: آخرين شماره :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
نمایه ها::
برای نویسندگان::
هزینه چاپ::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
سیاست های نشریه ::
بیانیه اخلاقی::
ثبت شکایت::
::
Citation Indices from GS

Citation Indices from GS

AllSince 2019
Citations63033611
h-index2719
i10-index18679
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
:: دوره 24، شماره 1 - ( 1-1395 ) ::
جلد 24 شماره 1 صفحات 17-8 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش روانی خانواده(مدل اتکینسون و کویا) بر سلامت روانی اعضای خانواده ‌های بیماران روان پریشی
شهرام مامی1 ، ستار کیخاونی2 ، کامران امیریان* 3، الیاس نیازی1
1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام
2- دانشگاه علوم‌ پزشکی ایلام
3- دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام ، Cpka2012@yahoo.com
چکیده:   (7013 مشاهده)

مقدمه: مداخله­ های خانوادگی کوتاه مدت ممکن است بر اعضای خانواده­ های بیماران روانی تاثیر مثبتی داشته باشند. هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش روانی خانواده(مدل اتکینسون و کویا) بر سلامت روانی اعضای خانواده ­های­ دارای فرزند مبتلا به بیماری روان پریشی بود.

مواد و روش­ ها: مطالعه حاضر از نوع پژوهش ­های نیمه آزمایشی و بر اساس طرح پیش ­آزمون-پس ­آزمون با گروه کنترل است که تاثیر یک برنامه آموزش روانی چهار هفته ­ای را برای یک دوره زمانی دو ماهه بر روی 44 نفر از مراقبین خانوادگی بیماران روان پریشی بستری در بیمارستان بهزیستی شهر تهران که به صورت دسترس انتخاب شدند بررسی نمود؛ سلامت روانی مراقبین با استفاده از پرسش نامه GHQ-28 تعیین شد؛ سپس داده­ ها با استفاده از تحلیل کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته­ های پژوهش: نتایج پژوهش نشان داد که آموزش روانی خانواده موجب افزایش سطح سلامت روانی، عملکرد اجتماعی، کاهش علائم اضطراب و افسردگی می ­شود اما در کاهش علائم جسمانی تاثیر معناداری ندارد.

بحث و نتیجه­ گیری: برنامه آموزش خانواده به منظور بهبود سلامت عمومی در مراقبین خانوادگی بیماران روان پریشی موثر بوده و این امر می ­تواند کیفیت زندگی بیماران و مراقبین را به طور بالقوه­ ای بهبود و ارتقاء بخشد.

واژه‌های کلیدی: سلامت روانی، آموزش روانی خانواده، بیماران روان پریشی
متن کامل [PDF 632 kb]   (3762 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی
دریافت: 1394/2/7 | پذیرش: 1394/6/23 | انتشار: 1395/1/24
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

mami S, kaikhavani S, amirian K, neyazi E. The Effectiveness of Family Psychoeducation (Atkinson and Coia Model) on Mental Health Family Members of Patients with Psychosis. J. Ilam Uni. Med. Sci. 2016; 24 (1) :8-17
URL: http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-2658-fa.html

مامی شهرام، کیخاونی ستار، امیریان کامران، نیازی الیاس. اثربخشی آموزش روانی خانواده(مدل اتکینسون و کویا) بر سلامت روانی اعضای خانواده ‌های بیماران روان پریشی. مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام. 1395; 24 (1) :8-17

URL: http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-2658-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 24، شماره 1 - ( 1-1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام Journal of Ilam University of Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.16 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4643