[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: درباره نشريه :: صفحه اصلي :: آخرين شماره :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
نمایه ها::
برای نویسندگان::
هزینه چاپ::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
سیاست های نشریه ::
بیانیه اخلاقی::
ثبت شکایت::
::
Citation Indices from GS

Citation Indices from GS

AllSince 2019
Citations67964037
h-index2721
i10-index20497
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
:: دوره 25، شماره 6 - ( 12-1396 ) ::
جلد 25 شماره 6 صفحات 170-160 برگشت به فهرست نسخه ها
ویژگی های روان سنجی پرسشنامه اضطراب جدایی بزرگسالی در بین دانشجویان
زینب خورشیدوند* 1، علی محمد رضایی2
1- گروه روان شناسی بالینی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران ، z.khorshidvand@gmail.com
2- گروه روان شناسی تربیتی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان،‌ سمنان، ایران
چکیده:   (5572 مشاهده)

 مقدمه: شواهد پژوهشی زیادی وجود دارد که نشان می دهد اضطراب جدایی می تواند در بزرگسالی نیز رخ دهد. لذا هدف از پژوهش حاضر بررسی ویژگی های روان سنجی پرسشنامه اضطراب جدایی بزرگسالی ساخته شده توسط مانی کاواسگار، سیلوه، واگنر و دروبنی2003 (27ASA-) بود.
 مواد و روش ها: تعداد 400 نفر از دانشجویان دانشگاه سمنان با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب و به ابزار های پژوهش (پرسشنامه اضطراب جدایی بزرگسالی، مصاحبه بالینی ساختار یافته نشانگان اضطراب جدایی بزرگسالان و پرسشنامه نشانگان اضطراب جدایی) پاسخ دادند. برای تحلیل داده ها از روش های تحلیل عاملی، ضریب آلفای کرونباخ و همبستگی پیرسون استفاده شد. 
یافته های پژوهش: برای تعیین روایی سازه پرسشنامه اضطراب جدایی بزرگسالی (ASA-27) از روش تحلیل عاملی و روایی همگرا استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی نشان داد که پرسشنامه اضطراب جدایی بزرگسالی، یک عامل را اندازه گیری می کند. نتایج تحلیل عاملی نشان داد که تعداد 5 سؤال (سؤال های شماره 1، 3، 13، 19 و 26) روی عامل اضطراب جدایی بزرگسالی بار عاملی کوچکتر از 30/0 داشتند و لذا از پرسشنامه کنار گذاشته شدند. نتایج روایی همگرا نیز نشان می دهد که بین اضطراب جدایی بزرگسالی و نشانگان اضطراب جدایی در کودکی (SASI) و مصاحبه بالینی ساختار یافته نشانگان اضطراب جدایی بزرگسالی (SCI-SAS) رابطه معنی داری وجود دارد. مقدار همبستگی پیرسون به ترتیب برابر با 65/0 و 59/0 به دست آمد که هر دو در سطح p<0/001 معنی دار بود. پایایی پرسشنامه اضطراب جدایی بزرگسالی نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 89/0 به دست آمد.
بحث و نتیجه گیری: نسخه فارسی پرسشنامه اضطراب جدایی بزرگسالی در دانشجویان از پایایی و روایی مناسبی برخوردار است و ابزار مناسبی برای تشخیص اضطراب جدایی بزرگسالان می باشد.

واژه‌های کلیدی: پرسشنامه اضطراب جدایی بزرگسالی، روایی، پایایی، ویژگی های روان سنجی
متن کامل [PDF 604 kb]   (2382 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: 1393/9/14 | پذیرش: 1395/2/19 | انتشار: 1396/12/23
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khorshidvand Z, Rezaei A M. The Psychometric Properties of the Adult Separation Anxiety Questionnaire among Students of University. J. Ilam Uni. Med. Sci. 2018; 25 (6) :160-170
URL: http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-2354-fa.html

خورشیدوند زینب، رضایی علی محمد. ویژگی های روان سنجی پرسشنامه اضطراب جدایی بزرگسالی در بین دانشجویان. مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام. 1396; 25 (6) :160-170

URL: http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-2354-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 25، شماره 6 - ( 12-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام Journal of Ilam University of Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.17 seconds with 40 queries by YEKTAWEB 4666