[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: درباره نشريه :: صفحه اصلي :: آخرين شماره :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
نمایه ها::
برای نویسندگان::
هزینه چاپ::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
سیاست های نشریه ::
بیانیه اخلاقی::
ثبت شکایت::
::
Citation Indices from GS

Citation Indices from GS

AllSince 2019
Citations62733583
h-index2719
i10-index18478
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
:: دوره 23، شماره 4 - ( ضمیمه شهریور 1394 ) ::
جلد 23 شماره 4 صفحات 216-209 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی آگاهی، نگرش و عملکرد دختران دبیرستانی شهر ایلام در مورد کم خونی فقر آهن، سال 1392
فروغ شهالوند1 ، زینب غضنفری1 ، اسکندر غلامی پریزاد* 2، عبدالحسین پورنجف1 ، الهام رنجبر1
1- دانشگاه علوم پزشکی ایلام
2- دانشگاه علوم پزشکی ایلام ، Eskandar-parizad@yahoo.com
چکیده:   (8055 مشاهده)

مقدمه: کم خونی فقر آهن یک مسئله جدی و مهم بهداشتی-درمانی است و در حال حاضر یکی از مهم ترین مسایل تغذیه ای در سراسر جهان به شمار می رود. این مطالعه با هدف بررسی آگاهی، نگرش و عملکرد دختران دبیرستانی شهر ایلام در مورد کم خونی فقر آهن در سال 1392 انجام شد.

مواد و روش ها: این مطالعه توصیفی-تحلیلی(مقطعی) روی 291 دانش آموز دختر مقطع دبیرستان که به روش تصادفی خوشه ای از 25 دبیرستان سطح شهر ایلام انتخاب گردیدند، انجام شد. داده ها بر اساس پرسش نامه ای محقق ساخته جمع آوری و توسط نرم افزار SPSS vol.16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته های پژوهش: نتایج نشان داد که 2/18 درصد دانش آموزان دارای آگاهی خوب، 5/49 درصد نگرش خوب و 7/13 درصد عملکرد خوب بودند. آزمون مجذور کای ارتباط معنی داری بین عملکرد دانش آموزان نسبت به کم خونی فقر آهن و رشته تحصیلی نشان داد(P<0.05)، اما بین آگاهی، نگرش و عملکرد دانش آموزان نسبت به کم خونی فقر آهن و سایر متغیرهای دموگرافیک ارتباط معنی داری مشاهده نگردید(P>0.05).

بحث و نتیجه گیری: با توجه به نتایج این مطالعه و اهمیت موضوع کم خونی فقر آهن و آثار سوء آن بر میزان یادگیری و افت تحصیلی دانش آموزان، اجرای برنامه آموزشی درباره کم خونی فقر آهن برای این گروه از دانش آموزان ضروری به نظر می رسد.

واژه‌های کلیدی: آگاهی، نگرش، عملکرد، کم خونی فقرآهن، ایلام، دانش آموزان دختر دبیرستانی
متن کامل [PDF 439 kb]   (2837 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش بهداشت
دریافت: 1393/7/9 | پذیرش: 1394/2/2 | انتشار: 1394/9/16
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

shahalvand F, Ghazanfari Z, Gholami Parizad E, Pournajaf A H, Ranjbar E. Assessing Knowledge Attitude and Practice of Ilam Girl High School Students Towards Iron Deficiency Anemia 2013. J. Ilam Uni. Med. Sci. 2015; 23 (4) :209-216
URL: http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-2179-fa.html

شهالوند فروغ، غضنفری زینب، غلامی پریزاد اسکندر، پورنجف عبدالحسین، رنجبر الهام. بررسی آگاهی، نگرش و عملکرد دختران دبیرستانی شهر ایلام در مورد کم خونی فقر آهن، سال 1392. مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام. 1394; 23 (4) :209-216

URL: http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-2179-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 23، شماره 4 - ( ضمیمه شهریور 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام Journal of Ilam University of Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.16 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4643