[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: درباره نشريه :: صفحه اصلي :: آخرين شماره :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
نمایه ها::
برای نویسندگان::
هزینه چاپ::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
سیاست های نشریه ::
بیانیه اخلاقی::
ثبت شکایت::
::
Citation Indices from GS

Citation Indices from GS

AllSince 2019
Citations64463744
h-index2720
i10-index18983
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
:: دوره 23، شماره 2 - ( 4-1394 ) ::
جلد 23 شماره 2 صفحات 52-44 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی برنامه آموزش آگاهی از واج و بررسی تاثیر آن بر بهبود مهارت ‌های آگاهی از واج در کودکان دارای سندرم داون
زینب محسنی1 ، طاهره سیما شیرازی* 2
1- دانشگاه علوم بهزیستی و توان بخشی
2- دانشگاه علوم بهزیستی و توان بخشی ، sm_shirazi@yahoo.com
چکیده:   (7775 مشاهده)
مقدمه: مطالعات نشان داده‌اند که کودکان دارای سندرم ‌داون با وجود مشکل در مهارت‌های آگاهی از واج‌شناختی می‌توانند این مهارتهارا رشد دهند. هدف از پژوهش حاضر طراحی برنامه‌ آموزش آگاهی از واج و بررسی تاثیر آن روی بهبود مهارت-های آگاهی از واج کودکاندارایسندرم داون است. مواد و روش‌ها: در این مطالعه تک موردی که از نوع A-B-A بود، 8 دانش آموز از بین دانش آموزان دارای سندرم داون مقطع ابتدایی به روش نمونه‌ گیری در دسترس انتخاب شدند. بعد از طراحی برنامه آموزشی آگاهی از واج و استفاده از پرسش نامه اطلاعات فردی، آزمون آدمک هوش گودیناف و آزمون آگاهی واج‌ شناختی، 36 جلسه‌ 30 دقیقه‌ ای برای هر آزمودنی برگزار شد که با رسیدن به معیار 80 درصد پاسخ صحیح در آیتم‌ های تعمیمی مداخله پایان می‌ یافت.
یافته‌ های پژوهش از طریق روش تحلیل چشمی و تعیین اندازه اثر تحلیل گردیده است. یافته‌های پژوهش: یافته ‌ها نشان داد که اندازه اثر مداخله در افزایش مهارت ‌های آگاهی از واج در هر شش آزمودنی زیاد بوده است. هم چنین طبق تحلیل چشمی عملکرد آزمودنی‌ها بعد از مداخله افزایش یافت. این بهبود در مهارت ترکیب واجی سریع تر و در مهارت تقطیع واجی کندتر از سایر مهارت ‌ها صورت گرفت. کمترین اندازه اثر در مهارت تقطیع واجی و بیشترین اندازه اثر در مهارت ترکیب واجی مشاهده شد.
بحث و نتیجه ‌گیری: برنامه‌ طراحی شده بر مهارت آگاهی از واج در دانش ‌آموزان دارای سندرم‌ داون تاثیر مثبت دارد و موجب افزایش این مهارت در آن ها می‌ شود.
واژه‌های کلیدی: آگاهی واج‌شناختی، آگاهی از واج، برنامه آموزشی، سندرم ‌داون
متن کامل [PDF 1149 kb]   (2233 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: گفتاردرماني
دریافت: 1393/1/19 | پذیرش: 1393/5/25 | انتشار: 1394/4/24
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohseni Z, Shirazi T. Designing of Training Program of Awareness from Phoneme and Study of its Impact on Skills Improvement of Awareness from Phoneme AmongChildren with Down Syndrome. J. Ilam Uni. Med. Sci. 2015; 23 (2) :44-52
URL: http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-1696-fa.html

محسنی زینب، شیرازی طاهره سیما. طراحی برنامه آموزش آگاهی از واج و بررسی تاثیر آن بر بهبود مهارت ‌های آگاهی از واج در کودکان دارای سندرم داون. مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام. 1394; 23 (2) :44-52

URL: http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-1696-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 23، شماره 2 - ( 4-1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام Journal of Ilam University of Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.16 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4654