[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: درباره نشريه :: صفحه اصلي :: آخرين شماره :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
نمایه ها::
برای نویسندگان::
هزینه چاپ::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
سیاست های نشریه ::
بیانیه اخلاقی::
ثبت شکایت::
::
Citation Indices from GS

Citation Indices from GS

AllSince 2019
Citations67964037
h-index2721
i10-index20497
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
:: دوره 17، شماره 2 - ( تابستان 1388 ) ::
جلد 17 شماره 2 صفحات 14-8 برگشت به فهرست نسخه ها
Prediction of Teachers' Assessment of Students' Performance in Math and Sciences Subjects Based on Meeker's Cognitive Abilities Test Among The School Students
جهانشاه محمدزاده*
دانشگاه ایلام
چکیده:   (10922 مشاهده)
مقدمه: پژوهش حاضر به منظور پیش بینی ارزیابی معلم از دانش‌آموز در دروس ریاضی و علوم توسط آزمون تشخیص توانایی های شناختی میکر انجام شد. آزمون میکر دارای 26 خرده آزمون است که برای انـــدازه گیری گستره وسیعی از توانایی های شناختی به کار می رود این آزمون ها مطابق با الگوی هوش گیلفورد هستند. آزمون میکر نیم رخ جامعی از نقاط ضعف و قوت مربوط به توانایی های شناختی را ارائه می کنند که بر اساس آن ها می توان مداخلات آموزشی خاصی را جهت افراد اتخاذ کرد. مواد و روش ها: نمونه پژوهش مشتمل بر 60 دانش آموز دختر و پسر پایه های چهارم و پنجم ابتدایی بود. جهت تحلیل آماری داده‌ها از روش رگرسیون چند متغیری استفاده شد. متغیرهای پیش‌بین، خرده آزمون‌های میکر و متغیر ملاک ارزیابی معلم از دانش آموز بود. یافته های پژوهش: نتایج نشان داد که بهترین متغیر پیش‌ بین در درس ریاضی خرده آزمون NSS (تولید همگرای نظام های نمادی) است که 32/0 واریانس ارزشیابی معلمان از درس ریاضی را تبیین می‌کند. پس از آن خرده آزمون‌های CMU (شناخت واحدهای معنایی)، CSS (شناخت نظام‌های نمادی) و DFU (تولید واگرای واحدهای تصویری) به ترتیب، 12/0، 05/0 و 4/0 این واریانس را تبیین می‌کنند. نتایج دیگر پژوهش نشان داد که بهترین متغیر پیش بین ارزیابی معلم از دانش‌آموز در درس علوم خرده آزمون ESS (ارزشیابی نظام های نمادی) است و پس از آن خرده آزمون DSR (تولید واگرای روابط نمادی) است که به ترتیب 20/0 و 07/0 واریانس ارزیابی معلمان از درس علوم را تبیین می‌کنند. بحث و نتیجه گیری: به این ترتیب می‌توان به کمک آزمون های میکر، از همان سال های دوران ابتدایی استعداد دانش آموزان را در زمینه رشته‌های تحصیلی شناسایی نمود و نیز با توجه به نقص عملکردی آن ها در آزمون های پیش‌بین ریاضی و علوم در جهت افزایش توانمندی آنها به طراحی مداخله‌های به موقع اقدام نمود.
متن کامل [PDF 238 kb]   (1630 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1388/11/20 | پذیرش: 1394/1/31 | انتشار: 1394/1/31
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

mohammadzadeh J. Prediction of Teachers' Assessment of Students' Performance in Math and Sciences Subjects Based on Meeker's Cognitive Abilities Test Among The School Students. J. Ilam Uni. Med. Sci. 2009; 17 (2) :8-14
URL: http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-142-fa.html

محمدزاده جهانشاه. Prediction of Teachers' Assessment of Students' Performance in Math and Sciences Subjects Based on Meeker's Cognitive Abilities Test Among The School Students. مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام. 1388; 17 (2) :8-14

URL: http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-142-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 17، شماره 2 - ( تابستان 1388 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام Journal of Ilam University of Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.15 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4666