مقدمه: امروزه اهمیت و نقش سرنوشت ساز شغل در ابعاد گوناگون زندگی انسان بر کسی پوشیده نیست، هر شغلی با استرس همراه است اما برخی مشاغل استرسهای زیادی دارند، حرفه معلمی به خصوص معلمی در سطح پیش دبستان و مهدکودک از جمله مشاغل پر استرس است. هدف پژوهش حاضر تعیین رابطه بین تیپ شخصیتی B، A و رضایت شغلی با مولفههای فرسودگی شغلی مربیان مهدهای کودک شهرستان ایلام بود.
مواد و روش ها: این پژوهش برروی 100 نفر از مربیان مهدهای کودک شهرستان ایلام ، که به صورت تصادفی از یک جامعه 250 نفری انتخاب شده بودند انجام گرفت. از طریق پرسشنامه مسلچ، پرسشنامه اسمیت و کندال و پرسشنامه فریدمن و روزنمن اطلاعات جمع آوری گردید. داده ها با استفاده از ضریب همبستگی و رگرسیون چندگانه تحلیل شدند.
یافته های پژوهش: نتایج نشان داد که بین تیپ شخصیت B، A و مولفههای فرسودگی شغلی همبستگی وجود ندارد، اما همبستگی بین رضایت شغلی با دو مولفه مسخ شخصیت (P<. /. 5) و کاهش رشد شخصی (P<. /. 1) منفی و معنادار است. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که بر اساس عوامل شخصیت B، A و رضایت شغلی نمی توان مولفههای خستگی عاطفی و مسخ شخصیت را پیش بینی کرد. اما بر اساس عوامل شخصیت B، A و رضایت شغلی میتوان مولفه کاهش رشد شخصی (P<. /. 1) را پیش بینی کرد.
بحث و نتیجه گیری: با توجه به یافتههای این پژوهش ، میتوان نتیجه گرفت که عوامل شخصیت B، A و رضایت شغلی نمی توانند دو مولفه خستگی عاطفی و مسخ شخصیت را پیش بینی کنند اما میتوانند مولفه کاهش رشد شخصی را پیش بینی کنند. همچنین نتایج نشان داد که میزان فرسودگی شغلی (کاهش رشد شخصی) و رضایت شغلی مربیان مهدهای کودک شهرستان ایلام در سطح بالایی میباشد.
asrollahi A, dadfar R, ahmadi V, ghaisarbegi F, rostami S, visi H et al . relationship between personality types (A&B) and job satisfaction with job exhaustion among kindergarten educators of Ilam city. J. Ilam Uni. Med. Sci. 2013; 21 (6) :208-214 URL: http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-1323-fa.html
نصراللهی عباس، دادفر رضا، احمدی وحید، فیصربیگی فرهاد، رستمی صادق، ویسی حمزه و همکاران.. بررسی ارتباط بین فرسودگی شغلی با تیپهای شخصیتی (A,b) و رضایت شغلی در میان مربیان مهدهای کودک شهرستانایلام. مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام. 1392; 21 (6) :208-214