[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: درباره نشريه :: صفحه اصلي :: آخرين شماره :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
نمایه ها::
برای نویسندگان::
هزینه چاپ::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
سیاست های نشریه ::
بیانیه اخلاقی::
ثبت شکایت::
::
Citation Indices from GS

Citation Indices from GS

AllSince 2019
Citations62733583
h-index2719
i10-index18478
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
:: دوره 21، شماره 4 - ( ضمیمه تابستان 1392 ) ::
جلد 21 شماره 4 صفحات 44-37 برگشت به فهرست نسخه ها
اثر بخشی مداخله کوتاه بر آگاهی دانش آموزان دختر مدارس در خصوص پوکی استخوان
حکیمه زالی ، محتشم غفاری* 1، لیلی دارابی ، اکبر بابایی حیدر ابادی ، سکینه رخشنده رو ، مرتضی منصوریان
1- ، mohtashamg@yahoo.com
چکیده:   (13488 مشاهده)
مقدمه: یکی از شایع ترین علل ناتوانی در مناطق دنیا و ایران، شکستگی‌ های ناشی از بیماری استئوپورز است که شیوع آن در زنان و افراد سالمند بیشتر می باشد. بنا بر این پیشگیری از پوکی استخوان و شکستگی های ناشی از آن هدف عمده بسیاری از مراقبت های بهداشتی بوده است. این پژوهش با هدف ارزشیابی تأثیر آموزش بر آگاهی دانش آموزان دختر دوره راهنمایی(پایه های اول تا سوم) در خصوص استئوپورز انجام گردید. مواد و روش ها: روش بررسی یک مطالعه‌ تجربی از نوع آزمون-شاهد، روی 214 نفر از دانش آموزان دختر مقطع اول، دوم و سوم راهنمایی شهر اندیشه استان تهران که به روش نمونه گیری تصادفی وارد مطالعه شدند، انجام گرفت.(گروه آزمون 111 نفر و گروه شاهد 103 نفر) داده ها با استفاده از پرسش نامه استاندارد(روایی و پایایی) که شامل 9 سوال دموگرافیک و 24 سوال مربوط به آگاهی در مورد استئوپورز بود جمع آوری شد. پس از آزمون اولیه یک جلسه مداخله آموزشی در گروه آزمون انجام شد و 2 هفته بعد دانش آموزان پیگیری شدند. داده های تحقیق با استفاده از نرم افزار آماری SPSS vol.16 و آزمون های آماری(t مستقل، t زوجی، من ویتنی و ویلکاکسون) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. مشارکت افراد در این تحقیق داوطلبانه و با رضایت آگاهانه بود. یافته های پژوهش: میانگین نمره آگاهی افراد در گروه آزمون و شاهد، قبل از مداخله تفاوت معنی داری نداشت ولی پس از مداخله تفاوت معنی داری مشاهده گردید.(P<0.001) هم چنین بین میانگین نمره آگاهی افراد تحت بررسی در پایه های اول، دوم و سوم در دو گروه آزمون و شاهد، پس از مداخله تفاوت معنی دار وجود داشت.(P<0.001) بحث و نتیجه گیری: با توجه به یافته های این مطالعه و نظر به این که سطح آگاهی دانش آموزان در مورد پوکی استخوان بسیار محدود بود ضرورت جدی برای طراحی مداخلات آموزشی در مدارس مورد مطالعه وجود دارد که استفاده از شیوه های بسیار کم هزینه و مؤثر آموزشی می تواند در راستای ارتقاء آگاهی های آن ها بسیار کمک کننده باشد
واژه‌های کلیدی: آگاهی، استئوپورز، مداخله آموزشی، دانش آموزان
متن کامل [PDF 387 kb]   (2612 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش بهداشت
دریافت: 1392/7/16 | پذیرش: 1392/8/1 | انتشار: 1392/8/1
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

zali H, ghafari M, darabi L, babaee haidar abadi A, rakhshandeh ro S, mansorian M. Effects of Brief Intervention on The Osteoporosis-Related Knowledge of Middle School Girl Students . J. Ilam Uni. Med. Sci. 2013; 21 (4) :37-44
URL: http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-1234-fa.html

زالی حکیمه، غفاری محتشم، دارابی لیلی، بابایی حیدر ابادی اکبر، رخشنده رو سکینه، منصوریان مرتضی. اثر بخشی مداخله کوتاه بر آگاهی دانش آموزان دختر مدارس در خصوص پوکی استخوان . مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام. 1392; 21 (4) :37-44

URL: http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-1234-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 21، شماره 4 - ( ضمیمه تابستان 1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام Journal of Ilam University of Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.16 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4643