[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: درباره نشريه :: صفحه اصلي :: آخرين شماره :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
نمایه ها::
برای نویسندگان::
چاپ سریع::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
سیاست های نشریه ::
بیانیه اخلاقی::
ثبت شکایت::
::
Citation Indices from GS

Citation Indices from GS

AllSince 2019
Citations61683496
h-index2619
i10-index18176
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
:: دوره 21، شماره 6 - ( آذر ماه 1392 ) ::
جلد 21 شماره 6 صفحات 231-224 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی عوامل خانوادگی موثر بر افت تحصیلی دانش ‌آموزان دختر و پسر سال اول دبیرستان شهرستان دره شهر در سال تحصیلی 90-91
رضا دادفر ، فاطمه بازدار ، عباس نصراللهی ، امیر عبدالحسینی* 1، وحید احمدی
1- ، ghazban1359
چکیده:   (12722 مشاهده)
مقدمه: قلمرو رشد و فعال شدن استعدادها و توانایی های آدمی را زمان_مکان (جایگاه) یا شرایط زمانی_مکانی(موقعیت) تعیین میکند وجهت میدهد( شعاری نژاد، 1381). هدف پژوهش حاضر بررسی عوامل خانوادگی موثر بر افت تحصیلی دانش‌آموزان مقطع اول متوسطه (دختر و پسر) انجام گرفت. روش: این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آمار ی پژوهش حاضر را کلیه نوجوانان دختر و پسر مقطع دبیرستان شهرستان دره شهر درسال تحصیلی 91-90 تشکیل می دهد. که با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای 97 نفر انتخاب شد. برای جمع آوری داده ها:1- مراجعه به مدارک و اسناد موجود در مدرسه برای یافتن دانش آموزانی که دچار افت شده اند که با استفاده از نتایج امتحانات آنها بررسی شد.2-پرسش نامه بسته پاسخ محقق ساخته. داده های پژوهش با روش آماری ضریب همبستگی اسپیرمن تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها : یافته ها حاکی از وجود رابطه معنادار بین عوامل خانوادگی با افت تحصیلی فرزندان در دو گروه دختر وپسر می باشد. عوامل خانوادگی بررسی شده شامل پایگاه اجتماعی_اقتصادی سطح تحصیلات در خانواده. امکانات و توجه و نابسامانی و مشکلات در خانواده می باشد که با افت تحصیلی رابطه معنا دار دارند. نتیجه گیری: تفاوت استعدادها واقعیتی است که در سنین مختلف خود را نشان میدهد اما با توجه به اینکه عوامل خانوادگی بررسی شده با افت تحصیلی رابطه معنا دار دارند بنابراین ایجاد جو سازنده وارتباط بین خانه و مدرسه فرد از اهم وظایف مسولان است که به طور پویا در حل مشکلات و مسایل دآنش آموزان و خانواده های آنان موثر است. کلمات کلیدی: افت تحصیلی – عوامل خانوادگی
واژه‌های کلیدی: افت تحصیلی – عوامل خانوادگی
متن کامل [PDF 350 kb]   (19028 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی
دریافت: 1392/7/15 | پذیرش: 1392/10/8 | انتشار: 1392/10/21
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

dadfar R, bazdar F, nasrollahi A, abdolhosaini A, ahmadi V. Evaluating Familial Factors Associated With Academic Failure in First Grade Female and Male Students of High Schools. J. Ilam Uni. Med. Sci. 2013; 21 (6) :224-231
URL: http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-1231-fa.html

دادفر رضا، بازدار فاطمه، نصراللهی عباس، عبدالحسینی امیر، احمدی وحید. بررسی عوامل خانوادگی موثر بر افت تحصیلی دانش ‌آموزان دختر و پسر سال اول دبیرستان شهرستان دره شهر در سال تحصیلی 90-91. مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام. 1392; 21 (6) :224-231

URL: http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-1231-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 21، شماره 6 - ( آذر ماه 1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام Journal of Ilam University of Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.17 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4637