مقدمه: قلمرو رشد و فعال شدن استعدادها و توانایی های آدمی را زمان_مکان (جایگاه) یا شرایط زمانی_مکانی(موقعیت) تعیین میکند وجهت میدهد( شعاری نژاد، 1381). هدف پژوهش حاضر بررسی عوامل خانوادگی موثر بر افت تحصیلی دانشآموزان مقطع اول متوسطه (دختر و پسر) انجام گرفت. روش: این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آمار ی پژوهش حاضر را کلیه نوجوانان دختر و پسر مقطع دبیرستان شهرستان دره شهر درسال تحصیلی 91-90 تشکیل می دهد. که با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای 97 نفر انتخاب شد. برای جمع آوری داده ها:1- مراجعه به مدارک و اسناد موجود در مدرسه برای یافتن دانش آموزانی که دچار افت شده اند که با استفاده از نتایج امتحانات آنها بررسی شد.2-پرسش نامه بسته پاسخ محقق ساخته. داده های پژوهش با روش آماری ضریب همبستگی اسپیرمن تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها : یافته ها حاکی از وجود رابطه معنادار بین عوامل خانوادگی با افت تحصیلی فرزندان در دو گروه دختر وپسر می باشد. عوامل خانوادگی بررسی شده شامل پایگاه اجتماعی_اقتصادی سطح تحصیلات در خانواده. امکانات و توجه و نابسامانی و مشکلات در خانواده می باشد که با افت تحصیلی رابطه معنا دار دارند. نتیجه گیری: تفاوت استعدادها واقعیتی است که در سنین مختلف خود را نشان میدهد اما با توجه به اینکه عوامل خانوادگی بررسی شده با افت تحصیلی رابطه معنا دار دارند بنابراین ایجاد جو سازنده وارتباط بین خانه و مدرسه فرد از اهم وظایف مسولان است که به طور پویا در حل مشکلات و مسایل دآنش آموزان و خانواده های آنان موثر است.
کلمات کلیدی: افت تحصیلی – عوامل خانوادگی
dadfar R, bazdar F, nasrollahi A, abdolhosaini A, ahmadi V. Evaluating Familial Factors Associated With Academic Failure in First Grade Female and Male Students of High Schools. J. Ilam Uni. Med. Sci. 2013; 21 (6) :224-231 URL: http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-1231-fa.html
دادفر رضا، بازدار فاطمه، نصراللهی عباس، عبدالحسینی امیر، احمدی وحید. بررسی عوامل خانوادگی موثر بر افت تحصیلی دانش آموزان دختر و پسر سال اول دبیرستان شهرستان دره شهر در سال تحصیلی 90-91. مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام. 1392; 21 (6) :224-231