چکیده
مقدمه: حوادث ترافیکی در عابرین پیاده یکی از علل مهم منجر به مرگ در سراسر جهان می باشند. دستیابی به اطلاعات یا وضعیت موجود می تواند زمینه ساز مداخلات آموزشــی در پیشگیـــری از حــوادث ترافیکی گردد. نظریه رفتار برنامه ریزی شده رابطه بین برخی سازه های مربوط به قصد رفتاری، نگرش، نرم های انتزاعی و کنترل رفتاری درک شده با رفتار را نشان می دهد. هدف این مطالعه تعیین رابطه بین سازه های نظریه رفتار برنامه ریزی شده با رفتارهای ایمن عبور از خیابان در دانش آموزان چهارم ابتدایی شهر تهران در سال 89 می باشد.
مواد و روش ها: در این پژوهش توصیفی تحلیلی تعداد 160 دانش آموز به روش نمونه گیری تصادفی از مدارس منطقه 4 شهر تهران انتخاب شدند. این دانش آموزان به پرسش نامه استانداردی که پایایی و روایی آن سنجیده شده بود پاسخ دادند. در نهایت دادههای جمعآوری شده توسط نرم افزارSPSS vol.16 تجزیه و تحلیل گردید.
یافته های پژوهش: نتایج مطالعه نشان داد که رابطه رفتار ایمن عبور از خیابان با سازه های قصد(P<0.001)، کنترل رفتاری درک شده(P<0.001)، انگیزه پیروی(P<0.001)، ارزشیابی پیامد،(P=0.04) و اعتقـــادات نرمی (P<0.001) معنادار بود، اما با سازه اعتقاد رفتاری معنادار نبود. نتایج آزمون رگرسیون خطی مشخص کرد که قصد رفتاری با B=2.35 پیشگویی کننده مناسبی برای رفتار ایمن عبور از خیابان می باشد.
بحث و نتیجه گیری: یافته ها نشان داد نظریه رفتار برنامه ریزی شده می تواند به عنوان چارچوب مناسبی جهت طراحی مداخلات آموزشی در بهبود رفتارهای عبور از خیابان در دانش آموزان استفاده شود.
khalfe nilsaz M, tavasoli E, ramazankhani A, dehdari T, sori H, akbarpoor S, et al . Survey on Elationship Between Constructs of The Planned Behavior and Road Crossing Safe Behaviors Among The Fourth Grade Students of Tehran City. J. Ilam Uni. Med. Sci. 2013; 21 (3) :156-162 URL: http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-1207-fa.html
خلفه نیلساز مهناز، توسلی الهه، رمضانخانی علی، دهداری طاهره، سوری حمید، اکبرپور سمانه، و همکاران.. بررسی رابطه بین سازه های نظریه رفتار برنامه ریزی شده با رفتارهای ایمن عبور از خیابان در دانش آموزان چهارم ابتدایی شهر تهران. مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام. 1392; 21 (3) :156-162