:: دوره 28، شماره 3 - ( 6-1399 ) ::
جلد 28 شماره 3 صفحات 80-92 برگشت به فهرست نسخه ها
شناسایی عوامل کلیدی موفقیت بلوغ مدیریت دانش در سازمان های بهداشتی درمانی
بهزاد مومنی1 ، غلامعلی احمدی 2، محمد حسن پرداختچی1
1- گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت و علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، تهران، ایران
2- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی، تهران، ایران ، Ahmadigholamali6@gmail.com
چکیده:   (139 مشاهده)
مقدمه: شناسایی عوامل کلیدی موفقیت برای ارزیابی و شناخت وضعیت موجود، استقرار مدیریت دانش و نیل به اهداف سازمانی ضروری است. لذا این پژوهش با هدف شناسایی ­و تعیین عوامل ­کلیدی­ موفقیت بلوغ مدیریت دانش در سازمان ­های بهداشتی و درمانی انجام شده است.
مواد و روش­ ها: این پژوهش از نوع کاربردی است که با روش آمیخته­ کیفی-کمی انجام شده است. روش نمونه­ گیری در مرحله کیفی، گلوله برفی و روش گردآوری داده ‌ها، پرسش نامه نیمه ­ساختار ­یافته و مصاحبه با 12 نفر از خبرگان مدیریت دانش در علوم پزشکی در شهر تهران بود. برای تحلیل محتوای مصاحبه‌ ها از روش تحلیل محتوای کیفی و برای بررسی پایایی مصاحبه‌ ها از روش باز­­بینی متون، توسط خبرگان و روش توافق درون موضوعی دو کدگذار استفاده شد. به‌ منظور تحلیل­ آماری، پرسش نامه بسته پاسخ تهیه و با روش نمونه‌ گیری هدفمند بین ۳4 نفر از صاحب ‌نظران سازمان ‌های مورد مطالعه توزیع شد و از آن ‌ها خواسته شد تا گزینه‌ ها را بر اساس طیف لیکرت ارزش ‌گذاری نمایند. برای تحلیل یافته‌ های کمی پژوهش از تحلیل عاملی ­اکتشافی استفاده شد.
یافته ­های پژوهش: با توجه به نتایج این پژوهش 15 متغییر به عنوان عوامل ­کلیدی موفقیت بلوغ مدیریت دانش از اهمیت بیشتری برخوردار هستند و بر اساس تحلیل ­عاملی 5 عامل رهبری، افراد، فرهنگ، سازمان، ارزشیابی به‌ عنوان عوامل اصلی یا لایه تاثیرگذار بر بلوغ مدیریت دانش استخراج شدند. عامل رهبری بالاترین میزان بار عاملی(889/0) را در بین مولفه‌ های استخراج ‌شده کسب نمود.
بحث و نتیجه­ گیری: در بلوغ مدیریت دانش، بعد اجتماعی یا عوامل نرم در سازمان‌ های بهداشتی درمانی نسبت به بعد فنی یا عوامل سخت از اهمیت بیشتری برخوردار است. نقش رهبری و منابع انسانی چون با سلامت جامعه و افراد سرکار دارند، بیش از سایر عوامل بود و جایگزینی آن ها در کوتاه مدت عملاً امکان پذیر نیست. لذا ضروری است که رویه ای مناسب جهت انتقال و استفاده از دانش افراد در سازمان های بهداشتی درمانی اتخاذ گردد.
 
واژه‌های کلیدی: سازمان|مدیریت خدمات درمانی|مدیریت دانش ،
متن کامل [PDF 681 kb]   (59 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت اطلاعات بهداشتی,درمانی
دریافت: 1398/9/30 | پذیرش: 1399/2/21 | انتشار: 1399/6/10

Ethics code: 15721212961009


XML   English Abstract   Print



دوره 28، شماره 3 - ( 6-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها