[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 25، شماره 5 - ( 10-1396 ) ::
جلد 25 شماره 5 صفحات 170-179 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی رابطه سبک های دلبستگی با خشم در دانش آموزان دختر : نقش میانجی خود کنترلی
رویا هاشمی1، جهانشاه محمد زاده 2، مسعود حاطفی3
1- اداره کل آموزش و پرورش شهرستان ایلام، ایلام، ایران
2- گروه روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ایلام، ایلام، ایران ، jahansham252@gmail.com
3- گروه مغز و اعصاب، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایلام، ایلام، ایران
چکیده:   (679 مشاهده)

مقدمه: سبک ­های دلبستگی به عنوان مکانیزم تنظیم عواطف می­ تواند تعیین کننده­ی الگو های خشم در دوران کودکی و بزرگسالی باشد، زیرا الگو های دلبستگی در دوران بزرگسالی نیز باقی می­ماند. عدم مهار خشم، سبب انواع مشکلات جسمی و روانی شود. هدف از انجام این پژوهش بررسی رابطه سبک های دلبستگی با خشم در دانش آموزان دختر می باشد.
مواد و روش­ها: این پژوهش یک مطالعه همبستگی از نوع مدل معادلات ساختاری است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش ­آموزان دختر متوسطه دوم شهر ایلام بود. با استفاده از نمونه­ گیری خوشه ­ای 235 نفر دانش­آموز دختر به عنوان نمونه انتخاب شدند. در پژوهش حاضر از پرسش نامه ­های سبک­های دلبستگی (RAAS)، پرسش نامه خود کنترلی تانجنی و مقیاس خشم (STAXI-2) استفاده شد. برای ارزیابی مدل پیشنهادی از روش مدل معادلات ساختاری و برای تجزیه و تحلیل داده ­ها از نرم افزار ایموس استفاده شد.
یافته ­های پژوهش: نتایج حاصل از تحلیل معادلات ساختاری نشان داد که بین سبک­ های دلبستگی و خودکنترلی و خشم 001/0P< رابطه معنی­داری وجود دارد. بین خود کنترلی و خشم رابطه­ مثبت معنی ­داری 001/0P< وجود دارد و خودکنترلی در رابطه بین سبک دلبستگی اضطرابی و وابسته با خشم نقش میانجی دارد) 005/0P<).
بحث و نتیجه­ گیری: با توجه به نتایج پژوهش حاضر و روشن شدن روابط و نقش پیش ­بین متغیر های سبک ­های دلبستگی و خود کنترلی در هیجان خشم دانش ­آموزان، پیشنهاد می ­شود برنامه­ های آموزشی ویژه ­ای در اختیار متخصصان فعال در حوزه­ ی آموزش و پرورش و هم چنین خانواده قرار گیرد.

واژه‌های کلیدی: سبک‌ های دلبستگی، خود کنترلی، خشم، دانش آموزان دختر
متن کامل [PDF 653 kb]   (474 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی
دریافت: ۱۳۹۴/۱۱/۲۰ | پذیرش: ۱۳۹۵/۳/۱۹ | انتشار: ۱۳۹۶/۱۱/۱
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hashemi R, Mohammadzade J, Hatefi M. A Mediator Role of Self-Control in Relation of the Attachment Styles and Angry in High School Female Students of Ilam. sjimu. 2018; 25 (5) :170-179
URL: http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-3373-fa.html

هاشمی رویا، محمد زاده جهانشاه، حاطفی مسعود. بررسی رابطه سبک های دلبستگی با خشم در دانش آموزان دختر : نقش میانجی خود کنترلی. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی ایلام. 1396; 25 (5) :170-179

URL: http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-3373-fa.html



دوره 25، شماره 5 - ( 10-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علمی پزوهشی دانشگاه علوم پزشکی ایلام scientific journal of ilam university of medical sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.24 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3753