[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 18، شماره 4 - ( زمستان 1389 ) ::
جلد 18 شماره 4 صفحات 50-55 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی مقایسه ای نتایج خودسنجی و ارزشیابی دانشجویان از عملکرد آموزشی اعضاء هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایلام 86-1385
مرضیه علایی 1، نسرین جلیلیان2، عبدالحسین پورنجف3، عظیم اعظمی4، فریبا مهدی زاده5
1- معاونت تحقیقات و فناوری، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه ، ALLAEI 11@yahoo.com
2- گروه زنان وزایمان، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه
3- گروه بهداشت حرفه ای، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی ایلام
4- امور پژوهش، معاونت آموزشی، تحقیقات و فناوری، دانشگاه علوم پزشکی ایلام
5- امور آموزش، معاونت آموزشی، تحقیقات و فناوری، دانشگاه علوم پزشکی ایلام
چکیده:   (9016 مشاهده)

مقدمه: ارزشیابی به علت ماهیت و عملکرد خاص خود در هر گونه نظام آموزشی یکی از گسترده ترین مباحث فرایند آموزش است. امروزه برای بررسی هر گونه رشد توسعه فرهنگی، اجتماعی و آموزشی از روش های مختلف ارزشیابی به عنوان عامل تعیین کننده استفاده می گردد. مواد و روش ها: این پژوهش یک مطالعه تحلیلی، مقطعی است که در سال تحصیلی 86-1385 صورت گرفت. نمونه های مورد مطالعه از 193 نفر دانشجو تشکیل شده که به روش تصادفی طبقه ای انتخاب گردید. هم چنین کلیه اعضا هیات علمی که در نیم سال تحصیلی دوم 86-85 مشغول به تدریس بودند به صورت سر شماری به تعداد 27 نفر، مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار به کار گرفته شده با توجه به اهداف تحقیق پرسش نامه محقق ساخته بود داده های گردآوری شده از طریق آزمون خی دو و F,Z مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته های پژوهش: یافته های حاصل از پژوهش نشان داد بین نتایج ارزشیابی دانشجویان و خودسنجی اساتید در حیطه های خصوصیات فردی استاد، روش آموزش، توان علمی، ارتباط استاد با فراگیر، ارتـقاء کیفیت پژوهش در آموزش و به کارگیری وسایل کمک آموزشی توسط استاد تفاوت معنی دار وجود نداشت. ولی بین نتایج ارزشیابی دانشجویان از اساتید بر حسب جنسیت، ترم تحصیلی، رشته تحصیلی دانشجویان تفاوت معنی دار بود.(001%P<). نتایج آزمون آمــــاری بین خودسنجی اساتید و نوع استخدام، مدرک تحصیلی، جنسیت و سابقه تدریس استاد تفاوت معنی دار نشان نداد. بحث و نتیجه گیری: نتایج تحقیق حاضر نشان داد، نتایج خود سنجی اساتید با ارزشیابی دانشجویان تطابق دارد و رابطه متقابل دانشجو و استاد از استحکام بیشتری بر خوردار است و دانشجویان انتظارات آموزشی خــود را به صــــورت واقع بینانه و نزدیک به نظرات اساتید مورد ارزیابی قرار داده اند. و خودسنجی اساتید را می توان به همراه ارزشیابی دانشجویان، به عنوان ابزاری کارآمد در ارزشیابی اساتید به کار گرفت.

واژه‌های کلیدی: دانشجو، استاد، عملکرد آموزشی، ارزشیابی
متن کامل [PDF 214 kb]   (1473 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۸۹/۱۲/۲۴ | پذیرش: ۱۳۹۴/۱/۱۹ | انتشار: ۱۳۹۴/۱/۱۹
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Compative Study of The Students' Self-assessment And Evalution of Professors' Training Performance in Ilam University of Medical Sciences. sjimu. 2011; 18 (4) :50-55
URL: http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-239-fa.html

علایی مرضیه، جلیلیان نسرین، پورنجف عبدالحسین، اعظمی عظیم، مهدی زاده فریبا. بررسی مقایسه ای نتایج خودسنجی و ارزشیابی دانشجویان از عملکرد آموزشی اعضاء هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایلام 86-1385. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی ایلام. 1389; 18 (4) :50-55

URL: http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-239-fa.html



دوره 18، شماره 4 - ( زمستان 1389 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علمی پزوهشی دانشگاه علوم پزشکی ایلام scientific journal of ilam university of medical sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.24 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3647