:: دوره 22، شماره 3 - ( 4-1393 ) ::
جلد 22 شماره 3 صفحات 27-33 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه باورهای غیرمنطقی و شادکامی در دانش آموزان تیزهوش با عادی
زهرا دستغیب، محمد نریمانی، کامل قبادی داشدبی، فاطمه حسینی، ذبیح اله قارلی پور، معصومه ایمانزاد1، مینا غلامی، کیمیا قیطاس پور
1- ، Imanzadmasoumeh@yahoo.com
چکیده:   (12147 مشاهده)
مقدمه: به کودکانی تیزهوش گفته می شود که با کمک فکر، استدلال و استفاده از فرایندهای ذهنی عالی بتواند قضاوت صحیح بکند و دارای سلامت روان، ثبات عاطفی، هیجانی و شادی بیشتری نسبت به دانش آموزان عادی باشند. هدف این پژوهش مقایسه باورهای غیرمنطقی و شادکامی در دو گروه دانش آموزان تیزهوش و عادی است تا مشخص شود که آیا تیزهوشی نقشی در میزان باورهای غیرمنطقی و شادکامی دانش آموزان ایفا می کند یا خیر. مواد و روش ها: پژوهش حاضر از نوع مقایسه ای بود. جامعه آماری این پژوهش، دانش آموزان دختر تیزهوش و عادی دوره متوسطه شهر اردبیل در سال تحصیلی 88-87 بودند. که از این تعداد 60 نفر(30 دانش آموز تیزهوش و 30 دانش آموز عادی) با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها، از پرسش نامه باورهای غیرمنطقی الیس و پرسش نامه شادکامی آکسفورد که به ترتیب دارای 66 و 29 ماده می باشند استفاده شد و دانش آموزان در مدرسه به سوالات پاسخ دادند. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آزمون t-test مستقل استفاده شد. یافته های پژوهش: مقدار t به دست آمده در متغیرهای باورهای غیرمنطقی و شادکامی معنادار گردید. به طوری که میانگین نمرات باورهای غیرمنطقی در تیزهوشان کمتر و میزان شادکامی در آن ها بیشتر است. نتایج نشان داد که بین دانش آموزان تیزهوش و عادی از نظر باورهای غیرمنطقی و شادکامی تفاوت وجود دارد. بحث و نتیجه گیری: دانش آموزان تیزهوش نسبت به تجربه های بیرونی و درونی پیرامون خود انعطاف بیشتری دارند و ظرفیت بیشتری برای بازبینی و تغییر ارزش ها و باورهای نادرست دارند.
واژه‌های کلیدی: باورهای غیرمنطقی، شادکامی، تیزهوشی، دختران
متن کامل [PDF 321 kb]   (3782 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی
دریافت: 1393/4/15 | پذیرش: 1393/4/15 | انتشار: 1393/4/15


XML   English Abstract   Print



دوره 22، شماره 3 - ( 4-1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها