[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 23، شماره 3 - ( 6-1394 ) ::
جلد 23 شماره 3 صفحات 130-142 برگشت به فهرست نسخه ها
تبیین تجارب و درک مدرسان و دانشجویان پزشکی از آموزش مبتنی بر شواهد: پژوهش کیفی
یوسف ادیب1، غلامعلی دهقانی 2
1- دانشیار دانشگاه تبریز
2- دانشجوی دکتری دانشگاه علوم پزشکی تبریز ، Ali_1018@yahoo.com
چکیده:   (2313 مشاهده)
مقدمه: امروزه آموزش مبتنی بر شواهد با هدف استفاده جدی، صریح و عقلانی از بهترین شواهد رایج به منظور تصمیم گیری، در آموزش پزشکی مورد توجه قرار گرفته است. آموزش مبتنی بر شواهد روشی موثر در آموزش دانشجویان است و شناخت دیدگاه های مدرسان و فراگیران در زمینه این رویکرد نوین، باعث توسعه کاربرد آن می شود. هدف این پژوهش، تبیین تجارب و درک دانشجویان و مدرسان پزشکی در مورد مفهوم آموزش مبتنی بر شواهد بود.
مواد و روش ها: این مطالعه به روش کیفی سال 1392 و در دانشگاه علوم پزشکی تبریز انجام شد. 13 استاد و 5 دانشجوی پزشکی به روش نمونه گیری مبتنی بر هدف انتخاب و تجارب و دیدگاه های آنان تا رسیدن به مرحله اشباع اطلاعاتی شناسائی شد. برای جمع آوری داده ها از مصاحبه انفرادی نیمه ساختار یافته و برای تحلیل آن ها از روش تحلیل محتوای کیفی استفاده شد.
یافته های پژوهش: در این مطالعه سه درون مایه اصلی مداخله آموزشی، تجربیات مدرس و شرایط یادگیری استخراج گردید. شواهد معتبر تدریس و یادگیری، پژوهش در آموزش، نگرش و باورهای شخصی، تجربه و دانش حرفه ای، شرایط فراگیران و شرایط محیط آموزشی به عنوان زیر طبقات شناسائی شدند.
 بحث و نتیجه گیری: بر اساس تجارب و درک مشارکت کنندگان، مداخله آموزشی، تجربیات مدرس و شرایط یادگیری اجزاء کلیدی آموزش مبتنی بر شواهد می باشند. برای بهبود یادگیری فراگیران، آموزش پزشکی مبتنی بر نظرات و اعتقادات شخصی باید به آموزش بر مبنای بهترین شواهد تغییر یابد.
واژه‌های کلیدی: آموزش پزشکی، آموزش مبتنی بر شواهد، مطالعه کیفی، تحلیل محتوا
متن کامل [PDF 538 kb]   (772 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پزشکی
دریافت: ۱۳۹۳/۲/۱۶ | پذیرش: ۱۳۹۳/۷/۲۳ | انتشار: ۱۳۹۴/۷/۷
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Adib U, Dehghani G. Describe the Experiences and Perceptions of Medical Educators and Students from Evidence-Based Training: A Qualitative Research. sjimu. 2015; 23 (3) :130-142
URL: http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-1787-fa.html

ادیب یوسف، دهقانی غلامعلی. تبیین تجارب و درک مدرسان و دانشجویان پزشکی از آموزش مبتنی بر شواهد: پژوهش کیفی. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی ایلام. 1394; 23 (3) :130-142

URL: http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-1787-fa.html



دوره 23، شماره 3 - ( 6-1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علمی پزوهشی دانشگاه علوم پزشکی ایلام scientific journal of ilam university of medical sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.23 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3647