[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 23، شماره 3 - ( 6-1394 ) ::
جلد 23 شماره 3 صفحات 109-122 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش راهبردهای خودنظم‌ بخشی و توانایی خودمهارگری در تبیین سبک‌ های حل مسئله
عباسعلی حسین خانزاده1، محبوبه طاهر2، حسین حیدری 3، حاتم محمدی4، علی محمد یاری5، فریبا همتی6
1- استادیار دانشگاه گیلان
2- دانشجوی دکتری روانشناسی دانشگاه محقق اردبیلی
3- دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی دانشگاه هرمزگان ، hossein.heydari1368@yahoo.com
4- کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه گیلان
5- کارشناس ارشد دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران
6- کارشناس ارشد دانشگاه علامه طباطبایی
چکیده:   (3263 مشاهده)
مقدمه: توانایی حل مسئله به عوامل متعددی بستگی دارد که از بین این عوامل مختلف، مطالعه حاضر با هدف تعیین رابطه راهبردهای خودنظمبخشی و ظرفیت خودمهارگری با سبک های حل مسئله انجام شد.
 مواد و روش ها: جامعه مورد مطالعه را تمامی دانشجویان دانشگاه گیلان در سال تحصیلی 91-1390 تشکیل میدادند که از میان آن ها نمونهای به حجم 187 نفر(91 پسر و 96 دختر) با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب و سه پرسش نامه راهبردهای خودنظمبخشی، خودمهارگری، و سبک های حل مسئله را تکمیل کردند.
یافته های پژوهش: بین سبک های حل مسئله انطباقی با راهبردهای خودنظمبخشی شناختی، تمرکز بر موقعیت، تمرکز بر تغییر عاطفه، کاهش عاطفه منفی و افزایش عاطفه مثبت؛ و بین مجموع سبک های حل مسئله غیر انطباقی با راهبرد خودنظمبخشی و کاهش عاطفه منفی رابطه مثبت معنادار وجود داشت. بین ظرفیت خودمهارگری با سبک های انطباقی حل مسئله رابطه مثبت و با سبک های درماندگی، مهارگری، اجتناب و غیر انطباقی حل مسئله رابطه منفی معنادار وجود داشت. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد متغیرهای راهبرد افزایش عاطفه مثبت و ظرفیت خودمهارگری قادرند 13 درصد از واریانس سبک های حل مسئله انطباقی دانشجویان را تبیین کنند و متغیرهای راهبرد افزایش عاطفه مثبت، راهبرد تمرکز بر تغییر عاطفه و ظرفیت خودمهارگری قادرند 14 درصد از واریانس سبک های حل مسئله غیر انطباقی دانشجویان را تبیین کنند.
 بحث و نتیجهگیری: بر اساس یافته های این پژوهش به هنگام آموزش مهارت های حل مسئله در هر حوزه ای لازم است که ویژگی ها و مهارت های تاثیرگذار بر آن ها مثل راهبردهای خودنظمبخشی و ظرفیت خودمهارگری مورد تاکید قرار گیرند.
واژه‌های کلیدی: خودنظم بخشی، ظرفیت خودمهارگری، حل مسئله انطباقی، حل مسئله غیر انطباقی
متن کامل [PDF 787 kb]   (1351 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی
دریافت: ۱۳۹۳/۱/۲۹ | پذیرش: ۱۳۹۳/۵/۲۶ | انتشار: ۱۳۹۴/۷/۶
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hosseinkhanzadeh A, Taher M, Heydari H, Mohammadi H, Yari A, Hemati F. The Role of Self-regulation Strategies and Self-Control Ability in Explaining of Problem Solving Styles. sjimu. 2015; 23 (3) :109-122
URL: http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-1722-fa.html

حسین خانزاده عباسعلی، طاهر محبوبه، حیدری حسین، محمدی حاتم، یاری علی محمد، همتی فریبا. نقش راهبردهای خودنظم‌ بخشی و توانایی خودمهارگری در تبیین سبک‌ های حل مسئله . مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی ایلام. 1394; 23 (3) :109-122

URL: http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-1722-fa.html



دوره 23، شماره 3 - ( 6-1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علمی پزوهشی دانشگاه علوم پزشکی ایلام scientific journal of ilam university of medical sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.24 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3727