:: دوره 22، شماره 1 - ( 1-1393 ) ::
جلد 22 شماره 1 صفحات 110-102 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه بین کمال گرایی نابهنجار و اضطراب امتحان: بررسی نقش واسطه ای راهبرد مقابله اجتنابی
سیده سمیرا موسوی1 ، وحید احمدی2 ، عباس نصراللهی* 3، صالحه پیریایی4 ، خدیجه سلیمانی5 ، طیبه محمودی5
1- دانشگاه شهید چمران اهواز
2- باشگاه پژوهشگران جوان
3- ، nasiryabas@yahoo.com
4- دانشگاه الزهرا
5- شهید چمران اهواز
چکیده:   (10646 مشاهده)

مقدمه: اضطراب امتحان یک مشکل مهم آموزشی است که اغلب توسط دانشجویان تجربه می شود. تقریباً هر دانشجویی در هنگام آزمون اضطراب دارد اما برای برخی از آنها اضطراب آنقدر شدید است که عملکردشان را تحت تأثیر قرار می دهد. با توجه به تأثیر مهم اضطراب امتحان بر پیشرفت تحصیلی و سلامت روانشناختی دانشجویان، هدف پژوهش حاضر آزمودن مدلی درباره تأثیر کمالگرایی نابهنجار بر افزایش اضطراب امتحان دانشجویان با میانجی‌گری سبک مقابله ای اجتنابی بود. مواد و روش ها: در یک مطالعه همبستگی، 150 دانشجوی دختر دانشگاه شهید چمران اهواز، در نیمسال دوم تحصیلی92-1391، از طریق نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. شرکت کنندگان پرسشنامه های اضطراب امتحان اهواز(TAI)، مقیاس کمالگرایی اهواز(APS) و پرسشنامه سبک مقابله با فشار روانی(CISS) را تکمیل کردند. به منظور تحلیل داده‌های پژوهش حاضر از روش رگرسیون استفاده شد. جهت آزمودن اثرهای واسطه‌ای نیز از روش بارون و کنی (1986) استفاده شد. یافته های پژوهش: یافته‌ها نشان دادند که الگوی پیشنهادی از برازش خوبی با داده‌ها برخوردار است. هم چنین این نتایج از نقش واسطه ای سبک مقابله ای اجتنابی در رابطه بین کمالگرایی نوروتیک و اضطراب امتحان حمایت کرد. بحث و نتیجه گیری: طبق نتایج به دست آمده، به نظر می رسد که میزان کمالگرایی نوروتیک و استفاده از راهبرد مقابله ای اجتنابی در میان دانشجویان دارای اضطراب امتحان، بالا باشد. بنابراین، این متغیرها شایسته آن هستند که در تحقیق و به خصوص در درمان مورد ملاحظه قرار گیرد.

واژه‌های کلیدی: اضطراب امتحان، کمالگرایی، راهبرد مقابله ای اجتنابی
متن کامل [PDF 423 kb]   (4794 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی
دریافت: 1392/9/16 | پذیرش: 1392/12/19 | انتشار: 1393/2/21


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 22، شماره 1 - ( 1-1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها