[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: درباره نشريه :: صفحه اصلي :: آخرين شماره :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
نمایه ها::
برای نویسندگان::
هزینه چاپ::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
سیاست های نشریه ::
بیانیه اخلاقی::
ثبت شکایت::
::
Citation Indices from GS

Citation Indices from GS

AllSince 2019
Citations63683670
h-index2720
i10-index18882
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
:: دوره 25، شماره 2 - ( 4-1396 ) ::
جلد 25 شماره 2 صفحات 41-35 برگشت به فهرست نسخه ها
تعیین سازه های الگوی اعتقاد بهداشتی(HBM) در پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی در معلمان دبیرستان های پسرانه شهر دهلران
رحمت چتری پور1 ، داود شجاعی زاده* 2، آذر طل1 ، کورش سایه میری3
1- گروه آموزش بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
2- گروه آموزش بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران ، shojae5@yahoo.com
3- گروه آمار زیستی، دانشگاه علوم پزشکی ایلام، ایلام، ایران
چکیده:   (6954 مشاهده)

مقدمه: بیماریهای قلبی عروقی علت اصلی ابتلا، مرگ و میر و ناتوانی در سراسر دنیا هستند. به دلیل اهمیت نقش معلمان در ارتقای سلامت جامعه، مطالعه حاضر با هدف تعیین سازه های الگوی اعتقاد بهداشتی در پیشگیری از بیماریهای قلبی - عروقی در معلمان دبیرستانهای پسرانه شهر دهلران در سال 1393 انجام گردید.

مواد و روش­ها: این مطالعه مقطعی, روی 78 معلم دوره اول متوسطه شهر دهلران، که با روش سر شماری انتخاب شده بودند، انجام شد. ابزار تحقیق پرسشنامه حاوی سوالات دموگرافیک و سوالات مربوط به 6 سازه  HBMبود.که روائی آن با استفاده از پانل متخصصان آموزش بهداشت انجام شد؛ جهت تعیین پایایی از ضریب آلفای کرونباخ برای هر یک از سازه ها جداگانه استفاده شد که دامنه آلفاکرونباخ 6 سازهHBM  در این پرسشنامه از89/0-64/0 بود.  پس از جمع آوری، داده ها از طریق نرم افزار SPSS نسخه 16 و بهره گیری ازآزمونهای آماری آنالیز واریانس و تی مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته های پژوهش: میانگینBMI  معلمین84/24 بود. 75 درصد معلمان کارشناس، 91 درصد متاهل بودند. میانگین نمره راهنماهای برای عمل32/0±47/1 و خودکارآمدی 69/0±84/1 بود. ارتباط معناداری بین مدرک تحصیلی با شدت درک شده، سابقه کار با خودکارآمدی و شدت درک شده، وضعیت تاهل با منافع درک شده وجود داشت(05/0P<).

بحث و نتیجه گیری: نتایج پژوهش نشان داد که وضعیت سازه های راهنما برای عمل وخودکارآمدی نامطلوب بودکه این امر بیانگر نیاز به برنامه ریزی برای بهبود خودکارآمدی و راهنماهای برای عمل در معلمان می باشد.

واژه‌های کلیدی: الگوی اعتقاد بهداشتی، بیماریهای قلبی عروقی، معلمان
متن کامل [PDF 386 kb]   (5534 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: 1394/5/19 | پذیرش: 1394/11/19 | انتشار: 1396/4/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Chatripour R, Shojaeizadeh D, Tol A, Sayehmiri K. Determining Health Belief Model Constructs to Prevent Cardiovascular Diseases among Teachers of Boys high Schools in Dehloran City . J. Ilam Uni. Med. Sci. 2017; 25 (2) :35-41
URL: http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-2965-fa.html

چتری پور رحمت، شجاعی زاده داود، طل آذر، سایه میری کورش. تعیین سازه های الگوی اعتقاد بهداشتی(HBM) در پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی در معلمان دبیرستان های پسرانه شهر دهلران. مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام. 1396; 25 (2) :35-41

URL: http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-2965-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 25، شماره 2 - ( 4-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام Journal of Ilam University of Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.17 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4646