[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: درباره نشريه :: صفحه اصلي :: آخرين شماره :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
نمایه ها::
برای نویسندگان::
هزینه چاپ::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
سیاست های نشریه ::
بیانیه اخلاقی::
ثبت شکایت::
::
Citation Indices from GS

Citation Indices from GS

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
:: دوره 33، شماره 4 - ( 7-1404 ) ::
جلد 33 شماره 4 صفحات 29-17 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر بستۀ آموزش روانی بر الگوهای رفتار خودتخریب‌گرایانۀ دانشجویان دانشگاه هرات افغانستان
علی رضایی1 ، حمیدرضا آقامحمدیان شعرباف*2 ، محمدجواد اصغری ابراهیم‌آباد1 ، سیدکاظم رسول‌زاده طباطبایی1
1- گروه روان‌شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
2- گروه روان‌شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران ، AliRezeai2019@gmail.com
چکیده:   (7 مشاهده)
مقدمه: رفتارهای خودتخریب‌گرایانه یکی از مشکلات مهم سلامت روان است که می‌تواند تأثیرات عمیقی بر زندگی فردی و اجتماعی داشته باشد. این پژوهش با هدف ارزیابی تأثیر بستۀ آموزش روانی (یک بستۀ آموزشی 10 جلسه‌ای) بر الگوهای رفتار خودتخریب‌گرایانۀ دانشجویان دانشگاه هرات افغانستان انجام شد.
مواد و روش­ها: پژوهش حاضر از نوع کمی است. ابتدا مصاحبه‌های بالینی با دانشجویان و متخصصین انجام گردید تا الگوهای رفتاری خودتخریب‌گرایانه شناسایی و بستۀ آموزشی تدوین شود؛ سپس از روش شبه‌تجربی با طرح پیش‌آزمون - پس‌آزمون به همراه گروه کنترل استفاده شد. جامعۀ آماری شامل دانشجویان دانشکده‌های حقوق، علوم سیاسی، اقتصاد، مدیریت و روان‌شناسی دانشگاه هرات افغانستان بود. در سال 1400، با استفاده از جدول گرچسی و مورگان، از 100 دانشجوی با احتمال رفتارهای خودتخریب‌گرایانه، 80 نفر انتخاب شدند و به‌صورت تصادفی به دو گروه آزمایش (40 نفر) و کنترل (40 نفر) تقسیم گردیدند. از پرسش‌نامۀ سنجش رفتارهای خودتخریب‌گری محقق‌ساخته استفاده شد. بستۀ آموزشی شامل 10 جلسۀ آموزشی بود و روایی محتوایی آن تأیید گردید. مقدار ضریب آلفای کرونباخ برای پرسش‌نامه برابر با 836/0 بود. برای تحلیل داده‌ها از واریانس و کوواریانس استفاده شد.
یافته­ های پژوهش: نتایج نشان داد که بستۀ آموزشی تدوین‌شده بر اساس تلفیق رویکردهای درمانی مانند رفتاردرمانی، شناختی- رفتاری، طرح‌واره‌ درمانی، درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و مراجع‌محور، تأثیر معناداری بر کاهش میانگین نمرات رفتارهای خودتخریب‌گرایانۀ دانشجویان گروه آزمایش داشت. مقدار P-Value برای تحلیل‌های اصلی برابر با 02/0 است که بیان‌کنندۀ تفاوت معنادار در رفتارهای خودتخریب‌گرایانه میان گروه‌های آزمایش و کنترل و اثربخشی مداخلۀ آموزشی است. مقایسۀ نتایج پس‌آزمون نشان داد که میانگین نمرات رفتارهای خودتخریبی در گروه آزمایش از 3/80 به 2/47 کاهش یافت، درحالی‌که در گروه کنترل تغییر معناداری مشاهده نشد. اثربخشی این مداخلات در بهبود رفتارهای پرخطر و کاهش تمایل به خودتخریبی در گروه آزمایش تأیید گردید (P<0/05).
بحث و نتیجه‌گیری: بستۀ آموزشی تدوین‌شده با استفاده از تلفیق چند رویکرد درمانی به‌طور معناداری رفتارهای خودتخریب‌گرایانه را کاهش داده و به بهبود الگوهای رفتاری و شناختی در دانشجویان کمک کرده است. این پژوهش نشان می‌دهد که استفاده از مداخلات چندبعدی و تلفیقی در درمان این نوع رفتارها مؤثر است و می‌تواند به‌عنوان روشی کارآمد برای کاهش رفتارهای پرخطر در دیگر گروه‌های مشابه نیز استفاده شود.
واژه‌های کلیدی: رفتارهای خودتخریب‌گرایانه، آموزش روانی، سلامت روان، دانشجو
متن کامل [PDF 838 kb]   (1 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی
دریافت: 1403/8/7 | پذیرش: 1404/3/13 | انتشار: 1404/7/5
فهرست منابع
1. Popova LA, Tat'yana VM, Zorina EN. Self-preservation behavior: Generational aspect. Econ Soc Chang. 2021; 14:261-76. doi: 10.15838/esc.2021.5.77.15.
2. Callan MJ, Kay AC, Dawtry RJ. Making sense of misfortune: deservingness, self-esteem, and patterns of self-defeat. J Personal Soc Psychol. 2014; 107:142-62. doi: 10.1037/a0036640.
3. Wei M, Ku TY. Testing a conceptual model of working through self-defeating patterns. J Counsel Psychol. 2007; 54:295-305. doi: 10.1037/0022-0167.54.3.295.
4. Hedayat SK, Boogar IR, Asl NS, Moazedian A. The comparison of effectiveness of emotion-focused therapy with and without health-promoting behaviors training on high-risk behaviors and healthy lifestyles in secondary school students: emotion-focused therapy with and without health-promoting behaviors on high-risk behaviors and healthy lifestyles. Int J Appl Behavior Sci. 2023; 10:13-22. doi: 10.22037/ijabs. v10i3.42958.
5. Atefifar H, Aghajani Marsa H, Mohseni Tabrizi A. Typology of care strategies for risky and immoral behaviors according to the socioeconomic status of the family (The study of Tabriz city). Iran J Psychiatry Nurs. 2023; 11:1-4. doi: 10.22034/IJPN.11.5.1.
6. Izanloo H, Shahabizadeh F, Hojjat SK, Bahrainian SA. Effectiveness of rumination-focused cognitive behavioral therapy and mindfulness-based cognitive therapy on cognitive emotion regulation and negative beliefs of depressed adolescents attempting suicide. IJPN. 2021; 9:49-63.
7. Amiri Mosavar P, Shamsaei F, Tapak L, Moradvisi L. The relationship of sociality with self-criticism and depression among Bachelors’ nursing students. IJPN. 2023; 11:23-32. doi: 10.22034/IJPN.11.4.23.
8. Johnson J, Gooding PA, Wood AM, Tarrier N. Resilience as positive coping appraisals: Testing the schematic appraisals model of suicide (SAMS). Behav Res Ther. 2010; 48:179-86. doi: 10.1016/j.brat.2009.10.007.
9. Perlman D, Patterson C, Moxham L, Taylor EK, Brighton R, Sumskis S, et al. Understanding the influence of resilience for people with a lived experience of mental illness: A self‐determination theory perspective. J Commun Psychol. 2017; 45:1026-32. doi: 10.1002/jcop.21908.
10. Britton PC, Patrick H, Wenzel A, Williams GC. Integrating motivational interviewing and self-determination theory with cognitive behavioral therapy to prevent suicide. Cogn Behav Pract. 2011; 18:16-27. doi: 10.1016/j.cbpra.2009.06.004.
11. Mohamed Z, Singh GK, Dediwadon NS, Saleh NA, Jupri NN, Ganesan Y. Adult personality and its relationship with stress level, coping mechanism and academic performance among undergraduate nursing students. Malays J Med Sci. 2022; 29:117-25. doi: 10.21315/mjms2022.29.5.12.
12. Richmond CR. Review of John W. Gofman’s reports on health hazards from inhaled plutonium. Oak Ridge (TN): Oak Ridge National Laboratory; 1976. Report No.: ORNL-5253.
13. Chatterjee D, Rai R. Choosing death over survival: A need to identify evolutionary mechanisms underlying human suicide. Front Psychol. 2021; 12:689022. doi: 10.3389/fpsyg.2021.689022.
14. Sahlin H, Bjureberg J, Gratz KL, Tull MT, Hedman E, Bjärehed J, et al. Emotion regulation group therapy for deliberate self-harm: A multi-site evaluation in routine care using an uncontrolled open trial design. BMJ Open. 2017;7: e016220. doi: 10.1136/bmjopen-2017-016220.
15. Gratz KL, Bardeen JR, Levy R, Dixon-Gordon KL, Tull MT. Mechanisms of change in an emotion regulation group therapy for deliberate self-harm among women with borderline personality disorder. Behav Research Ther. 2015; 65:29-35. doi: 10.1016/j.brat.2014.12.005.
16. Bongar B, Vescera KJ, Mendoza-Rivera P, Bacigalupi R. Resilience and reducing self-destructive behaviors. In: Emotion, well-being, and resilience. Waretown (NJ): Apple Academic Press; 2021:15-31.
17. McCabe R, Garside R, Backhouse A, Xanthopoulou P. Effectiveness of brief psychological interventions for suicidal presentations: a systematic review. BMC Psychiatry. 2018; 18:120. doi: 10.1186/s12888-018-1663-5.
18. Ryan RM, Deci EL. Self-determination theory. In: Michalos AC, editor. Encyclopedia of Quality of Life and Well-Being Research. Cham: Springer International Publishing; 2024. 6229-35. doi: 10.1007/978-3-031-17299-1_2630.
19. Hayes SC, Hofmann SG, Ciarrochi J. The idionomic future of cognitive behavioral therapy: What stands out from criticisms of ACT development. Behav Ther. 2023; 54:1036-63. doi: 10.1016/j.beth.2023.07.011.
20. Arch JJ, Eifert GH, Davies C, Vilardaga JC, Rose RD, Craske MG. Randomized clinical trial of cognitive behavioral therapy (CBT) versus acceptance and commitment therapy (ACT) for mixed anxiety disorders. J Consul Clin Psychol. 2012; 80:750-65. doi: 10.1037/a0028310.
21. Peeters N, Van Passel B, Krans J. The effectiveness of schema therapy for patients with anxiety disorders, OCD, or PTSD: A systematic review and research agenda. Br J Clin Psychol. 2022; 61:579-97. doi: 10.1111/bjc.12324.
22. Hayes SC, Hofmann SG, Ciarrochi J. The idionomic future of cognitive behavioral therapy: What stands out from criticisms of ACT development. Behav Ther. 2023; 54:1036-63. doi: 10.1016/j.beth.2023.07.011.
23. Thorisdottir AS, Tryggvadottir A, Saevarsson ST, Bjornsson AS. Brief report: Sudden gains in cognitive-behavioral group therapy and group psychotherapy for social anxiety disorder among college students. Cog Behav Ther. 2018; 47:462-9. doi: 10.1080/16506073.2018.1466909.
24. Aghamohamedian Shearbaf H, Narimani M, Abul Qasimi A, Ganji M, Khania Y. The relationship between personality traits, stress and coping skills with nurses' job performance. Med Sci Azad Univ Mashhad. 2006; 1:46-53.
25. Aghamohamadian Sharbaf H, Moradian Z, Baensaf N. Self-destructive Behaviors and psychosocial correlates among Students of Ferdowsi University of Mashhad. TPCCP. 2013; 2. doi: 10.22067/ijap. v2i2.3128.
26. Hamidifard S, DashtBozorgi Z, Hafezi F. The Effectiveness of Play Therapy based on Cognitive Behavioral Approach on Social Anxiety and Self-Harm Behaviors in Children with Autism Disorder. Iran J Psychiatric Nurs. 2023; 11:70-80. doi: 10.22034/IJPN.11.3.7.
27. Faramarzi H, Ghanei M. The effectiveness of play therapy based on the cognitive-behavioral approach on the challenging behaviors of high-functioning autistic children. Psychol Except Individ. 2020; 9:169-85. doi: 10.22054/jpe.2020.39649.1938.
28. Lichstein K, Schreibman L. Employing electric shock with autistic children. J Autism Child Schizophr. 1976; 6:163-73. doi: 10.1007/BF01538060.
29. Kumpula EK, De Leo D. Treatment of suicidal behaviors by pharmacotherapeutic means. Abstract and poster presented at: 2012 Gold Coast Health & Medical Research Conference; 2012; Griffith University, Australian Institute for Suicide Research and Prevention.
30. Weinberg L, Ronningstam E, Goldblatt MJ, Schechter M, Wheelis J, Maltsberger JT. Strategies in treatment of suicidality: Identification of common and treatment-specific interventions in empirically supported treatment manuals. J Clin Psychiatry. 2010; 71:699-706. doi: 10.4088/jcp.08m04840blu.
31. Witt K, Hetrick S, Rajaram G, Hazell P, Salisbury T, Townsend E, et al. Interventions for self-harm in children and adolescents. Cochrane Database Syst Rev. 2021;3: CD013667. doi: 10.1002/14651858.cd013667.pub2.
32. Gøtzsche PC, Gøtzsche PK. Cognitive behavioural therapy halves the risk of repeated suicide attempts: systematic review. J R Soc Med. 2017; 110:404-10. doi: 10.1177/0141076817731904.
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA

Ethics code: IR.UM.REC.1402.197


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rezaei A, aghamohammadian sharbaf H, Asghari Ebrahimabad M, Rasoulzadeh Tabatabaei S K. The Impact of a Psychological Training Package on Patterns of Self-Destructive Behaviors Among Students at Herat University, Afghanistan. J. Ilam Uni. Med. Sci. 2025; 33 (4) :17-29
URL: http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-8433-fa.html

رضایی علی، آقامحمدیان شعرباف حمیدرضا، اصغری ابراهیم‌آباد محمدجواد، رسول‌زاده طباطبایی سیدکاظم. تأثیر بستۀ آموزش روانی بر الگوهای رفتار خودتخریب‌گرایانۀ دانشجویان دانشگاه هرات افغانستان. مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام. 1404; 33 (4) :17-29

URL: http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-8433-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 33، شماره 4 - ( 7-1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام Journal of Ilam University of Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.17 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4722