[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: درباره نشريه :: صفحه اصلي :: آخرين شماره :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
نمایه ها::
برای نویسندگان::
هزینه چاپ::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
سیاست های نشریه ::
بیانیه اخلاقی::
ثبت شکایت::
::
Citation Indices from GS

Citation Indices from GS

AllSince 2019
Citations63793681
h-index2720
i10-index18882
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
:: دوره 32، شماره 1 - ( 2-1403 ) ::
جلد 32 شماره 1 صفحات 12-1 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسۀ اثربخشی آموزش حضوری، مجازی و تلفیقی کمک‌های اولیه بر دانش، نگرش و مهارت کوهنوردان
کبری خسروی1 ، مصیب مظفری* 2، محمدرضا بسطامی1 ، حسین صیدخانی3
1- گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ایلام، ایلام، ایران
2- گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ایلام، ایلام، ایران ، mozafaric@yahoo.com
3- گروه آمار زیستی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی ایلام ایلام، ایران
چکیده:   (135 مشاهده)
مقدمه: با توجه به حوادث احتمالی برای کوهنوردان و اهمیت ایمنی، آموزش کمک‌‌های اولیه در کوهستان ضروری است؛ بنابراین، مطالعۀ حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش حضوری، مجازی و تلفیقی کمک‌‌های اولیه بر دانش، نگرش و مهارت کوهنوردان صورت گرفت.
مواد و روش­ها: مطالعۀ حاضر به‌صورت نیمه‌تجربی بر روی 93 کوهنورد، به روش نمونه‌‌گیری در دسترس و تخصیص تصادفی با استفاده از بلوک‌‌های جایگشتی شش‌‌تایی در سه گروه آموزش مجازی، حضوری و تلفیقی انجام شد. مداخلۀ انجام‌شده در مدت چهار هفته بود و گروه‌‌های آموزش حضوری و تلفیقی به‌صورت کلاس با استفاده از مولاژ و تدریس عملی و گروه آموزش مجازی نیز محتوا را از طریق پیام‌‌رسان واتساپ در همان مدت دریافت کردند. شرکت‌کنندگان پرسش‌‌نامه‌‌های اطلاعات دموگرافیک، سنجش دانش، نگرش و مهارت را پیش از مداخله و سه هفته پس از پایان آن تکمیل نمودند. داده‌‌ها با استفاده آزمون‌‌های آماری توصیفی و استنباطی در نرم‌افزار SPSS vol.22 تحلیل شدند (0.05>P).
یافته­های پژوهش: میانگین نمرات دانش، نگرش و مهارت در سه گروه در زمان پیش و پس از مداخله تفاوت معنی‌‌داری داشت و میانگین نمرات افزایش‌ یافت (0.001>P). در مقایسۀ بین‌گروهی، نمرات گروه آموزش حضوری در بعد نگرش با میانگین 19/4±58/69 و بعد مهارت با میانگین 99/12±06/44 نسبت به آموزش مجازی و تلفیقی مؤثر بود (0.000214>P).
بحث و نتیجه‌گیری: میان نمرات نگرش، دانش و مهارت کوهنوردان در هر سه گروه آموزش حضوری، مجازی و تلفیقی، پیش و پس از مداخله تفاوت معنی‌‌داری وجود داشت و میانگین نمرات افزایش‌ یافت؛ اما میانگین نمرۀ آموزش حضوری بالاتر از دو شیوۀ آموزش مجازی و تلفیقی بود. پیشنهاد می‌‌شود که از روش آموزش حضوری برای یادگیری کمک‌‌های اولیه در کوهنوردان استفاده گردد.
 
واژه‌های کلیدی: آموزش حضوری، آموزش مجازی، آموزش تلفیقی، کمک‌‌های اولیه، کوهنورد
متن کامل [PDF 466 kb]   (79 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: آموزش پرستاری
دریافت: 1402/9/7 | پذیرش: 1402/10/11 | انتشار: 1403/2/15
فهرست منابع
1. Sitko S, Cirer-Sastre R, López Laval I. Effects of high altitude mountaineering on body composition: a systematic review. Nutr Hosp 2019;11:1-21. doi: 10.20960/nh.02582.
2. Gatterer H, Niedermeier M, Pocecco E, Frühauf A, Faulhaber M, Menz V, et al. Mortality in different mountain sports activities primarily practiced in the summer season—A narrative review. Int J Environ Res Public Health 2019;16. doi:10.3390/ijerph16203920.
3. Schöffl V, Morrison A, Schöffl I, Küpper T. The epidemiology of injury in mountaineering, rock and ice climbing. Epidemiology of injury in adventure and extreme sports. Med Sport Sci2012;58:17-43. doi.org/10.1159/000338575.
4. Babamohamdi H, Khalili H. Comparison of critical thinking skills in students of nursing in continuous and interrupted BS sections of Semnan University of Medical Sciences. J Med Educ 2005;6. doi:10.22037/jme.v6i2.770.
5. Soulé B, Lefèvre B, Boutroy E, Reynier V, Roux F, Corneloup J. Accidentology of mountain sports: situation review and diagnosis: Fondation PETZL;"{BOOK}, 2014.
6. Ilha AG, Cogo SB, Ramos TK, Andolhe R, Badke MR, Colussi G. Educational actions on first aid for early childhood education teachers: a quasi-experimental study. Rev Esc Enferm USP 2021;55. doi:10.1590/1980-220X-REEUSP-2021-0025.
7. Guntur M. Al-Quran Teach the Importance of Taking Care of Health Physical: Tafseer Surat Al-Baqarah. AKADEMIK: J Mahasiswa Hum 2021;1:50-8. doi:10.37481/jmh. v1i2.228.
8. Kano M, Siegel JM, Bourque LB. First‐aid training and capabilities of the lay public: a potential alternative source of emergency medical assistance following a natural disaster. Disasters 2015;29:58-74. doi:10.1111/j.0361-3666.2005.00274.x.
9. Farzaneh E, Amani F, Taleghani YM, Fathi A, Kahnamouei-aghdam F, Fatthzadeh-Ardalani G. Research barriers from the viewpoint of faculty members and students of Ardabil University of Medical Sciences, Iran, 2014. Int J Res Med Sci 2017;4:1926-32. doi:10.18203/2320-6012.ijrms20161735.
10. Lesort T, Lomonaco V, Stoian A, Maltoni D, Filliat D, Díaz-Rodríguez N. Continual learning for robotics: Definition, framework, learning strategies, opportunities and challenges. Inf Fusion 2020;58:52-68. doi:10.1016/j.inffus.2019.12.004.
11. Liang JC, Wu SH. Nurses’ motivations for Web‐based learning and the role of Internet self‐efficacy. Innov Educ Teach Int 2010;47:25-37. doi:10.1080/14703290903525820.
12. Rajab KD. The effectiveness and potential of E-learning in war zones: An empirical comparison of face-to-face and online education in Saudi Arabia. IEEE Access 2018;6:6783-94. doi: 10.1109/ACCESS.2018.2800164.
13. Ali W. Online and remote learning in higher education institutes: A necessity in light of COVID-19 pandemic. High Educ Stud 2020;10:16-25. doi:10.5539/hes.v10n3p16.
14. Willard J, Jia X, Xu S, Steinbach M, Kumar V. Integrating physics-based modeling with machine learning: A survey. arXiv 2020;1:1-34. doi:10.1145/1122445.1122456.
15. Podsiadło P, Kosiński S, Darocha T, Sałapa K, Sanak T, Brugger H. The Use of E-Learning in Medical Education for Mountain Rescuers Concerning Hypothermia. High Alt Med Biol 2018;19:272-7. doi:10.1089/ham.2018.0050.
16. Rahmani B, Morid Sadat P, Refah M. The effect of specialized-general trainings in empowering the rural residents of mountainous tourist areas in the field of relief and rescue (Case study: Pas Qaleh village, Shemiran). J Geogr Reg Plann 2020;10:161-72.
17. Olelewe CJ, Agomuo EE. Effects of B-learning and F2F learning environments on students' achievement in QBASIC programming. Comput Educ 2016;103:76-86. doi:10.1016/j.compedu.2016.09.012.
18. Yapici IU, Akbayin H. The Effect of Blended Learning Model on High School Students' Biology Achievement and on Their Attitudes towards the Internet. Turkish J Educ Tech 2012;11:228-37.
19. McCutcheon K, Lohan M, Traynor M, Martin D. A systematic review evaluating the impact of online or blended learning vs. face‐to‐face learning of clinical skills in undergraduate nurse education. J Adv Nurs 2015;71:255-70. doi:10.1111/jan.12509.
20. Salimi J, Usefi N, Saeedzadeh H. Study of relation between family affective atmospheres with Career aspirations of students by self-efficacy as Mediator variable. J Sch Psychol 2015;4:47-66.doi: https://jsp.uma.ac.ir /JSP.2015.355.
21. Rezaei A, Hazrati Leilan A. The Effect of Relief Training on Knowledge Attitude and Practice of Educators in Red Crescent Society 2nd National Conference on Crisis Management. 2011;1:1-12.
22. Kiani F, Samavatyan H, Poorabdian S, Mansournejad Z, Jafari E. Effectiveness of a safety training course in changing employees' attitude toward safety issues and its dimensions: a pathological study. J School Public Health Institute of Public Health Res 2011;9. doi:10.30476/BEAT.2021.89340.1230.
23. Esmi P, Salehi F, Nia Z, Nowruz A. The effect of safety training on reducing climbing accidents (Case study of Simorgh Mountaineering Club of Qazvin). Conference on Psychology of Educational Sciences, Psychology 2014;2:8-15.
24. Ahadpour Somerin A, Shahrakipour H, Mohammad Beigi A, Ahadpour Somerin Y, Mortazavi SM. Studying the Effect of Relief Workers training of Rescue & Relief Organization through New Technology in response to Natural Disasters in Tehran in view of Managers. Sci J Rescue Relief 2013;5:78-80.
25. Valipour M, Haghgoo S, Heidari H. Effectiveness of Teaching Methods on Improving Skills and Resilience of Red Crescent Society Volunteers. Appl Res Manage Account 2018;11:8-19. doi:10.3389/fpubh.2024.1321535.
26. Hashemiparast MS, Sadeghi R, Ghaneapur M, Azam K, Tol A. Comparing E-learning and lecture-based education in control of nosocomial infections. Payavard Salamat 2016;10:230-8.
27. Shourcheh B, Heydari M, Moosivand M, Bashirian S, Farahani F, Masoomi M, et al. Investigate and Compare the Effect of In-person and Teacher-centered Education with Virtual Education in Learning the History of Islamic Culture and Civilization Course of Hamadan Medical Sciences Students. Pajouhan Sci J 2020;18:97-106. doi:10.52547/psj.18.2.97.
28. Isfahani S, Mosallanejadm L, Sobhanian S. The effect of virtual and traditional methods on students learning and competency-based skills. Hormozgan Med J 2016;14:184-90.
29. Bahadorani M, Changiz T. The effectiveness of three methods of teaching medline to medical students: Online, face to face and combined educational methods. Iran J Med Educ 2016;6:35-43.
30. Anderson ET, Mercer ZB. Impact of community health content on nurse practitioner practice: a comparison of classroom and web-based teaching. Nurs Educ Perspect 2014;25:171-5.
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA

Ethics code: IR.MEDILAM.REC.1400.010


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khosravi K, Mozafari M, Bastami M, Seidkhani H. Comparison of the effectiveness of face-to-face, virtual, and integrated first aid training in the knowledge, attitude, and skills of mountaineers. J. Ilam Uni. Med. Sci. 2024; 32 (1) :1-12
URL: http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-8159-fa.html

خسروی کبری، مظفری مصیب، بسطامی محمدرضا، صیدخانی حسین. مقایسۀ اثربخشی آموزش حضوری، مجازی و تلفیقی کمک‌های اولیه بر دانش، نگرش و مهارت کوهنوردان. مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام. 1403; 32 (1) :1-12

URL: http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-8159-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 32، شماره 1 - ( 2-1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام Journal of Ilam University of Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.17 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4646