[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: درباره نشريه :: صفحه اصلي :: آخرين شماره :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
نمایه ها::
برای نویسندگان::
هزینه چاپ::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
سیاست های نشریه ::
بیانیه اخلاقی::
ثبت شکایت::
::
Citation Indices from GS

Citation Indices from GS

AllSince 2019
Citations63683670
h-index2720
i10-index18882
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
:: دوره 23، شماره 2 - ( 4-1394 ) ::
جلد 23 شماره 2 صفحات 60-53 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی هنر‌درمانی بر پایه نقاشی‌ درمانی در کاهش اضطراب کودکان دچار لکنت زبان
شهلا جنگی* 1، علی اکبر شیرابادی2 ، ستاره جانی3 ، اصغر پوراسمعلی4
1- دانشگاه تبریز ، shahla.jangi@gmail.com
2- دانشگاه زاهدان
3- دانشگاه تبریز
4- دانشگاه محقق اردبیلی
چکیده:   (13934 مشاهده)
مقدمه: هنردرمانی روشی خلاق برای رشد و ارتقاء سلامت جسمی، روانی و هیجانی اشخاص می ‌باشد. متاسفانه، مطالعه‌ ای در زمینه اثربخشی هنردرمانی در کاهش مشکلات روانی افراد دچار لکنت زبان یافت نشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی هنردرمانی بر پایه نقاشی درمانی در کاهش اضطراب کودکان دچار لکنت زبان انجام گرفت.
 مواد و روش ‌ها: طرح پژوهش حاضر از نوع ‌نیمه آزمایشی(پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل) بود. نمونه آماری شامل 30 کودک دچار لکنت زبان بود که با استفاده از روش نمونه‌ گیری در دسترس از مراکز گفتار‌درمانی شهر تبریز انتخاب و افراد بصورت تصادفی به دو گروه به دو گروه مساوی آزمایش و کنترل تخصیص داده شدند (120=N). برای سنجش اضطراب، از آزمون اضطراب کودکان اسپنس(1997) استفاده شد. گروه آزمایشی طی 12 جلسه 30 دقیقه ‌ای(دو بار در هفته) با نظارت درمانگر به نقاشی آزاد پرداختند. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم ‌افزار SPSS 19 انجام گردید و آزمون آماری تحلیل کواریانس یک طرفه استفاده شد.
 یافته‌ های پژوهش: نتایج بیانگر این بود که بین میانگین نمرات پس آزمون و پیگیری گروه آزمایش و کنترل تفاوت معنی‌ داری وجود داشت (P<0.001).
بحث و نتیجه‌ گیری: نتایج پژوهش حاضر نشان داد که هنردرمانی بر پایه نقاشی‌ درمانی، روش موثری در کاهش اضطراب کودکان دچار لکنت زبان می‌ باشد. درمانگران می ‌توانند از نقاشی درمانی در کنار دیگر روش‌‌های درمانی برای کاهش اضطراب این کودکان بهره ببرند.
واژه‌های کلیدی: هنر‌درمانی، نقاشی‌درمانی، اضطراب، لکنت زبان
متن کامل [PDF 599 kb]   (6519 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی
دریافت: 1393/2/7 | پذیرش: 1393/6/1 | انتشار: 1394/4/24
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jangi S, Shirabadi A, Jani S, Pouresmali A. Effectiveness of art Therapy Based on Painting Therapy to Reduce Anxiety of Children with Stuttering. J. Ilam Uni. Med. Sci. 2015; 23 (2) :53-60
URL: http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-1757-fa.html

جنگی شهلا، شیرابادی علی اکبر، جانی ستاره، پوراسمعلی اصغر. اثربخشی هنر‌درمانی بر پایه نقاشی‌ درمانی در کاهش اضطراب کودکان دچار لکنت زبان. مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام. 1394; 23 (2) :53-60

URL: http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-1757-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 23، شماره 2 - ( 4-1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام Journal of Ilam University of Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.16 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4646