[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: درباره نشريه :: صفحه اصلي :: آخرين شماره :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
نمایه ها::
برای نویسندگان::
هزینه چاپ::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
سیاست های نشریه ::
بیانیه اخلاقی::
ثبت شکایت::
::
Citation Indices from GS

Citation Indices from GS

AllSince 2019
Citations62733583
h-index2719
i10-index18478
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
:: دوره 23، شماره 4 - ( ضمیمه شهریور 1394 ) ::
جلد 23 شماره 4 صفحات 9-1 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی انگیزه های مؤثر بر مصرف غذاهای محلی در شهر ایلام در سال 1392
مریم بسطامی پور1 ، اسفندیار محمدی1 ، یاسان پور اشرف1 ، کورش سایه میری* 2
1- دانشگاه ایلام
2- دانشگاه علوم پزشکی ، sayehmiri@razi.tums.ac.ir
چکیده:   (6871 مشاهده)
مقدمه: غذاهای محلی از نظر ارزش غذایی، عاری بودن از نگهدارنده‌ های شیمیایی و ارزان بودن از بهترین مواد غذایی در مناطق مختلف کشور محسوب می ‌گردند. غذاها بر اساس مجموعه ای از انگیزه ها انتخاب می شوند، بنا بر این هدف این تحقیق بررسی میزان مصرف و انگیزه های موثر بر مصرف غذای محلی در شهر ایلام می باشد.
مواد و روش ها: در یک مطالعه توصیفی و به روش مقطعی 185 نفر از مردم شهر ایلام با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند و توسط پرسش نامه، مورد ارزیابی قرار گرفتند؛ که سوالات مربوط به میزان مصرف با ضریب پایایی 72/0، محقق ساخته بوده و سوالات مربوط به انگیزه با ضریب پایایی 91/0، تعدیل شده پرسش نامه استپتتو و همکاران بوده است. روایی پرسش نامه نیز بر اساس نظر متخصصین مورد تایید قرار گرفت. داده ها با نرم افزار SPSS و آزمون های همبستگی و رگرسیون خطی تک متغیره آنالیز شدند.
یافته های پژوهش: در این مطالعه 2 درصد حجم نمونه بیان شده که هرگز در طول ماه غذای محلی مصرف نمی کنند و میزان مصرف 57 درصد نمونه ها برابر با 2 تا 3 بار در ماه است که در کل میزان مصرف به شدت کم می باشد. نتایج تحقیق نشان می دهد انگیزه های سلامتی(r=0.238, P0.001)، محتوای طبیعی(r=0.291, P=0.000)، خلق و خوی(r=0.169, P=0.023)، راحتی(r=0.239, P=0.001)، جاذبه حسی(r=0.186, P=0.012)، قیمت(r=0.353, P=0.000)، آشنایی(r=0.145, P=0.050) و پرستیژ(r=0.327, P=0.000) با مصرف غذای محلی دارای رابطه مثبت معناداری هستند و بر اساس نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون تک متغیره، این انگیزه ها اثر معناداری بر مصرف غذای محلی دارند.
بحث و نتیــجه گیری: با توجه به پایین بودن میزان مصرف غذاهای محلی، بالا بردن آگاهی مردم از طریق تبلیغات رسانه ای در مورد مزایای مصرف غذای محلی ضرورتی انکارناپذیر می باشد.
واژه‌های کلیدی: انگیزه ها، مصرف، غذاهای محلی
متن کامل [PDF 458 kb]   (1882 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تغذیه
دریافت: 1392/5/16 | پذیرش: 1393/9/25 | انتشار: 1394/7/11
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bastamipour M, Mohamadi E, Pourashraf Y, Sayehmiri K. Investigating Local Foods Consumption Motivation in Ilam in 2013. J. Ilam Uni. Med. Sci. 2015; 23 (4) :1-9
URL: http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-1133-fa.html

بسطامی پور مریم، محمدی اسفندیار، پور اشرف یاسان، سایه میری کورش. بررسی انگیزه های مؤثر بر مصرف غذاهای محلی در شهر ایلام در سال 1392. مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام. 1394; 23 (4) :1-9

URL: http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-1133-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 23، شماره 4 - ( ضمیمه شهریور 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام Journal of Ilam University of Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.16 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4643