Journal of Ilam University of Medical Sciences
مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام
J. Ilam Uni. Med. Sci.
Medical Sciences
http://sjimu.medilam.ac.ir
96
journal96
1563-4728
2588-3135
doi
fa
jalali
1391
12
1
gregorian
2013
3
1
20
5
online
1
fulltext
fa
استفاده از آنالیز عاملی ومدل سازی در بررسی آگاهی،نگرش و عملکرد عابرین پیاده شهر کاشان در مورد مقررات راهنمائی و رانندگی در سال 1386
Knowledge, Attitude and Practice of Pedestrians about Driving Rules in kashan
میکروب شناسی پزشکی
Medical microbiology
پژوهشي
Research
چکیده :
مقدمه: ایران از نظر سوانح و حوادث ترافیکی به عنوان یکی از کشورهایی که دارای بیشترین موارد تصادف و مرگ و میر ناشی از آن است معرفی شده به طوری که میزان بروز این نوع سوانح (30 در ده هزار نفر ) از میزانهای منطقه ای و جهانی بالاتر است. و5/13% از عمر از دست رفته در ایران، در نتیجه حوادث ترافیکی است از آنجا که عابرین پیاده یکی از گروه های در معرض خطر حوادث ترافیکی هستند این مطالعه به منظور تعیین میزان آگاهی ، نگرش و عملکرد آنها در مورد قوانین راهنمایی و رانندگی صورت گرفت .
موادوروش ها: مطالعه حاضر بصورت مقطعی انجام شد. جامعه هدف عابرین پیاده شهر کاشان بودند. حجم نمونه مورد نیاز 398 نفر تعیین گردید و به روش نمونهگیری غیراحتمالی آسان از چهل نقطه در خیابانها افراد انتخاب ومورد بررسی قرار گرفتند. علاوه بر تعیین میزان آگاهی ، نگرش و عملکرد افراد برای تعیین ارتباط متغیرهای کیفی از آزمون کای دو و در صورت لزوم از شاخص OR و حدود اطمینان آن استفاده شد. Reliability سؤالات در هر حیطه با استفاده از شاخص آلفای کرونباخ مورد بررسی قرار گرفت . Constract Validity سؤالات در هر حیطه با استفاده روش Principal Components Analysis محاسبه گردید.
یافته ها : در مجموع 398 عابر مورد بررسی قرار گرفت. به ترتیب 0/54%، 3/61% و 2/32% از افراد مورد بررسی دارای آگاهی، نگرش و عملکرد مناسب در زمینه مقررات راهنمائی و رانندگی بوده اند. این مطالعه نشان داد که آگاهی و نگرش عابرین مورد بررسی در مورد مقررات راهنمائی و رانندگی با یکدیگر دارای ارتباط معنی دارآماری بوده اند. اما عملکرد عابرین در این زمینه با نگرش و آگاهی آنها از نظر آماری فاقد ارتباط معنی دار آماری بوده است .
نتیجه گیری : این مطالعه نشان داد در مجموع عملکرد عابرین در شهر کاشان در زمینه رعایت مقررات راهنمائی و رانندگی ضعیف است. با توجه به اهمیت نقش عوامل انسانی در وقوع سوانح و حوادث ترافیکی بهترین روش جهت کاهش وقوع این گونه حوادث به کارگیری برنامه های پیشگیرانه و آموزشی است. با استفاده از نتایج چنین تحقیقاتی میتوان به نحو بهتر و هدفمند تری چنین برنامه هائی را طراحی و اجرا نمود و در نهایت نگرش، رفتار و شیوه های زندگی مردم را در زمینه ترافیک ارتقاء داد.
Introduction: Iran is one of the countries with the highest number of deaths from road accidents. As the incidence of these injuries (30 in ten thousand) is higher than the regional and international rates and about 13.5% of the deaths are caused by traffic accidents. Since pedestrians are one of the groups at risk, the purpose of this study was to determine the knowledge, attitude and practice of them regarding to the driving rules.
Materials & Methods: The current cross-sectional study was conducted on a target population of pedestrians in the city of Kashan. The sample size was 398 subjects that were selected by convenient method from forty spots on the streets of kashan. The Knowledge, attitude and practice of pedestrians were determined and the relationships between demographic and behavioral variables were assessed by the statistical tests, chi-square, odds ratio and its confidence interval. The reliability of questions in each domain was assessed by the using of Cronbach's alpha index. Construct validity of questions in each area was calculated by using of the principal components analysis method.
Findings: A total of 398 pedestrians were studied. 54%, 61.3% and 32.2% of those surveyed people had an appropriate knowledge, attitude and practice regarding the driving rules, respectively. This study showed that the knowledge and attitude of pedestrians about road rules had statistically a significant relationship, however, the attitude and knowledge of pedestrians in this area was not statistically significant.
Discussion & Conclusion: This study showed that the overall practice of pedestrians regarding driving rules in the city of Kashan was significantly poor. Given the importance of human factors in traffic accidents, the best way to reduce the occurrence of such events is the implementing of educational and preventive programs.
کلید واژگان : عابرین ، آگاهی، نگرش، عملکرد ، مقررات راهنمائی و رانندگی ، کاشان
pedestrians, knowledge, attitude, behavior, road rules, Kashan
37
42
http://sjimu.medilam.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-220-75&slc_lang=fa&sid=1
hamidreza
gilasi
حمیدرضا
گیلاسی
960031947532846006151
960031947532846006151
Yes
ali
moradi
علی
مرادی
960031947532846006152
960031947532846006152
No
zabiholah
gharli por
ذبیح اله
قارلی پور
960031947532846006153
960031947532846006153
No
ali
moazami godarzi
علی
معظمی گودرزی
960031947532846006154
960031947532846006154
No
حجت اله
کاکایی
960031947532846006155
960031947532846006155
No