Journal of Ilam University of Medical Sciences
مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام
J. Ilam Uni. Med. Sci.
Medical Sciences
http://sjimu.medilam.ac.ir
96
journal96
1563-4728
2588-3135
doi
fa
jalali
1401
11
1
gregorian
2023
2
1
30
6
online
1
fulltext
fa
ارزیابی عملکرد عناصر بر اساس کارت امتیازی متوازن (BSC) برای کنترل برنامهریزی راهبردی بیمارستان رسول اکرم (ص) شهرستان آبدانان
Performance Evaluation of Hospital Strategic Planning Control Elements Based on Balanced Scorecard (BSC)
پژوهشگری
research
پژوهشي
Research
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:normal"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span calibri="" style="font-family:"><b><span lang="FA" style="font-size:9.0pt"><span b="" style="font-family:" zar=""><span style="color:black"><span style="letter-spacing:.1pt">مقدمه:</span></span></span></span></b> <span lang="AR-SA" style="font-size:9.0pt"><span b="" style="font-family:" zar="">کارت امتیازی متوازن (</span></span><span dir="LTR" style="font-size:8.0pt"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">BSC</span></span><span lang="AR-SA" style="font-size:9.0pt"><span b="" style="font-family:" zar="">) یک روش ارزیابی عملکرد است که چشمانداز وسیعی در شناسایی نقاط ضعف و قوت فعالیتهای سازمان ارائه میدهد و پیشنیاز مدیریت راهبردی است. ارزیابی عملکرد بهعنوان یک ابزار کنترلی همواره موردتوجه مدیران بوده است؛ ازاینرو، این مطالعه با هدف بهکارگیری رویکـرد کارت امتیازی متوازن برای ارزیابی عملکرد بیمارستان رسول اکرم در شهرستان آبدانان انجام شد.</span></span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:normal"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span calibri="" style="font-family:"><b><span lang="FA" style="font-size:9.0pt"><span b="" style="font-family:" zar=""><span style="color:black"><span style="letter-spacing:.1pt">مواد و روش ها:</span></span></span></span></b> <span lang="AR-SA" style="font-size:9.0pt"><span b="" style="font-family:" zar="">این پژوهش از نوع تحقیقات پیمایشی است. جامعۀ آماری این پژوهش شامل همۀ کارکنان بیمارستان رسول اکرم شهرستان آبدانان در سال ۱۴۰۰ است که با توجه به فرمول کوکران، حجم نمونه ۲۰۴ بهدستآمده است. دادههای گردآوریشده در جمعآوری دادهها از دو روش اسنادی و میدانی بهدست آمد و بهمنظور سنجش هریک از مؤلفههای تحقیق، از پرسشنامۀ محققساخته استفاده شد. روش آماری برای تجزیهوتحلیل دادهها تحلیل عاملی تأییدی است و برای تجزیهوتحلیل دادهها از معادلات ساختاری </span></span><span dir="LTR" style="font-size:8.0pt"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">SEM</span></span><span lang="AR-SA" style="font-size:9.0pt"><span b="" style="font-family:" zar=""> و آزمون </span></span><span dir="LTR" style="font-size:8.0pt"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">t</span></span><span lang="AR-SA" style="font-size:9.0pt"><span b="" style="font-family:" zar=""> و نرمافزار </span></span><span dir="LTR" style="font-size:8.0pt"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">SPSS vol.22</span></span><span lang="AR-SA" style="font-size:9.0pt"><span b="" style="font-family:" zar=""> استفاده گردید.</span></span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:normal"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span calibri="" style="font-family:"><b><span lang="FA" style="font-size:9.0pt"><span b="" style="font-family:" zar=""><span style="color:black"><span style="letter-spacing:-.1pt">یافتهها:</span></span></span></span></b> <span lang="AR-SA" style="font-size:9.0pt"><span b="" style="font-family:" zar="">بررسی فرضیهها نشاندهندۀ این است که رابطۀ مستقیمی میان اجرای </span></span><span dir="LTR" style="font-size:8.0pt"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">BSC</span></span><span lang="AR-SA" style="font-size:9.0pt"><span b="" style="font-family:" zar="">، عوامل مربوط به فرایندهای داخلی و بعد مشتریمداری با عملکرد وجود دارد (</span></span><span dir="LTR" style="font-size:8.0pt"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">P<0.05</span></span><span lang="AR-SA" style="font-size:9.0pt"><span b="" style="font-family:" zar="">)؛ اما میان عوامل مربوط به ابعاد رشد، یادگیری و مالی با عملکرد سازمانی رابطۀ معناداری وجود نداشت. بیمارستان موردمطالعه در محور فرایندهای داخلی، با میانگین 44/0+41/3، بیشترین نمره را در میان ابعاد کارت امتیازی متوازن کسب کرد و بعد مالی با میانگین 23/0+85/02، بعد رشد و یادگیری با میانگین 23/0+85/02 و بعد مشتری با میانگین 05/1+09/0 کمترین نمره را داشتند.</span></span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:normal"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span calibri="" style="font-family:"><b><span lang="FA" style="font-size:9.0pt"><span b="" style="font-family:" zar=""><span style="color:black"><span style="letter-spacing:-.1pt">بحث و نتیجهگیری:</span></span></span></span></b> <span lang="AR-SA" style="font-size:9.0pt"><span b="" style="font-family:" zar="">نتایج تحقیق نشان میدهد، اجرای الگوی </span></span><span dir="LTR" style="font-size:8.0pt"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">BSC</span></span><span lang="AR-SA" style="font-size:9.0pt"><span b="" style="font-family:" zar=""> با عملکرد سازمانی رابطۀ مستقیم دارد و میان ابعاد چهارگانۀ کارت امتیازی، بر عملکرد سازمانی رابطۀ معنیدار و تأثیرگذار برقرار است. یافتهها نشان داد که بیشترین بعد موردتوجه کارت امتیازی متوازن، فرایندی است. نتایج پژوهش نشان داد که چهار بعد (مالی، مشتری، فرایندهای داخلی، رشد و یادگیری) از ابعاد کارت امتیازی متوازن بیمارستان رسول اکرم ارتقا یافته است.</span></span></span></span></span></span></span>
<h1 dir="RTL"> </h1>
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:normal"><span calibri="" style="font-family:"><b><span style="font-size:9.0pt"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><span style="color:black"><span style="letter-spacing:-.2pt">Introduction:</span></span></span></span></b> <span style="font-size:9.0pt"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">Balanced Scorecard (BSC) is a performance appraisal method that offers a broad perspective in identifying the strengths and weaknesses of the organization's activities and is a prerequisite for strategic management. Performance evaluation as a control tool has always been considered by managers. Therefore, this study was conducted to apply the BSC approach to evaluate the performance of Rasoul Akram Hospital in Abdanan, Iran.</span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:normal"><span calibri="" style="font-family:"><b><span style="font-size:9.0pt"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><span style="color:black"><span style="letter-spacing:-.2pt">Material & Methods:</span></span></span></span></b> <span style="font-size:9.0pt"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">The statistical population of this survey study included all staff of Rasoul Akram Hospital, Abdanan, Iran, in 2021. According to Cochran's formula and sample size of 204, the collected data were obtained from both documentary and field methods. A researcher-made questionnaire was used to assess each component of the research. The confirmatory factor analysis was used as the statistical method for data analysis, followed by SEM structural equations and t-test in SPSS software (version 22).</span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:normal"><span calibri="" style="font-family:"><span style="font-size:9.0pt"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">(Ethic code: IR.IAU.CTB.REC.1401.068)</span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:normal"><span calibri="" style="font-family:"><b><span style="font-size:9.0pt"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><span style="color:black"><span style="letter-spacing:-.2pt">Findings:</span></span></span></span></b> <span style="font-size:9.0pt"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">The examination of hypotheses indicates a direct relationship of performance with the implementation of BSC, factors related to internal processes, and the customer-oriented dimension (P<0.05). However, organizational performance showed no significant relationship with the dimensions of growth, learning, and finance. The hospital under study obtained the highest BSC scores in terms of internal processes (3.41±0.44). On the other hand, the lowest scores were obtained regarding financial (02.85±0.23), growth and learning (02.85±0.23), as well as customer dimensions (0.09±1.05) in descending order.</span></span></span></span></span><br>
<b><span style="font-size:9.0pt"><span style="line-height:97%"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><span style="color:black"><span style="letter-spacing:-.2pt">Discussion & </span></span></span></span></span><span style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:97%"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><span style="letter-spacing:-.2pt">Conclusion:</span></span></span></span></b> <span style="font-size:9.0pt"><span style="line-height:97%"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">The results show that the implementation of the BSC model is directly related to organizational performance, and there is a significant and effective relationship between the four dimensions of the scorecard on organizational performance. The results also revealed that the most important aspect of the BSC is the process. Accordingly, four dimensions of financial, customer, internal processes, as well as growth and learning have been upgraded from the dimensions of Rasoul Akram Hospital BSC</span></span></span>
مالی, مشتری, فرایند داخلی, رشد و یادگیری, ارزیابی عملکرد, کارت امتیازی متوازن (BSC)
Balanced scorecard (BSC), Customer, Financial, Growth and learning, Internal process, Performance evaluation
93
105
http://sjimu.medilam.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-6737-1&slc_lang=fa&sid=1
Asad
Rafiei
اسداله
رفیعی
rafieiasad@gmail.com
9600319475328460046193
9600319475328460046193
No
Dept of Management, Islamic Azad University, South Tehran Branch, Tehran, Iran
گروه مدیریت و خدمات بهداشتی درمانی، دانشکدۀ مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب، تهران، ایران
Abasat
Mirzaei
اباسط
میرزایی
9600319475328460046194
9600319475328460046194
No
Dept of Health Care Management, Faculty of Health, Tehran University of Medical Science, Islamic Azad University, Tehran, Iran
گروه مدیریت و خدمات بهداشتی درمانی، دانشکدۀ بهداشت، علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی تهران، ایران
Ali
Hassanvand
علی
حسنوند
9600319475328460046195
9600319475328460046195
Yes
Health Economic Policy Research Center, Tehran University of Medical Sciences, Islamic Azad University, Tehran, Iran
مرکز تحقیقات سیاستگذاری اقتصاد سلامت، علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی تهران، ایران