Journal of Ilam University of Medical Sciences
مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام
J. Ilam Uni. Med. Sci.
Medical Sciences
http://sjimu.medilam.ac.ir
96
journal96
1563-4728
2588-3135
doi
fa
jalali
1399
10
1
gregorian
2021
1
1
28
6
online
1
fulltext
fa
تأثیر تصویرسازی پتلپ و تمرین فیزیکی بر فاکتور نروتروفین مشتقشده از
مغز (BDNF) و عملکرد حافظۀ بیماران مبتلا به مالتیپل اسکلروزیس (MS)
Effect of PETTLEP Imagery and Physical Training on
the Brain-Derived Neurotrophic Factor and
Memory Function in Patients with
Multiple Sclerosis
تربیت بدنی
Physical Education
پژوهشي
Research
<strong><em><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">مقدمه:</span></span></em></strong> <span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">فعالیت بدنی سبب افزایش سطوح سرمی فاکتور نروتروفین مشتقشده از مغز</span></span> <span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">(</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">BDNF</span></span></span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">) در بیماران مبتلا به </span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">MS</span></span></span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;"> میشود؛ اما تاکنون تأثیر یادگیری یک مهارت با استفاده از تصویرسازی</span></span> <span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">ذهنی در الگوی پتلپ و مقایسۀ میزان اثربخشی آن با فعالیت بدنی،</span></span> <span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">بر میزان سطوح این فاکتور بررسی نشده است؛ بنابراین، هدف</span></span> <span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">از</span></span> <span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">این مطالعه،</span></span> <span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">مقایسۀ یادگیری یک مهارت از راه</span></span> <span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">تصویرسازی</span></span> <span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">پتلپ، تمرین فیزیکی و ترکیبی از این دو روش، بر میزان سطوح </span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">BDNF</span></span></span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;"> و</span></span> <span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">عملکرد حافظۀ بیماران مبتلا به </span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">MS</span></span></span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;"> است.</span></span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:13.0pt;"></span></span><br>
<strong><em><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">مواد و روشها:</span></span></em></strong> <span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">30 نفر از زنان مبتلا به </span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">MS</span></span></span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;"> (میانگین سنی 02/3</span></span><span style="font-family:Cambria,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">±</span></span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">5/37 و </span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">0-2</span></span></span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">=</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">EDSS</span></span></span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">) انتخاب</span></span> <span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">و بر اساس نمرات حافظۀ کیمکاراد، بهصورت همگن، در</span></span> <span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">سه</span></span> <span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">گروه 10 نفرۀ تصویرسازی</span></span> <span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">پتلپ،</span></span> <span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">تمرین</span></span> <span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">فیزیکی</span></span> <span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">و گروه ترکیب تمرین فیزیکی و تصویرسازی پتلپ قرار</span></span> <span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">گرفتند. حافظۀ بصری با استفاده از آزمون حافظۀ کیمکاراد و غلظت سرمی </span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">BDNF</span></span></span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">، با روش خونگیری ارزیابی شد. مدت مداخله برای همۀ گروهها، سه جلسۀ 30 دقیقهای در هفته (6 هفته) بود. پس از پایان دورۀ مداخله، پسآزمون انجام شد.</span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:13.0pt;"></span></span></span><br>
<strong><em><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">یافتههای پژوهش:</span></span></em></strong> <span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">تحلیل واریانس یکراهه نشان داد گروه ترکیبی نسبت به تمرینات فیزیکی و تصویرسازی بهتنهایی، سبب افزایش سطوح </span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">BDNF</span></span></span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;"> (به ترتیب </span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">0.026</span></span></span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">=</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">P</span></span></span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;"> و </span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">0.0005</span></span></span><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">≥</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">P</span></span></span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">) شد؛ همچنین تمرینات تصویرسازی صرف، موجب بهبود عملکرد حافظۀ میانمدت و بلندمدت نسبت به تمرین بدنی (</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">0.009</span></span></span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">=</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">P</span></span></span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;"> و </span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">0.034</span></span></span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">=</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">P</span></span></span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">) گشت؛ اما تفاوت معناداری با گروه ترکیبی (</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">0.05</span></span></span><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">≤</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">P</span></span></span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">) نداشت.</span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:13.0pt;"></span></span></span><br>
<strong><em><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">بحث و نتیجهگیری:</span></span></em></strong> <span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">ترکیبی از تمرین بدنی و تصویرسازی، در توانبخشی مبتلایان به </span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">MS</span></span></span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;"> مؤثر است و میتواند بهعنوان یک روش غیردارویی استفاده شود.</span></span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:13.0pt;"></span></span>
<em>Introduction:</em> Physical activity increases serum levels of brain-derived neurotrophic factor (BDNF) in patients with Multiple Sclerosis (MS); however, the effect of learning a skill using mental imagery in the PETTLEP model and comparing its effectiveness with physical activity in the levels of this factor has not been investigated so far. This study aimed to compare the learning of a skill through PETTLEP imagery and physical training. Moreover, it was attempted to investigate the effect of the combination of these two methods on BDNF levels and memory function in MS patients.<br>
<br>
<em>Materials & Methods:</em> In total, 30 women with MS and a mean age of 37.5±3.02 years Expanded Disability Status Scale (EDSS)=0-2 were included in this study. Based on Kim Karad visual memory test scores, they were divided into three homogeneous groups of 10 subjects per group. The groups included PETTLEP imagery, physical activity, and combined physical training and PETTLEP imagery. Before the intervention, visual memory was assessed using the Kim Karad visual memory test, and BDNF serum concentration by blood sampling method. The groups were subjected to three 30-min sessions weekly (for six weeks). After the intervention, the research variables were reevaluated at the posttest stage. <em>Ethics</em> <em>code:</em> IR.SSRC.REC.1397.012 <span dir="RTL"></span><br>
<br>
<em>Findings:</em> The result of one-way ANOVA showed that the combination of PETTLEP imagery exercises and physical training, compared to physical training and imagery alone, increased BDNF levels (P=0.026 and P≤0.0005, respectively). However, imagery training improved memory performance in the short term and long-term memory, compared to physical training (P=0.009 and P=0.034) or combined exercise (P≥0.05).<br>
<br>
<em>Discussions & Conclusions:</em> Combination of physical training and imagery is effective in the rehabilitation of MS patients, and it can be used as a non-pharmacological method in this regard.
تصویرسازی پتلپ, تمرین فیزیکی, فاکتور نروتروفین مشتقشده از مغز, حافظه, مالتیپل اسکلروزیس
Brain-derived neurotrophic factor, Memory, Multiple sclerosis, PETTLEP imagery, Physical activity
12
22
http://sjimu.medilam.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-5861-2&slc_lang=fa&sid=1
Shahzad
Tahmasebi Boroujeni
شهزاد
طهماسبی بروجنی
shahzadtahmaseb@ut.ac.ir
9600319475328460042964
9600319475328460042964
Yes
Dept of Motor Behaviour and Sport Psychology, Faculty of Physical Education and Sport Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran
گروه رفتار حرکتی و روان شناسی ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
Mina
Ahmadi Kakavandi
مینا
احمدی کاکاوند
Ahmadi.minaii@gmail.com
9600319475328460042965
9600319475328460042965
No
Dept of Sport Sciences, Faculty of Humanities, Tarbiat Modares University, Tehan, Iran
گروه علوم ورزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
Seyyed Fardin
Qeysari
سیدفردین
قیصری
fardin.qeysari@ut.ac.ir
9600319475328460042966
9600319475328460042966
No
Dept of Motor Behaviour and Sport Psychology, Faculty of Physical Education and Sport Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran
گروه رفتار حرکتی و روان شناسی ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
Shahnaz
Shahrbanian
شهناز
شهربانیان
shahrbanian@gmail.com
9600319475328460042967
0000000331047584
No
Dept of Sport Sciences, Faculty of Humanities, Tarbiat Modares University, Tehan, Iran
گروه علوم ورزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران