Journal of Ilam University of Medical Sciences
مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام
J. Ilam Uni. Med. Sci.
Medical Sciences
http://sjimu.medilam.ac.ir
96
journal96
1563-4728
2588-3135
doi
fa
jalali
1401
3
1
gregorian
2022
6
1
30
2
online
1
fulltext
fa
تبیین ابعاد و مؤلفههای تأثیرگذار بر اجرای آموزش پزشکی جامعهنگر از دیدگاه پزشکان خانوادۀ دانشگاه علوم پزشکی ایلام: یک مطالعۀ کیفی
Explaining the Effective Dimensions and Components for Community-Based Medical Education from the Perspective of Family Physicians of Ilam University of Medical Sciences: A Qualitative Study
آموزش پزشکی
medical education
پژوهشي
Research
<div dir="RTL"></div><span style="font-size:11pt"><span style="line-height:normal"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span calibri="" style="font-family:"><b><span lang="FA" style="font-size:9.0pt"><span b="" style="font-family:" zar="">مقدمه</span></span></b><span lang="AR-SA" style="font-size:9.0pt"><span style="background:white"><span b="" style="font-family:" zar=""><span style="letter-spacing:.1pt">: </span></span></span></span><span lang="FA" style="font-size:9.0pt"><span b="" style="font-family:" zar="">در دهۀ گذشته، تغییرات ساختاری به دنبال جامعهنگر کردن آموزش پزشکی نهتنها در متحول ساختن حرفههای پزشکی و مراقبتهای بهداشتی مؤثر بوده، بلکه در مسائلی تأثیر داشته است که با رفاه و سلامت جامعه مرتبط است. تحقیقات اندکی دربارۀ تدوین و اجرای برنامههای پزشکی جامعهنگر در ایران صورت گرفته است. تحقیق حاضر به تبیین ابعاد و مؤلفههای تأثیرگذار بر اجرای آموزش پزشکی جامعهنگر از دیدگاه پزشکان خانوادۀ دانشگاه علوم پزشکی ایلام</span></span> <span lang="FA" style="font-size:9.0pt"><span b="" style="font-family:" zar="">میپردازد.</span></span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:normal"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span calibri="" style="font-family:"><b><span lang="FA" style="font-size:9.0pt"><span b="" style="font-family:" zar="">مواد و روش ها:</span></span></b> <span lang="FA" style="font-size:9.0pt"><span b="" style="font-family:" zar="">این پژوهش با استفاده از رویکرد کیفی و روش تحلیل محتوا انجام شد. دادهها از طریق انجام مصاحبۀ نیمهساختاریافته و راهنمای مصاحبه (</span></span><span dir="LTR" style="font-size:8.0pt"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">interview guide</span></span><span lang="FA" style="font-size:9.0pt"><span b="" style="font-family:" zar="">) جمعآوری گردید. جامعۀ پژوهش شامل پزشکان خانوادۀ شاغل در مراکز بهداشتی درمانی دانشگاه علوم پزشکی ایلام در سال 1398 بود که با توجه به سطح اشباع دادهها، 30 نفر با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. دادهها به روش تحلیل محتوای کیفی و روش بیرنینگهام</span></span> <span lang="FA" style="font-size:9.0pt"><span b="" style="font-family:" zar="">و با استفاده از نرمافزار </span></span><span dir="LTR" style="font-size:8.0pt"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">MAXQDA vol.10</span></span><span style="font-size:9.0pt"><span b="" style="font-family:" zar=""> بررسی گردید. اعتبار و اعتماد یافتههای تحقیق با استفاده از روشهای بررسی اعضا، غوطهوری محقق و چندبعدی بودن دادهها در معیار گوبا و لینکلن تضمین شد.</span></span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:normal"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span calibri="" style="font-family:"><b><span lang="FA" style="font-size:9.0pt"><span b="" style="font-family:" zar=""><span style="letter-spacing:-.1pt">یافتهها:</span></span></span></b> <span lang="FA" style="font-size:9.0pt"><span b="" style="font-family:" zar="">از تجزیهوتحلیل متن مصاحبهها، 121 کد اولیه، 41 زیرطبقه، 13 طبقه و 5 درونمایۀ اصلی تأثیرگذار بر اجرای آموزش پزشکی جامعهنگر «<a name="_Hlk66004765">یگانهسازی مفهومی»، «اعتبار حرفهای»، «چالشهای حرفهای»، «عرصۀ نمود» و «مواجهه با تعارضات واقعی</a>» بهدست آمد.</span></span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:normal"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span calibri="" style="font-family:"><b><span lang="FA" style="font-size:9.0pt"><span b="" style="font-family:" zar=""><span style="letter-spacing:-.1pt">بحث و نتیجهگیری:</span></span></span></b> <span lang="FA" style="font-size:9.0pt"><span b="" style="font-family:" zar="">نتایج نشان داد، آنچه اکنون تحت عنوان آموزش پزشکی در حال آموزش است، در عمل با پاسخگویی جامعه و رسیدن مردم به سطح قابلقبول سلامت اجتماعی فاصلۀ بسیاری دارد. ابعاد برخاسته از نظرات پزشکان خانواده در برنامهریزیهای آینده میتواند بخشی از نقایص موجود فعلی را جبران کند.</span></span></span></span></span></span></span><br>
<br>
<table align="left" cellpadding="0" cellspacing="0" hspace="0" vspace="0">
<tbody>
<tr>
<td align="left"><span style="font-size:11pt"><span style="line-height:normal"><span calibri="" style="font-family:"><b><span style="font-size:9.0pt"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><span style="color:black"><span style="letter-spacing:-.3pt">Introduction:</span></span></span></span></b> <span style="font-size:10.0pt"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><span style="letter-spacing:-.3pt">Structural changes following the socialization of medical education in the last decade have not only been effective in transforming the medical and health care professions but also has an impact on issues related to the welfare and health of society. Despite the basic steps that have been taken in presenting such programs during various medical education courses around the world, little research has been conducted on the development and implementation of community-based medical programs in Iran. The present study aimed to explain the dimensions and components affecting the implementation of community-based medical education from the perspective of family physicians of Ilam University of Medical Sciences, Ilam, Iran.</span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:normal"><span calibri="" style="font-family:"><b><span style="font-size:9.0pt"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><span style="color:black"><span style="letter-spacing:-.3pt">Material & Methods:</span></span></span></span></b> <span style="font-size:10.0pt"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><span style="letter-spacing:-.3pt">This study was conducted based on the qualitative approach and content analysis method. The data were then collected using semi-structural interviews and an interview guide. The study population consisted of family physicians working at health centers affiliated to Ilam University of Medical Sciences, Ilam, Iran, in 2019. According to the data saturation, 30 cases were selected using the purposive sampling method. Data were analyzed through qualitative content analysis using the Burningham method and MAXQAD10 software. The validity of the research findings was ensured by members' review methods, researcher immersion, and the multidimensionality of the data with Goba and Lincoln criteria.</span></span></span></span></span></span><br>
<span style="line-height:normal"><span style="font-size:10.0pt"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">(Ethic code: </span></span><span style="font-size:10.0pt"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><span style="letter-spacing:-.1pt">IR.SBMU.SME.REC.1397.035</span></span></span><span style="font-size:10.0pt"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">)</span></span><span style="font-size:10.0pt"><span style="font-family:"Times New Roman",serif"></span></span></span><br>
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:normal"><span calibri="" style="font-family:"><b><span style="font-size:9.0pt"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><span style="color:black"><span style="letter-spacing:-.3pt">Findings:</span></span></span></span></b> <span style="font-size:10.0pt"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><span style="letter-spacing:-.3pt">According to the analytical findings of the interviews, 121 initial codes, 41 subcategories, 13 categories, and 5 main themes affecting the implementation of community-based medical education were obtained. The five main themes included "conceptual analysis", "professional credibility", "professional challenges", "realization", and "facing real conflicts".</span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:normal"><span calibri="" style="font-family:"><b><span style="font-size:9.0pt"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><span style="color:black"><span style="letter-spacing:-.3pt">Discussion & Conclusion:</span></span></span></span></b> <span style="font-size:10.0pt"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><span style="letter-spacing:-.3pt">The results showed that what is taught under the name of medical education in practice could not meet the real needs of society and hinders people from reaching an acceptable level of social health. Therefore, considering the dimensions arising from the views of family physicians in future planning can be implemented to compensate for the existing shortcomings.</span></span></span></span></span></span></td>
</tr>
</tbody>
</table>
آموزش, پزشکی جامعهنگر, پزشک خانواده, تحلیل محتوا, پژوهش کیفی
Community-based medicine, Content analysis, Education, Family physician, Qualitative research
8
17
http://sjimu.medilam.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-5446-3&slc_lang=fa&sid=1
Zohreh sadat
Mirmoghtadaaie
زهره سادات
میر مقتدایی
mirmoghtada@yahoo.com
9600319475328460045230
9600319475328460045230
No
Department of e-Learning, Virtual School of Medical Education and Management, Shahid Beheshti University of Medical
گروه یادگیری الکترونیکی، دانشکده مجازی ،آموزش پزشکی و مدیریت، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
Soliman
Ahmady
سلیمان
احمدی
soleiman.ahmady@yahoo.com
9600319475328460045231
0000000305516068
No
Department of Medical Education, Virtual School of Medical Education and Management, Shahid Beheshti University of Medical Sciences(SBMU), Tehran, Iran
گروه آموزش پزشکی، دانشکده مجازی،آموزش پزشکی و مدیریت،دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
Hojjatolah
Abdoullahi
حجت اله
عبدالهی
abdoulahi_hojat@yahoo.com
9600319475328460045232
0000000306420658
Yes
Network Management and Health Promotion, Health Department, Ilam University of Medical Sciences, Ilam, Iran
مدیریت شبکه و ارتقاء سلامت حوزه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایلام، ایلام، ایران