Journal of Ilam University of Medical Sciences
مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام
J. Ilam Uni. Med. Sci.
Medical Sciences
http://sjimu.medilam.ac.ir
96
journal96
1563-4728
2588-3135
doi
fa
jalali
1399
7
1
gregorian
2020
10
1
28
4
online
1
fulltext
fa
اثربخشی آموزش انعطاف پذیری روان شناختی مبتنی بر درمان پذیرش و تعهد بر
فرسودگی عاطفی و کار هیجانی در پرستاران شاغل
در بیمارستان های شهر اهواز
Effectiveness of Psychological Flexibility Training based on Acceptance and Commitment Therapy on Emotional
Burn Out and Emotional Labor among
Nurses Working at Hospitals
in Ahvaz, Iran
روانشناسی
psychology
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><strong><em><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">مقدمه:</span></span></em></strong> <span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش انعطاف ­پذیری روان­ شناختی مبتنی بر درمان پذیرش و تعهد بر فرسودگی عاطفی و کار هیجانی در پرستاران</span></span> <span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;"> شاغل در بیمارستان ­های شهر اهواز بود.</span></span><br>
<strong><em><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">مواد و روش ها:</span></span></em></strong> <span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">طرح پژوهش حاضر نیمه آزمایشی و از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه پرستاران شاغل در بیمارستان های شهر اهواز در سال 1397 تشکیل می دهند. نمونه پژوهش به روش نمونه ­گیری هدفمند انتخاب شد؛</span></span> <span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">تعداد 40 نفر از پرستاران با در نظر گرفتن معیارهای ورود به مطالعه انتخاب شدند و به صورت تصادفی به یک گروه آزمایش و یک گروه کنترل گـــمارده شـــدند. آزمودنی­ های هر دو گروه قبل از شروع مداخله و پس از آن به پرسش نامه­ فرسودگی شغلی مسلش و مقیاس کار هیجانی دیفندورف و همکاران پاسخ دادند. در مورد گروه آزمایش مداخله درمانی شامل 3 جلسه آموزش انعطاف پذیری روان شناختی مبتنی بر درمان پذیرش و تعهد اجرا گردید، آزمودنی </span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">­</span></span></span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">های گروه کنترل نیز در انتظار مداخله قرار گرفتند. داده ­ها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.</span></span><br>
<strong><em><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">یافته های پژوهش:</span></span></em></strong> <span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">نتایج تجزیه و تحلیل داده ­ها نشان داد که بین دو گروه از لحاظ فرسودگی عاطفی(</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">P=0.001, F=223.014</span></span></span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">) و کار هیجانی(</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">P=0.001, F=273.731</span></span></span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">) تفاوت معنی ­داری وجود دارد.</span></span> <span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:13.0pt;"></span></span><br>
<strong><em><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">بحث و نتیجه ­گیری:</span></span></em></strong> <span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">بر مبنای یافته ­ها، می ­توان بیان داشت که آموزش انعطاف پذیری روان شناختی مبتنی بر درمان پذیرش و تعهد می­ تواند برای کاهش فرسودگی عاطفی و کار هیجانی در پرستاران مورد استفاده قرار گیرد.</span></span>
<div>
<div><div id="_com_1" uage="JavaScript"></div></div>
</div>
</div>
<div style="text-align: justify;"><em>Introduction:</em> This study aimed to investigate the effectiveness of psychological flexibility training based on acceptance and commitment therapy on emotional burnout and emotional labor among nurses working at hospitals in Ahvaz, Iran.<br>
<br>
<em>Materials & Methods:</em> This semi-experimental was conducted based on a pretest-posttest design and a control group. The study population included all nurses working at hospitals in Ahvaz, Iran, during 2019. In total, 40 nurses were selected using the purposeful sampling method based on the inclusion criteria and were randomly assigned to experimental and control groups. The participants in both groups were requested to respond to the Maslach burnout inventory and the Diefendorff et al. emotional labor scale before and after the intervention. The experimental group participated in three sessions of psychological flexibility training based on acceptance and commitment therapy. On the other hand, the control group awaited for the intervention. The data were analyzed using a multivariate analysis of covariance. <em>Ethics</em> <em>code:</em> EE/97.24.3.17688/SCU.AC.IR<br>
<br>
<em>Findings:</em> The results of the data analysis showed a significant difference between the two groups in terms of emotional burn out (F=223.014, P=0.001) and emotional labor (F=273.731, P=0.001).<br>
<br>
<em>Discussions & Conclusions:</em> Based on the findings, it can be stated that psychological flexibility training based on acceptance and commitment therapy can be used to reduce emotional burnout and emotional labor among nurses.<br>
<div></div></div>
انعطاف پذیری روان شناختی, درمان پذیرش و تعهد, فرسودگی عاطفی, کار هیجانی
Acceptance and commitment therapy, Emotional exhaustion, Emotional labor Psychological flexibility
90
99
http://sjimu.medilam.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2798-2&slc_lang=fa&sid=1
Sareh
Mirshekar
ساره
میرشکار
sarehmirshekar@gmail.com
9600319475328460042407
9600319475328460042407
No
Dept of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran
گروه روان شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
Seyed Esmaeil
Hashemi
سید اسماعیل
هاشمی
esmaeil12140@yahoo.com
9600319475328460042406
9600319475328460042406
Yes
Dept of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran
گروه روان شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
Mahnaz
Mehrabizade Honarmand
مهناز
مهرابی زاده هنرمند
m.merabizadeeh@yahoo.com
9600319475328460042408
9600319475328460042408
No
Dept of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran
گروه روان شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
Nasrin
Arshadi
نسرین
ارشدی
arshaadinasrin@gmail.com
9600319475328460042409
9600319475328460042409
No
Dept of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran
گروه روان شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران