Journal of Ilam University of Medical Sciences
مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام
J. Ilam Uni. Med. Sci.
Medical Sciences
http://sjimu.medilam.ac.ir
96
journal96
1563-4728
2588-3135
doi
fa
jalali
1396
12
1
gregorian
2018
3
1
25
6
online
1
fulltext
fa
ساختار عاملی، روایی و پایایی مقیاس رفتارهای پر خطر در نوجوانان
Factor Structure, Validity, and Reliability of the Checklist of Risk Behaviours for Youth (CORBY)
پژوهشي
Research
<p><strong><em><span style="font-family: b mitra;">مقدمه:</span></em></strong> <span style="font-family: b mitra;">رفتارهای پرخطر از علل اصلی مرگ و کیفیت پایین زندگی نوجوانان و جوانان است.</span><span style="font-family: b mitra;"> هدف پژوهش حاضر، بررسی </span><span style="font-family: b mitra;">ساختار عاملی، </span><span style="font-family: b mitra;">روایی</span> <span style="font-family: b mitra;">و پایایی</span> <span style="font-family: b mitra;">مقیاس</span> <span style="font-family: b mitra;">رفتارهای پر خطر در نوجوانان </span><span style="font-family: b mitra;">بود</span><span style="font-family: b mitra;">.</span><br>
<strong><em><span style="font-family: b mitra;">مواد و روش </span></em></strong><strong><em><span style="font-family: b mitra;">­</span></em></strong><strong><em><span style="font-family: b mitra;">ها</span></em></strong><strong><em><span style="font-family: b mitra;">:</span></em></strong> <span style="font-family: b mitra;">روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی </span><span style="font-family: b mitra;">بود</span><span style="font-family: b mitra;">.</span> <span style="font-family: b mitra;">نمونه ­ای با تعداد </span><span style="font-family: b mitra;">533</span><span style="font-family: b mitra;"> نفر </span><span style="font-family: b mitra;">دانش­آموز مقطع راهنمایی و دبیرستان </span><span style="font-family: b mitra;">از بین دانش ­آموزان شهر</span> <span style="font-family: b mitra;">تهران به روش نمونه­ گیری خوشه ­ای چند مرحله­ ای انتخاب شدند. برای محاسبه­ روایی، از مقیاس ­های </span><span style="font-family: b mitra;">افسردگی کودکان</span><span style="font-family: b mitra;">، </span><span style="font-family: b mitra;">شادکامی آکسفورد</span><span style="font-family: b mitra;"> و فاجعه ­سازی شناختی استفاده شد</span><span style="font-family: b mitra;">.</span><span style="font-family: b mitra;"> جهت</span> <span style="font-family: b mitra;">بررسی</span> <span style="font-family: b mitra;">ساختار</span> <span style="font-family: b mitra;">عاملی</span> <span style="font-family: b mitra;">تاییدی</span> <span style="font-family: b mitra;">مرتبه</span> <span style="font-family: b mitra;">اول</span> <span style="font-family: b mitra;">مقیاس رفتارهای پر خطر،</span> <span style="font-family: b mitra;">از</span> <span style="font-family: b mitra;">روش</span> <span style="font-family: b mitra;">برآورد</span> <span style="font-family: b mitra;">کمترین</span> <span style="font-family: b mitra;">مقدار</span> <span style="font-family: b mitra;">مجذورات</span> <span style="font-family: b mitra;">وزن</span> <span style="font-family: b mitra;">دار(</span><span dir="LTR"><span style="font-family: times new roman,serif;"><span style="font-size: 10pt;">WLS</span></span></span><span style="font-family: b mitra;">) و</span> <span style="font-family: b mitra;">برای</span> <span style="font-family: b mitra;">ارزیابی</span> <span style="font-family: b mitra;">کفایت</span> <span style="font-family: b mitra;">برازش</span> <span style="font-family: b mitra;">مدل</span> <span style="font-family: b mitra;">با</span> <span style="font-family: b mitra;">داده­ ها،</span> <span style="font-family: b mitra;">از شاخص­ های­</span><span dir="LTR"><span style="font-family: times new roman,serif;"><span style="font-size: 10pt;">RMR </span></span></span><span style="font-family: b mitra;">،­</span><span dir="LTR"><span style="font-family: times new roman,serif;"><span style="font-size: 10pt;">RMSEA </span></span></span><span style="font-family: b mitra;">،­</span><span dir="LTR"><span style="font-family: times new roman,serif;"><span style="font-size: 10pt;">CFI </span></span></span><span style="font-family: b mitra;">،­</span><span dir="LTR"><span style="font-family: times new roman,serif;"><span style="font-size: 10pt;">AGFI </span></span></span><span style="font-family: b mitra;">،­</span><span dir="LTR"><span style="font-family: times new roman,serif;"><span style="font-size: 10pt;">GFI </span></span></span><span style="font-family: b mitra;">،</span><span dir="LTR"><span style="font-family: symbol;">c</span></span><sup><span dir="LTR"><span style="font-family: times new roman,serif;"><span style="font-size: 10pt;">2</span></span></span></sup><span style="font-family: b mitra;">،</span> <span dir="LTR"><span style="font-family: symbol;">c</span></span><sup><span dir="LTR"><span style="font-family: times new roman,serif;"><span style="font-size: 10pt;">2</span></span></span></sup><span dir="LTR"><span style="font-family: times new roman,serif;"><span style="font-size: 10pt;">/ df</span></span></span><span style="font-family: b mitra;">و</span><span dir="LTR"><span style="font-family: symbol;">Dc</span></span><sup><span dir="LTR"><span style="font-family: times new roman,serif;"><span style="font-size: 10pt;">2 </span></span></span></sup><span dir="LTR"><span style="font-family: times new roman,serif;"><span style="font-size: 10pt;"></span></span></span> <span style="font-family: b mitra;">استفاده</span> <span style="font-family: b mitra;">گردید</span><span dir="LTR"><span style="font-family: times new roman,serif;"><span style="font-size: 10pt;">.</span></span></span> <span style="font-family: b mitra;">پایایی به کمک روش آلفای کرونباخ و بازآزمایی و تجزیه و تحلیل داده­ ها </span><span style="font-family: b mitra;">با </span> <span dir="LTR"><span style="font-family: times new roman,serif;"><span style="font-size: 10pt;">SPSS vol.16</span></span></span><span style="font-family: b mitra;"> و </span><span dir="LTR"><span style="font-family: times new roman,serif;"><span style="font-size: 10pt;">Lisrel vol.8.80</span></span></span> <span style="font-family: b mitra;">انجام شد</span><span style="font-family: b mitra;">.</span><span style="font-family:b mitra;"></span><br>
<strong><em><span style="font-family: b mitra;">یافته­ های پژوهش:</span></em></strong> <span style="font-family: b mitra;">میانگین نمره­ های پسران در هر سه سطح رفتارهای پرخطر در مقایسه با میانگین نمره­ های دختران، بالاتر است. </span><span style="font-family: b mitra;">ساختار عاملی مقیاس با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی، مورد تایید قرار گرفت. </span><span style="font-family: b mitra;">بررسی ضرایب همبستگی نشان داد که رفتارهای پر خطر</span> <span style="font-family: b mitra;">با </span><span style="font-family: b mitra;">مقیاس افسردگی کودکان(</span><span dir="LTR"><span style="font-family: times new roman,serif;"><span style="font-size: 10pt;">P<0.01</span></span></span><span style="font-family: b mitra;">)</span><span style="font-family: b mitra;"> و </span><span style="font-family: b mitra;">فاجعه ­سازی شناختی(</span><span dir="LTR"><span style="font-family: times new roman,serif;"><span style="font-size: 10pt;">P<0.01</span></span></span><span style="font-family: b mitra;">)</span><span style="font-family: b mitra;"> همبستگی مثبت</span> <span style="font-family: b mitra;">معنی ­داری دارد که بیانگر روایی همگرا</span><span style="font-family: b mitra;"> و </span><span style="font-family: b mitra;">همبستگی منفی معنی ­دار </span><span style="font-family: b mitra;">با </span><span style="font-family: b mitra;">مقیاس</span><span style="font-family: b mitra;">­ </span><span style="font-family: b mitra;">شادکامی آکسفورد(</span><span dir="LTR"><span style="font-family: times new roman,serif;"><span style="font-size: 10pt;">P<0.01</span></span></span><span style="font-family: b mitra;">)</span><span style="font-family: b mitra;"> نشان ­دهنده روایی واگرای آن است. پایایی با روش آلفای کرونباخ برای خرده مقیاس ­های سطح یک، دو و سه به ترتیب 74/0، 69/0 و 75/0 و با روش بازآزمایی به ترتیب 71/0، 82/0 و 70/0 به دست آمد. </span><span dir="LTR"><span style="font-family: times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;"></span></span></span><br>
<strong><em><span style="font-family: b mitra;">بحث و نتیجه</span></em></strong><strong><em><span style="font-family: b mitra;">­</span></em></strong> <strong><em><span style="font-family: b mitra;">گیری</span></em></strong><strong><em><span style="font-family: b mitra;">:</span></em></strong> <span style="font-family: b mitra;">ساختار عاملی مرتبه­ اول سه عاملی«مقیاس </span><span style="font-family: b mitra;">رفتارهای پر خطر</span><span style="font-family: b mitra;">»، برازش خوبی با داده­ های مشاهده شده نشان داد</span><span style="font-family: b mitra;">.</span> <span style="font-family: b mitra;">بر اساس یافته ها، مقیاس رفتارهای پرخطر در نوجوانان از ویژگی های روان سنجی قابل قبولی برخوردار است.</span><span style="font-family:b mitra;"></span></p>
<p><em>Introduction</em>: Risk behaviors contribute to leading causes of death and reduced quality of life among adolescents and youth. The purpose of this study was to investigate the factor structure, validity, and reliability of the checklist of risk behaviours for youth (CORBY).<br>
<br>
<em>Materials & Methods</em>: The research was descriptive. A sample of 533 middle school and high school students were selected with multistage cluster sampling of students of Tehran. To calculate the convergent and divergent validity, Children’s Depression Inventory, Oxford Happiness Questionnaire, and Catastrophic Cognitions Questionnaire were used. In order to assess the first order confirmatory factor of the risk behaviors for youth (CORBY), the weighted lowest squares (WLS) and to assess the adequacy of the model to the data, the parameters of RMR <span dir="RTL">،­</span>RMSEA <span dir="RTL">،­</span>CFI <span dir="RTL">،­</span>AGFI <span dir="RTL">،­</span>GFI <span dir="RTL">،</span>x<sup>2</sup><span dir="RTL">،</span> x<sup>2</sup>/ df were used. Data analysis was conducted by SPSS.16 and Lisrel 8.80.<br>
<br>
<em>Finding</em><em>s</em>: The average score for boys in all three levels of high-risk behavior is higher compared with an average score of girls. <span dir="RTL">F</span>actor structure of <span dir="RTL">t</span>he CORBY was confirmed with using confirmatory factor analysis. Correlation analysis showed that the CORBY with Children's Depression Inventory (P<0.01) Cognitive catastrophizing (P<0.01) has a significant positive correlation which indicates convergent validity and a significant negative correlation with the Oxford Happiness Questionnaire (P<0.01) indicates its divergent validity. Cronbach's alpha subscales of level one, two, and three, respectively, 0.74, 0.69, 0.75 and retest coefficients, respectively, 0.71, 0.82 and 0.70 were obtained.<br>
<br>
<em>Discussion & Conclusions:</em> First-order factor structure of the three-factor “CORBY “showed better fitness with the observed data. Based on the findings, the checklist of risk behaviours for youth has acceptable psychometric properties.<br>
</p>
مقیاس رفتارهای پرخطر نوجوانان, روایی, پایایی, ساختار عاملی, نوجوانان
Checklist of risk behaviours for youth, Validity, Reliability, Factor structure, Adolescents
86
96
http://sjimu.medilam.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2779-1&slc_lang=fa&sid=1
Sayed Hadi
Sayed Alitabar
سید هادی
سید علی تبار
hadialitabar@gmail.com
9600319475328460038725
9600319475328460038725
No
Dept of Consulting, Faculty of Education and Psychology, Isfahan University, Isfahan, Iran
گروه مشاوره ، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
Ali
Sarvestani
علی
سروستانی
alisarvestani@yahoo.com
9600319475328460038726
9600319475328460038726
Yes
Dept of Family counseling, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran
گروه مشاوره خانواده، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
Mojtaba
Habibi
مجتبی
حبیبی
babakhabibius@yahoo.com
9600319475328460038727
9600319475328460038727
No
Dept of Health Psychology, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
گروه روانشناسی سلامت، دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان(انستیتو روانپزشکی تهران)، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
Kobra
Ghaderi
کبری
قادری
Alisarvestani@yahoo.com
9600319475328460038728
9600319475328460038728
No
Dept of Family counseling, Allameh Tabatabaei University, Tehran, Iran
گروه مشاوره خانواده، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
Maryam
Falahatpisheh
مریم
فلاحت پیشه
maryam.falahatpishe@gmail.com
9600319475328460038729
9600319475328460038729
No
Dept of Family Therapy Psychology, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran
گروه روان شناسی خانواده درمانی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران