Journal of Ilam University of Medical Sciences
مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام
J. Ilam Uni. Med. Sci.
Medical Sciences
http://sjimu.medilam.ac.ir
96
journal96
1563-4728
2588-3135
doi
fa
jalali
1396
12
1
gregorian
2018
3
1
25
6
online
1
fulltext
fa
اثربخشی درمان پذیرش و تعهد بر اختلال اضطراب فراگیر کودکان مبتلا به دیابت نوع یک
Effectiveness of Acceptance & Commitment Therapy (ACT) on Generalized Anxiety Disorder in Children with Type 1 Diabetes
پژوهشي
Research
<p dir="RTL" style="text-align: justify;"><strong><em><span style="font-family:b mitra;">مقدمه:</span></em></strong><span style="font-family:b mitra;"> هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی درمان پذیرش و تعهد </span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:9.0pt;">(ACT)</span></span></span> <span style="font-family:b mitra;">بر </span><span style="font-family:b mitra;">اختلال</span> <span style="font-family:b mitra;">اضطراب</span> <span style="font-family:b mitra;">فراگیر</span><span style="font-family:b mitra;"> کودکان مبتلا به دیابت نوع یک است.</span><br>
<strong><em><span style="font-family:b mitra;">مواد</span></em></strong> <strong><em><span style="font-family:b mitra;">و</span></em></strong> <strong><em><span style="font-family:b mitra;">روش</span></em></strong> <strong><em><span style="font-family:b mitra;">ها</span></em></strong><strong><em><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:9.0pt;">:</span></span></span></em></strong><span style="font-family:b mitra;"> این</span> <span style="font-family:b mitra;">مطالعه به شیوه نیمه آزمایشی و با طرح پیش آزمون - پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل اجرا شد. جامعه پژوهش حاضر کلیه دختران 12-8 ساله</span><span style="font-family:b mitra;"> مبتلا به دیابت نوع یک،</span> <span style="font-family:b mitra;">مراجعه کننده به مراکز درمان دیابت نجف آباد</span><span style="font-family:b mitra;"> در سال 1393 </span><span style="font-family:b mitra;">بودند. از بین این مراکز درمانی دو مرکز به شیوه نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. </span><span style="font-family:b mitra;">ابزار پژوهش "پرسشنامه اختلالات مرتبط با اضطراب کودکان"</span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:9.0pt;">(SCARED) </span></span></span><span style="font-family:b mitra;">بود. کودکان مقیاس سنجش اضطراب را تکمیل کردند و از میان آنان 24 نفرکه مبتلا به </span><span style="font-family:b mitra;">اختلال</span> <span style="font-family:b mitra;">اضطراب</span> <span style="font-family:b mitra;">فراگیر</span><span style="font-family:b mitra;"> بودند، انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. برای آزمودنی های گروه آزمایش، درمان مبتنی برپذیرش و تعهد طی 8 جلسه 120 دقیقه ای ارائه شد و به آزمودنی های گروه کنترل درمانی ارائه نشد و 6 ماه بعد پیگیری انجام شد. داده ها با استفاده از روش تحلیل کواریانس <u>(</u></span><u><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:9.0pt;">ANCOVA</span></span></span></u><u><span style="font-family:b mitra;">)</span></u><span style="font-family:b mitra;"> مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.</span><br>
<strong><em><span style="font-family:b mitra;">یافته های پژوهش:</span></em></strong><span style="font-family:b mitra;"> یافته ها نشان داد که در گروه آزمایش میانگین نمره اضطراب فراگیر کودکان در مرحله پس آزمون و پیگیری در مقایسه با پیش آزمون کاهش قابل توجهی داشته است. با کنترل نمرات پیش آزمون، درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد، به طور معناداری باعث کاهش نمره </span><span style="font-family:b mitra;">اختلال</span> <span style="font-family:b mitra;">اضطراب</span> <span style="font-family:b mitra;">فراگیر در</span><span style="font-family:b mitra;"> کودکان مبتلا به دیابت نوع یک در پس آزمون شد(0001/0</span><span style="font-family:times new roman,serif;">≥</span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:9.0pt;">P</span></span></span><span style="font-family:b mitra;">، 59/38= </span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:9.0pt;">F</span></span></span><span style="font-family:b mitra;">) و نیز باعث کاهش اضطراب کودکان در پایان دوره پیگیری 6 ماهه شد(008/0</span><span style="font-family:times new roman,serif;">≥</span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:9.0pt;">P</span></span></span><span style="font-family:b mitra;">، 47/8= </span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:9.0pt;">F</span></span></span><span style="font-family:b mitra;">).</span><br>
<strong><em><span style="font-family:b mitra;">بحث و نتیجه گیری</span></em></strong><strong><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:9.0pt;">:</span></span></span></strong><span style="font-family:b mitra;"> نتایج این پژوهش نشان داد که درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد، در کاهش </span><span style="font-family:b mitra;">اضطراب</span> <span style="font-family:b mitra;">فراگیر</span><span style="font-family:b mitra;"> کودکان مبتلا به دیابت نوع یک مؤثر بود و حاکی از ماندگاری علائم، در پایان دوره پیگیری بود. طبق یافته های به دست آمده، می توان از درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد برای کاهش </span><span style="font-family:b mitra;">اختلال</span> <span style="font-family:b mitra;">اضطراب</span> <span style="font-family:b mitra;">فراگیر</span><span style="font-family:b mitra;"> کودکان مبتلا به دیابت نوع یک استفاده نمود</span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:9.0pt;">.</span></span></span><span style="font-family:b mitra;"> با توجه به نقش میانجی گر اختلالات اضطرابی در کنترل قند خون، بیماران دیابتی مورد بحث قرار گرفتند.</span></p>
<p align="right" dir="RTL"></p>
<p style="text-align: justify;"><strong><em>Introduction</em></strong><strong>:</strong> Acceptance and Commitment Therapy is one of the third wave behavioral therapies about anxiety Disorders. The purpose of the present study was to investigate the effectiveness of Acceptance & Commitment Therapy on Generalized Anxiety Disorder in Children with Type 1 Diabetes<br>
<br>
<strong><em>Materials & Methods</em></strong><strong>:</strong> This research was conducted with semi-experimental method by pretest-posttest and follow up, including control group. Statistical society of current study was all Children with Type 1 Diabetes referred to diabetes treatment centers in Najafabad town in 2014-2015. Two of these treatment centers were selected by available sampling method. Instrument used in this study was “Screen for child anxiety related disorders” (SCARED). All children filled measure of anxiety and among them, 24 children who were suffering from anxiety were selected and then assigned randomly into two experimental and control groups (n1=n2=12). For subjects in the experimental group 8 sessions of Acceptance & Commitment Therapy, each lasting for 120 minutes, were offered and control subjects received no therapy in this while. Six month later follow up was executed. The data was analyzed by Analyze of Covariance Method ANCOVA<span dir="RTL">(</span>.<br>
<br>
<strong><em>Findings</em></strong><strong>:</strong> findings showed that mean score of generalized anxiety in children in post-test and follow-up in compare with pretest had a significant decline. By controlling pretest scores, Acceptance & Commitment therapy caused a significant decrease in generalized anxiety scores of children suffering from diabetes type 1, in post-test (F=38.59, P≤0.0001) and also caused significant decrease in anxiety of children, at the end of 6 month follow-up period (F=8.47, P≤0.008).<br>
<br>
<strong><em>Discussion & Conclusion</em>s: </strong>Results indicated that Acceptance & Commitment Therapy was effective on reducing generalized anxiety of children suffering with diabetes type 1 and suggested a persistent recovery on symptoms in follow up. Based on these findings Acceptance & Commitment Therapy can be used for reducing Generalized Anxiety Disorder in children with type 1diabetes. Findings were discussed considering intermediate role of anxiety disorders on glycemic control in diabetic patients.</p>
درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد, اختلال اضطراب فراگیر, دیابت نوع یک
Acceptance and commitment therapy, Generalized anxiety disorder, Type 1 diabetes
185
198
http://sjimu.medilam.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2644-1&slc_lang=fa&sid=1
Maryam
Hadiyan Najafabadi
مریم
هادیان نجف آبادی
hadiyanmaryam@gmail.com
9600319475328460038691
9600319475328460038691
No
Depat of Clinical Psychology, Najafabad Branch, Islamic Azad University, Najafabad Isfahan, Iran
گروه روان شناسی بالینی، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، اصفهان، ایران
Malihe
kazemi
ملیحه
کاظمی
Malihe_kazemi@hotmail.com
9600319475328460038692
9600319475328460038692
Yes
Depat of Clinical Psychology, Najafabad Branch, Islamic Azad University, Najafabad Isfahan, Iran
گروه روان شناسی بالینی، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، اصفهان، ایران