Journal of Ilam University of Medical Sciences
مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام
J. Ilam Uni. Med. Sci.
Medical Sciences
http://sjimu.medilam.ac.ir
96
journal96
1563-4728
2588-3135
doi
fa
jalali
1394
11
1
gregorian
2016
2
1
23
7
online
1
fulltext
fa
مقایسه اثربخشی فراشناخت درمانی با خودآموزی کلامی مایکنبام در کاهش باورهای فراشناختی دانشآموزان مبتلا به اضطراب امتحان
Comparing the Effectiveness of Meta-Cognitive Therapy with Meichenbaum’s Self-Instructional in Reduction of Meta- Cognitive Beliefs of Students with Test Anxiety
روانشناسی بالینی
clinical psychology
پژوهشي
Research
<p dir="RTL"><strong><em>مقدمه:</em></strong> این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی مداخله فراشناختی با خودآموزی کلامی مایکنبام در کاهش باورهای فراشناختی دانش­آموزان مبتلا به اضطراب امتحان انجام شد.</p>
<p dir="RTL"> <strong><em>مواد و روش ها:</em></strong> روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری کلیه دانش آموزان دختر دارای اضطراب امتحان دبیرستان های دولتی شهر ایلام در سال تحصیلی 94-1393 است. در مرحله اول از بین دبیرستان های دخترانه شهر ایلام به صورت تصادفی یک دبیرستان انتخاب و آزمون اضطراب امتحان برای 500 نفر از دانش آموزان اجرا گردید. سپس 45 نفر از دانش آموزان دارای اضطراب امتحان به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل قرار گرفتند. گروه­ های آزمایشی 8 جلسه تحت مداخلات درمانی قرار گرفتند، در حالی که گروه کنترل هیچ مداخله ­ای دریافت نکردند<span dir="LTR">.</span> آزمون اضطراب امتحان اسپیلبرگر برای شناسایی افراد دارای اضطراب امتحان و آزمون باورهای فراشناختی ولز(<span dir="LTR">MCQ-30</span>) برای سنجش باورهای فراشناختی به کار برده شد. داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.</p>
<p dir="RTL"><strong><em>یافته های پژوهش:</em></strong> نتایج نشان داد که درمان فراشناختی نسبت به خودآموزی کلامی و گروه کنترل در مولفه های«باورهای نگرانی مثبت»، «باورهای فراشناخت منفی در مورد افکار» و «باورهای غیرقابل کنترل بودن افکار» موثرتر بوده است و تفاوتی بین گروه خودآموزی کلامی و کنترل مشاهده نشد. هم چنین دو گروه درمانگری فراشناختی و خودآموزی کلامی نسبت به گروه کنترل در کاهش«خودآگاهی شناختی» موثرتر بودند.</p>
<p dir="RTL"><strong><em>بحث و نتیجه گیری:</em></strong> می ­توان از درمان فراشناختی برای کاهش باورهای فراشناختی افراد دارای اضطراب امتحان استفاده کرد.</p>
<p><em>Introduction</em>: The present study aims to compare the effectiveness of meta-cognitive intervention, along with Meichenbaum’s self-instructional approach, in the reduction of meta-cognitive beliefs of students suffering from test anxiety.</p>
<p></p>
<p><em>Materials & methods</em>: This was a quasi-experimental study with pre-test and post-test scheme and control group. The statistical population consists of all female students with test anxiety from public high-schools in the city of Ilam and in the academic year 2014-2015. First, one of the girls' high schools in the city of Ilam was randomly chosen and the anxiety test was performed for 500 students. Then, 45 students who were diagnosed with test anxiety, were randomly distributed in two test and one control group. 8 sessions of therapeutic interventions was performed on the test groups, while the control group didn’t receive any intervention. Spielberger’s anxiety test and Wels’s meta- cognitive belief test was performed in order to identify people with test anxiety and to assess meta-cognitive beliefs, respectively. Data were analyzed using analysis of covariance.</p>
<p></p>
<p><em>Findings</em>: The obtained results indicate that meta-cognitive therapy has been more effective compared to self-instructional and the control group in terms of the following components: “positive beliefs about worry”, “need for control”, and “negative beliefs about uncontrollability and danger of worry”, and no significant difference was observed between the self-instructional and control groups.Also,meta-cognitive therapy and self-instructional groups were more effective than the control group in terms of “cognitive self-consciousness”.</p>
<p></p>
<p><em>Discussion & Conclusions</em>: Meta-cognitive therapy can be used to reduce meta-cognitive beliefs in people with test anxiety.</p>
فراشناخت درمانی, خودآموزی کلامی, اضطراب امتحان, باورهای فراشناختی
Meta-cognitive therapy, Self-instructional, Test anxiety, Meta-cognitive beliefs
110
118
http://sjimu.medilam.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2543-1&slc_lang=fa&sid=1
Sajad
Taherzadeh Ghahfarokhi
سجاد
طاهرزاده قهفرخی
sajad_taherzadeh@yahoo.com
9600319475328460025514
9600319475328460025514
Yes
Allameh Tabatabai University
دانشگاه علامه طباطبایی، تهران
Soghra
Ebrahimi Ghavam
صغری
ابراهیمی قوام
qavam.s2015@gmail.com
9600319475328460025515
9600319475328460025515
No
Allameh Tabatabai University
دانشگاه علامه
Fariborz
Dortaj
فریبرز
درتاج
f_dortaj@yahoo.com
9600319475328460025516
9600319475328460025516
No
Allameh Tabatabai University
دانشگاه علامه
Esmaeil
Saadi pour
اسماعیل
سعدی پور
ebiabangard@yahoo.com
9600319475328460025517
9600319475328460025517
No
Allameh Tabatabai University
دانشگاه علامه