Journal of Ilam University of Medical Sciences
مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام
J. Ilam Uni. Med. Sci.
Medical Sciences
http://sjimu.medilam.ac.ir
96
journal96
1563-4728
2588-3135
doi
fa
jalali
1389
4
1
gregorian
2010
7
1
18
2
online
1
fulltext
fa
بررسی ارتباط بین سیمایه ی بالینی و همبسته های جمعیتی آن در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام در سال 87-1386
Association Between Clinical Features And Its DemographicCorrelates, in Ilam Azad University Students 2007-8
عمومى
General
پژوهشي
Research
<p align="right">مقدمه: در آغاز هزاره سوم نهادهای فراوانی متولی حراست و گسترش بهداشت، پیشگیری و درمان آسیب های جسمانی و روانی هستند. با وجود پیشرفت های نوین پزشکی و بهداشتی، افزایش اختلالات روانی یکی از نگرانی های رایج حوزه سلامت است که اکثر مبتلایان به این اختلالات را جوانان تشکیل می دهند. این تحقیق با هدف تعیین سیمایه ی بالینی دانشجویان و ارتباط آن با همبسته های جمعیتی انجام شد. مواد و روش ها: این مطالعه به صورت توصیفی– تحلیلی انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام در سال تحصیلی 86-85 بود که با استفاده از جدول تعیین حجم نمونه مورگان حجم نمونه پژوهش تعیین و تعداد 478 دانشجو با روش نمونه گیری طبقه ای انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در پژوهش حاضر پرسش نامه ای مشتمل بر دو بخش اطلاعات فردی شامل 6 ماده و پرسش نامه 28 ماده ای سلامت عمومی بوده است. یافته های پژوهش: 3/43 درصـــد نمونه های مورد پژوهش نمره ای پایین تر از خط برش اکتساب کرده اند و به جهت سیمایه ی بالینی سالم و 7/56 درصد آنان نمره ای بالاتر از خط برش کسب کرده و مشکوک به ابتلاء به اختلال روانی می باشند. در میان خرده مقیاس ها بیشترین علامت مربوط به اضطراب و نشانگان جسمانی در دانشجویان دختر و سپس به ترتیب افسردگی و اختلال در عملکرد اجتماعی گزارش شده است. مقایسه میانگین نمرات سلامت روانی دانشجویان دختر و پسر تفاوت معنی داری را نشان داد. همچنین بین دو جنس در خرده مقیاس های B و A «نشانگان جسمانی و اضطراب» تفاوت معنی داری مشاهده شد و در خرده مقیاس های D وC «اختلال در عملکرد اجتماعی و افســردگی» تفاوت معناداری مشاهده نشد. نتایج آزمون MANOVA در خرده مقیاسهای D و Bو A بین دانشجویان رشته های مختلف تحصیلی تفاوت معناداری نشان داد و در مقیاس C تفاوت وجود نداشت. همچنین بین دو متغیر جنسیت و سلامت رابطه معنادار وجود داشت ولی بین متغیرهای سن، وضعیت تاهل، رشته تحصیلی، بومی و غیر بومی بودن ارتباط معنی داری مشاهده نشد. بحث و نتیجه گیری: دانشجو محور دانشگاه و دانشگاه مصدر رشد و بالندگی است و دانشجویان زمانی می توانند در پیشبرد اهداف مدنظر موفق باشند که از سلامت عمومی لازم برخوردار باشند. نتایج این تحقیق نشان می دهد که بیش از نیمی از دانشجویان مورد پژوهش مشکوک به اختلالات روانی هستند. بدون تردید گسترش و ترویج سلامت بر مفاهیم آموزشی استوار است، استراتژی هایی که افراد را توانمند سازد تا بر سلامت خویش و گسترش آن کنترل داشته باشند. </p>
Introduction: At the beginning of the third millennium, many organizations are responsible of protecting and promoting health as well as preventing and treating mental and physical illnesses. In spite of the modern advances in medical sciences, one of the current concerns in health is the increase in mental disorders among the youth. This study aimed to determine the relationship between clinical features of university students and its demographic correlates.
Materials & Methods: This was a descriptive–analytical sort of research. The aimed population of the study included all the university students studying at Ilam Islamic Azad University during 2007-8, of whom 478 students were selected based on Morgan’s sampling table and using stratified sampling model. The two used means in our study to collect the data included: a GHQ28 Questionnaire and a personal plus demographic questionnaire containing six items.
Findings: 43.3% of the investigated sample got a mark lower than the cut–off point, whom were considered “healthy“regarding the clinical features. 56.7% of the samples scored more than the cut–off point, whom were suspected to have a sort of mental disorder .Among the subscales , most the symptoms were reported to be related to “anxiety“ and “physical symptoms” of female students, with “depression” and “disorder in social performance“ ranking the third and forth, respectively. Comparing their average points of mental health, a significant difference was found between the male and female students in A and B subscales, that is the physical symptoms and anxiety, and there was no significant difference in C and D subscales, that is “disorder in social performance and depression“. The results obtained from MANOVA indicated a significant difference between the students with different majors in A, B, and D subscales and there were no differences among them in C subscale. In addition, there was a significant relationship between the gender and health. However, no significant relationship was found between age, marital status, major, and locality of the students.
Discussion & Conclusion: Students are the cornerstones of universities as well as the major cause of development and progress. Thus, they can manage in their responsibilities just, if they enjoy the necessary general good health. The finds of our research reveals that more than half of the students suffer from psychological disorders. Undoubtedly, progress and development are termed to educational concepts, the strategies that enable individuals to control their own health and growth.
: سیمایه بالینی, همبسته های جمعیتی, دانشجو
clinical features, demographic correlates, university students
1
8
http://sjimu.medilam.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-143&slc_lang=fa&sid=1
حمیرا
سلیمان نژاد
Moshaver_sadra@yahoo.com
9600319475328460019221
9600319475328460019221
Yes
گروه روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام
ستار
کیخاونی
9600319475328460019222
9600319475328460019222
No
مرکز تحقیقات پیشگیری از آسیب های اجتماعی روانی، دانشگاه علوم پزشکی ایلام
شهرام
مامی
9600319475328460019223
9600319475328460019223
No
گروه روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام