Journal of Ilam University of Medical Sciences
مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام
J. Ilam Uni. Med. Sci.
Medical Sciences
http://sjimu.medilam.ac.ir
96
journal96
1563-4728
2588-3135
doi
fa
jalali
1396
12
1
gregorian
2018
3
1
25
6
online
1
fulltext
fa
ویژگی های روان سنجی پرسشنامه اضطراب جدایی بزرگسالی در بین دانشجویان
The Psychometric Properties of the Adult Separation Anxiety Questionnaire among Students of University
پژوهشي
Research
<p style="text-align: justify;"> <strong><em><span style="font-family:b mitra;">مقدمه:</span></em></strong> <span style="font-family:b mitra;">شواهد پژوهشی زیادی وجود دارد که نشان می دهد اضطراب جدایی می تواند در بزرگسالی نیز رخ دهد. لذا هدف از پژوهش حاضر بررسی ویژگی های روان سنجی پرسشنامه اضطراب جدایی بزرگسالی ساخته شده </span><span style="font-family:b mitra;">توسط مانی کاواسگار، سیلوه، واگنر و دروبنی2003 </span><span style="font-family:b mitra;">(27</span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:9.0pt;">ASA-</span></span></span><span style="font-family:b mitra;">) بود.</span><br>
<strong><em><span style="font-family:b mitra;"> مواد و روش ها</span></em></strong><strong><span style="font-family:b mitra;">:</span></strong><span style="font-family:b mitra;"> تعداد 400 نفر از دانشجویان دانشگاه سمنان با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب و به ابزار های پژوهش (پرسشنامه اضطراب جدایی بزرگسالی، مصاحبه بالینی ساختار یافته نشانگان اضطراب جدایی بزرگسالان و پرسشنامه نشانگان اضطراب جدایی) پاسخ دادند. برای تحلیل داده ها از روش های تحلیل عاملی، ضریب آلفای کرونباخ و همبستگی پیرسون استفاده شد. </span><br>
<strong><em><span style="font-family:b mitra;">یافته های پژوهش:</span></em></strong><span style="font-family:b mitra;"> برای تعیین روایی سازه پرسشنامه اضطراب جدایی بزرگسالی </span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:9.0pt;">(ASA-27)</span></span></span><span style="font-family:b mitra;"> از روش تحلیل عاملی و روایی همگرا استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی نشان داد که پرسشنامه اضطراب جدایی بزرگسالی، یک عامل را اندازه گیری می کند. </span><span style="font-family:b mitra;">نتایج تحلیل عاملی نشان داد که تعداد 5 سؤال (سؤال های شماره 1، 3، 13، 19 و 26) روی عامل اضطراب جدایی بزرگسالی بار عاملی کوچکتر از 30/0 داشتند و لذا از پرسشنامه کنار گذاشته شدند</span><span style="font-family:b mitra;">. نتایج روایی همگرا نیز نشان می دهد که بین اضطراب جدایی بزرگسالی و نشانگان اضطراب جدایی در کودکی (</span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:9.0pt;">SASI</span></span></span><span style="font-family:b mitra;">) و مصاحبه بالینی ساختار یافته نشانگان اضطراب جدایی بزرگسالی (</span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:9.0pt;">SCI-SAS</span></span></span><span style="font-family:b mitra;">) رابطه معنی داری وجود دارد. مقدار همبستگی پیرسون به ترتیب برابر با 65/0 و 59/0 به دست آمد که هر دو در سطح </span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:9.0pt;">p<0/001</span></span></span><span style="font-family:b mitra;"> معنی دار بود. پایایی پرسشنامه اضطراب جدایی بزرگسالی نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 89/0 به دست آمد. </span><br>
<strong><em><span style="font-family:b mitra;">بحث و نتیجه گیری:</span></em></strong><span style="font-family:b mitra;"> نسخه فارسی پرسشنامه اضطراب جدایی بزرگسالی در دانشجویان از پایایی و روایی مناسبی برخوردار است و ابزار مناسبی برای تشخیص اضطراب جدایی بزرگسالان می باشد.</span></p>
<p style="text-align: justify;"></p>
<p style="text-align: justify;"><strong><em>Introduction</em></strong>: There is much evidence to show that separation anxiety can also occur in adults. The aim of current study was to examine the psychometric properties of adult separation anxiety questionnaire made by Manicavasagar , Silove ,Wagner and Drobny2003 (ASA -27).<span dir="RTL"></span><br>
<br>
<strong><em>Materials & Methods</em></strong>: 400 students of Semnan University were selected by multistage cluster sampling method; they responded to the instruments of the study including adult separation anxiety questionnaire, Structured Clinical Interview for separation anxiety syndrome Adults and Separation Anxiety Symptom Inventory. Factor analysis, Cronbach's alpha coefficients and Pearson correlations methods were used for data analysis.<strong><span dir="RTL"></span></strong><br>
<br>
<strong><em>Findings</em></strong><strong>:</strong> Factor analysis and convergent validity methods were used to determine the construct validity of adult separation anxiety questionnaire (ASA-27). Results from factor analysis showed the adult separation anxiety questionnaire measure own factor. Result from Factor analysis showed that 5 questions (questions 1, 3, 13, 19 and 26) on adult separation anxiety factor loadings were less than 30/0; therefore they were excluded from the questionnaire. Also, results from convergent validity indicated a significant relationship between adult separation anxiety and symptoms of separation anxiety in childhood and adult separation anxiety symptoms in a structured clinical interview, there was a significant relationship. Reliability of the adult separation anxiety questionnaire (ASA-27) by Cronbach's alpha coefficient was 0/89. The correlation between the two questionnaires (SCI- SAS) and (SASI) was 0/651(p <0/001) and 0/588 (p <0/001). <span dir="RTL"></span><br>
<br>
<strong><em>Discussion & Conclusion</em></strong><strong><em>s</em></strong><strong>:</strong> Persian version of adult separation anxiety questionnaire in students is of a good validity and reliability and it is an appropriate and practical instrument for the measurement of diagnosis of separation anxiety in adults. <span dir="RTL"></span><br>
</p>
پرسشنامه اضطراب جدایی بزرگسالی, روایی, پایایی, ویژگی های روان سنجی
Adult separation anxiety questionnaire, Validity, Reliability, Psychometric properties
160
170
http://sjimu.medilam.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2075-1&slc_lang=fa&sid=1
Zeinab
Khorshidvand
زینب
خورشیدوند
z.khorshidvand@gmail.com
9600319475328460038707
9600319475328460038707
Yes
Dept of Clinical Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Semnan University, Semnan, Iran
گروه روان شناسی بالینی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
Ali mohammad
Rezaei
علی محمد
رضایی
rezaei_am@yahoo.com
9600319475328460038708
9600319475328460038708
No
Dept of Educational Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Semnan University, Semnan, Iran
گروه روان شناسی تربیتی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران