Journal of Ilam University of Medical Sciences
مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام
J. Ilam Uni. Med. Sci.
Medical Sciences
http://sjimu.medilam.ac.ir
96
journal96
1563-4728
2588-3135
doi
fa
jalali
1394
6
1
gregorian
2015
9
1
23
3
online
1
fulltext
fa
تبیین تجارب و درک مدرسان و دانشجویان پزشکی از آموزش مبتنی بر شواهد: پژوهش کیفی
Describe the Experiences and Perceptions of Medical Educators and Students from Evidence-Based Training: A Qualitative Research
آموزش پزشکی
medical education
پژوهشي
Research
<div align="right" style="direction: rtl">مقدمه: امروزه آموزش مبتنی بر شواهد با هدف استفاده جدی، صریح و عقلانی از بهترین شواهد رایج به منظور تصمیم گیری، در آموزش پزشکی مورد توجه قرار گرفته است. آموزش مبتنی بر شواهد روشی موثر در آموزش دانشجویان است و شناخت دیدگاه های مدرسان و فراگیران در زمینه این رویکرد نوین، باعث توسعه کاربرد آن می شود. هدف این پژوهش، تبیین تجارب و درک دانشجویان و مدرسان پزشکی در مورد مفهوم آموزش مبتنی بر شواهد بود.<br>
مواد و روش ها: این مطالعه به روش کیفی سال 1392 و در دانشگاه علوم پزشکی تبریز انجام شد. 13 استاد و 5 دانشجوی پزشکی به روش نمونه گیری مبتنی بر هدف انتخاب و تجارب و دیدگاه های آنان تا رسیدن به مرحله اشباع اطلاعاتی شناسائی شد. برای جمع آوری داده ها از مصاحبه انفرادی نیمه ساختار یافته و برای تحلیل آن ها از روش تحلیل محتوای کیفی استفاده شد.<br>
یافته های پژوهش: در این مطالعه سه درون مایه اصلی مداخله آموزشی، تجربیات مدرس و شرایط یادگیری استخراج گردید. شواهد معتبر تدریس و یادگیری، پژوهش در آموزش، نگرش و باورهای شخصی، تجربه و دانش حرفه ای، شرایط فراگیران و شرایط محیط آموزشی به عنوان زیر طبقات شناسائی شدند.<br>
بحث و نتیجه گیری: بر اساس تجارب و درک مشارکت کنندگان، مداخله آموزشی، تجربیات مدرس و شرایط یادگیری اجزاء کلیدی آموزش مبتنی بر شواهد می باشند. برای بهبود یادگیری فراگیران، آموزش پزشکی مبتنی بر نظرات و اعتقادات شخصی باید به آموزش بر مبنای بهترین شواهد تغییر یابد.</div>
<p>Introduction: Nowadays, the evidence-based training is taken into consideration with the aim of serious, clear and logical use of the most common evidence for decision making in medical education. Evidence-based training is an effective method in students' education and understanding the teachers and students views in the context of this new approach will encourage the development of applications. The aim of this study was to describe the experiences and perceptions of Medical Educators and Students about Evidence-based training. Materials & methods: This qualitative study was conducted in Tabriz University of Medical Sciences in 2012. Five students and 13 educators were selected by purposive sampling and their experiences and viewpoints were identified until achieving data saturation. Data was collected through semi-structured interviews. Qualitative content analysis was used to analyze data.<br>
Findings: Three main themes categorized in this research including “educational interventions”, “educator's experiences” and “learning conditions”. “Evidence of teaching and learning”, “research in education”, “attitude and personal beliefs”, “professional knowledge and experience”, “conditions of students” and “educational environment conditions” were considered as subthemes in evidence-based training.<br>
Discussion & Conclusion: According to the participants’ experiences and perception, evidence-based training is based on educational interventions, educator's experiences and learning conditions. In order to improve medical students’ learning, medical education based on personal beliefs should change to training based on the best evidence.</p>
آموزش پزشکی, آموزش مبتنی بر شواهد, مطالعه کیفی, تحلیل محتوا
Medical Education, Evidence-Based training, Qualitative Study, Content Analysis
130
142
http://sjimu.medilam.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1617-1&slc_lang=fa&sid=1
Uosef
Adib
یوسف
ادیب
yousef_adib@yahoo.com
9600319475328460024972
9600319475328460024972
No
Tabriz University
دانشگاه تبریز
Gholamali
Dehghani
غلامعلی
دهقانی
Ali_1018@yahoo.com
9600319475328460024973
9600319475328460024973
Yes
Tabriz Unversity of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی تبریز