Journal of Ilam University of Medical Sciences
مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام
J. Ilam Uni. Med. Sci.
Medical Sciences
http://sjimu.medilam.ac.ir
96
journal96
1563-4728
2588-3135
doi
fa
jalali
1394
4
1
gregorian
2015
7
1
23
2
online
1
fulltext
fa
اثربخشی هنردرمانی بر پایه نقاشی درمانی در کاهش اضطراب کودکان دچار لکنت زبان
Effectiveness of art Therapy Based on Painting Therapy to Reduce Anxiety of Children with Stuttering
روانشناسی بالینی
clinical psychology
پژوهشي
Research
<div align="right" style="direction: rtl">مقدمه: هنردرمانی روشی خلاق برای رشد و ارتقاء سلامت جسمی، روانی و هیجانی اشخاص می باشد. متاسفانه، مطالعه ای در زمینه اثربخشی هنردرمانی در کاهش مشکلات روانی افراد دچار لکنت زبان یافت نشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی هنردرمانی بر پایه نقاشی درمانی در کاهش اضطراب کودکان دچار لکنت زبان انجام گرفت.<br>
مواد و روش ها: طرح پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی(پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل) بود. نمونه آماری شامل 30 کودک دچار لکنت زبان بود که با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس از مراکز گفتاردرمانی شهر تبریز انتخاب و افراد بصورت تصادفی به دو گروه به دو گروه مساوی آزمایش و کنترل تخصیص داده شدند (120=N). برای سنجش اضطراب، از آزمون اضطراب کودکان اسپنس(1997) استفاده شد. گروه آزمایشی طی 12 جلسه 30 دقیقه ای(دو بار در هفته) با نظارت درمانگر به نقاشی آزاد پرداختند. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS 19 انجام گردید و آزمون آماری تحلیل کواریانس یک طرفه استفاده شد.<br>
یافته های پژوهش: نتایج بیانگر این بود که بین میانگین نمرات پس آزمون و پیگیری گروه آزمایش و کنترل تفاوت معنی داری وجود داشت (P<0.001).<br>
بحث و نتیجه گیری: نتایج پژوهش حاضر نشان داد که هنردرمانی بر پایه نقاشی درمانی، روش موثری در کاهش اضطراب کودکان دچار لکنت زبان می باشد. درمانگران می توانند از نقاشی درمانی در کنار دیگر روشهای درمانی برای کاهش اضطراب این کودکان بهره ببرند.</div>
<p>Introductin: Art therapy is a creative way to growth and promotion of people's physical, mental and emotional health. Unfortunately, we had no study about effectiveness of art therapy to reduce people's mental problems with stuttering. The present study performed to examine the effectiveness of art therapy based on painting therapy to reduce anxiety of children with stuttering.<br>
Materials & methods: This research was semi-experimental study (pre-test, post-test with control group). The Statistical sample included 30 children with stuttering that were selected with nonprobability method from speech therapy centers of Tabriz city and they were randomly allocated to two equal groups including experimental and control. (N=120). Spence children’s anxiety scale (1997) was used in order to assessment of anxiety, experimental group during 12 sessions of 30 minutes (twice per week) began free painting under the supervision of therapist. Data were analyzed by SPSS 19 software and one way ANOVA statistical test were used.<br>
Findings: The results indicated that there was a significant difference between mean score of post-test and following of experimental and control groups (P<001).<br>
Discussion & Conclusion: The results showed that art therapy based on painting therapy is an effective way to reduce anxiety of children with stuttering. Therapists can profit from painting therapy beside other treatment methods to reduce anxiety of these children.</p>
هنردرمانی, نقاشیدرمانی, اضطراب, لکنت زبان
Art therapy, Painting therapy, Anxiety, Stuttering
53
60
http://sjimu.medilam.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1596-1&slc_lang=fa&sid=1
shahla
Jangi
شهلا
جنگی
shahla.jangi@gmail.com
9600319475328460024900
9600319475328460024900
Yes
Tabriz University
دانشگاه تبریز
Aliakbar
Shirabadi
علی اکبر
شیرابادی
aliakbarshirabadi@gmail.com
9600319475328460024901
9600319475328460024901
No
Zahedan University
دانشگاه زاهدان
Setareh
Jani
ستاره
جانی
Jani_s11@yahoo.com
9600319475328460024902
9600319475328460024902
No
Tabriz University
دانشگاه تبریز
Asghar
Pouresmali
اصغر
پوراسمعلی
shahla.jangi@yahoo.com
9600319475328460024903
9600319475328460024903
No
Mohaghegh Ardabili University
دانشگاه محقق اردبیلی