<?xml version="1.0" encoding="utf-8"?>
<journal>
<title>Journal of Ilam University of Medical Sciences</title>
<title_fa>مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام</title_fa>
<short_title>J. Ilam Uni. Med. Sci.</short_title>
<subject>Medical Sciences</subject>
<web_url>http://sjimu.medilam.ac.ir</web_url>
<journal_hbi_system_id>96</journal_hbi_system_id>
<journal_hbi_system_user>journal96</journal_hbi_system_user>
<journal_id_issn>1563-4728</journal_id_issn>
<journal_id_issn_online>2588-3135</journal_id_issn_online>
<journal_id_pii></journal_id_pii>
<journal_id_doi>doi</journal_id_doi>
<journal_id_iranmedex></journal_id_iranmedex>
<journal_id_magiran></journal_id_magiran>
<journal_id_sid></journal_id_sid>
<journal_id_nlai></journal_id_nlai>
<journal_id_science></journal_id_science>
<language>fa</language>
<pubdate>
	<type>jalali</type>
	<year>1393</year>
	<month>7</month>
	<day>1</day>
</pubdate>
<pubdate>
	<type>gregorian</type>
	<year>2014</year>
	<month>10</month>
	<day>1</day>
</pubdate>
<volume>22</volume>
<number>5</number>
<publish_type>online</publish_type>
<publish_edition>1</publish_edition>
<article_type>fulltext</article_type>
<articleset>
	<article>


	<language>fa</language>
	<article_id_doi></article_id_doi>
	<title_fa>بررسی ارتباط استفاده از مکمل های کلسیم، آهن و مولتی ویتامین در دوران بارداری با وضعیت دندان ها در زنان زایمان کرده شهر تهران سال 1389</title_fa>
	<title>Determining the Correlation between Consumption of Calcium, Iron and Multivitamin Supplements and Dental Status in Post Partum Women in the City of Tehran (2011)</title>
	<subject_fa>زنان وزایمان</subject_fa>
	<subject>obstetrics and gynecology</subject>
	<content_type_fa>پژوهشي</content_type_fa>
	<content_type>Research</content_type>
	<abstract_fa>&lt;div align=&quot;justify&quot; style=&quot;direction: rtl&quot;&gt;

چکیده
     مقدمه: تحقیقات نشان داده اند که مصرف مکمل های کلسیم و آهن در دوران بارداری از بروز پاره ای از مشکلات مادر و جنین جلوگیری می کنند.  هدف از انجام مطالعه حاضر تعیین ارتباط استفاده از مکمل های کلسیم، آهن و مولتی ویتامین در دوران بارداری با وضعیت دندانی مادر پس از  زایمان بود.
     مواد و روش ها: مطالعه از نوع توصیفی-تحلیلی مقطعی با روش نمونه گیری خوشه ای بود. جامعه پژوهش 150 خانم باردار مراجعه کننده جهت زایمان(طبیعی یا سزارین) به بیمارستان های شهید مصطفی خمینی و حضرت زینب(س) در تهران بودند. تحقیق به مدت 6 ماه از مهر الی اسفند 1389 به طول انجامید. مطالعه 24 الی 72 ساعت بعد از زایمان انجام شد. اطلاعات دموگرافیک و نحوه مصرف مکمل ها در چک لیست واژه ای ثبت شدند. تعداد دندان های پوسیده، پرشده و از دست رفته تعیین و شاخص(DMFT Decayed, Missed, Filled teeth) مادران پس از زایمان مشخص گردید. آزمون های آنالیز واریانس خطی و همبستگی اسپیرمن در بررسی آماری یافته ها استفاده شدند. 
    یافته های پژوهش: ارتباط مصرف مکمل آهن و شاخص DMFT از نظر آماری معنی دار بود.(P&lt;0.001) بین مصرف مکمل آهن و DMFT همبستگی مستقیم به میزان 33 درصد مشاهده شد. ارتباط مصرف کلسیم و وضعیت DMFT معنی دار بود.(P&lt;0.001) بین DMFT و میزان مصرف کلسیم همبستگی معکوس به میزان 42 درصد وجود داشت. بین شاخص DMFT و مصرف مولتی ویتامین در طی بارداری همبستگی معکوس به میزان 18 درصد وجود داشت اما این ارتباط معنی دار نبود.(P=0.09) 
     بحث و نتیجه گیری: استفاده از مکمل کلسیم در دوران بارداری سبب حفظ سلامتی دندان ها در زنان زایمان کرده می شود. برای حفظ سلامت دندان های مادر، مصرف مکمل کلسیم در طول بارداری توصیه می شود.


&lt;/div&gt;</abstract_fa>
	<abstract>&lt;div align=&quot;justify&quot; style=&quot;direction: ltr&quot;&gt;
Introduction: Research has shown that cons-umption of calcium and iron supplements during pregnancy can prevent some problems in mother and embryo. The aim of this study was to dete-rmine the correlation between consumption of calcium, iron and multivitamin supplements and dental status in post partum mothers.

Materials &amp; Method: This research was a cross-sectional analytical-descriptive study with cluster sampling.  The study sample included 150 pregn-ant women in their end phase of pregnancy from Shahid Mostafa Khomini and Hazrate Zeinab hospitals in Tehran. The study was completed from November 2010 to April 2011. Data were collected in 24 to 72 hours post partum.  Dem-ographic and supplements consumption data were recorded in a prepared checklist. The numbers of decayed, Missed and Filled teeth (DMFT index) were registered in the post partum. To analyze the data, Spearman correlation coefficient and Linear variance statistical tests were used.

Findings: The correlation between consumption 
of iron supplement and DMFT was significant (P&lt;0.001). A direct relationship was found bet-ween the consumption of iron supplement with DMFT (r=-0.33). The correlation between the consumption of calcium supplement and DMFT was significant (P&lt;0.001). An indirect relation-ship was found between the consumption of calci-um supplement with DMFT (r=0.42). The correla-tion between the consumption of multivitamin supplement and DMFT was not significant (P=0.09). There was not a direct relationship bet-ween the consumption of multivitamin supple-ment with DMFT (r=0.18).

Discussion &amp; Conclusion: Consumption of calciu-m supplement during pregnancy keeps teeth heal-thy. Therefore consumption of calcium suppleme-nt during pregnancy is recommended for presser-veng mothers’dental health status.

&lt;/div&gt;</abstract>
	<keyword_fa>شاخص وضعیت دندانی, مکمل کلسیم, مکمل آهن, مکمل مولتی ویتامین, بارداری</keyword_fa>
	<keyword>Dental status index, Calcium supp-lement, iron supplement, multivitamin supple-ment, pregnancy</keyword>
	<start_page>20</start_page>
	<end_page>28</end_page>
	<web_url>http://sjimu.medilam.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1220-1&amp;slc_lang=fa&amp;sid=1</web_url>


<author_list>
	<author>
	<first_name>M</first_name>
	<middle_name></middle_name>
	<last_name>Faezi</last_name>
	<suffix></suffix>
	<first_name_fa>مژگان</first_name_fa>
	<middle_name_fa></middle_name_fa>
	<last_name_fa>فائضی</last_name_fa>
	<suffix_fa></suffix_fa>
	<email>mozh_faezi@yahoo.ca</email>
	<code>9600319475328460016512</code>
	<orcid>9600319475328460016512</orcid>
	<coreauthor>No</coreauthor>
	<affiliation></affiliation>
	<affiliation_fa></affiliation_fa>
	 </author>


	<author>
	<first_name>N</first_name>
	<middle_name></middle_name>
	<last_name>Jalayer Naderi</last_name>
	<suffix></suffix>
	<first_name_fa>نوشین</first_name_fa>
	<middle_name_fa></middle_name_fa>
	<last_name_fa>جلایرنادری</last_name_fa>
	<suffix_fa></suffix_fa>
	<email>jalayer@shahed.ac.ir</email>
	<code>9600319475328460016513</code>
	<orcid>9600319475328460016513</orcid>
	<coreauthor>Yes
</coreauthor>
	<affiliation></affiliation>
	<affiliation_fa></affiliation_fa>
	 </author>


	<author>
	<first_name>H</first_name>
	<middle_name></middle_name>
	<last_name>Chahardahmasoomi  </last_name>
	<suffix></suffix>
	<first_name_fa>هاجر</first_name_fa>
	<middle_name_fa></middle_name_fa>
	<last_name_fa>چهارده معصومی</last_name_fa>
	<suffix_fa></suffix_fa>
	<email>jalayer@shahed.ac.ir</email>
	<code>9600319475328460016514</code>
	<orcid>9600319475328460016514</orcid>
	<coreauthor>No</coreauthor>
	<affiliation></affiliation>
	<affiliation_fa></affiliation_fa>
	 </author>


</author_list>


	</article>
</articleset>
</journal>
