TY - JOUR JF - sjimu JO - J. Ilam Uni. Med. Sci. VL - 21 IS - 7 PY - 2014 Y1 - 2014/2/01 TI - Relationship among metacognitive beliefs, self- efficacy, optimism and exam anxiety of medical science students TT - رابطه بین باورهای فراشناختی، خودکارآمدی، خوشبینی با اضطراب امتحان دانشجویان علوم پزشکی N2 - چکیده مقدمه: این تحقیق به بررسی رابطه بین باورهای فراشناختی، خودکارآمدی، خوشبینی و اضطراب امتحان دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مازندران می پردازد. از اهداف دیگر این تحقیق بررسی تفاوت بین اضطراب امتحان، باورهای فراشناختی، خودکارآمدی و خوشبینی دانشجویان دختر و پسر بود. روش: در این پژوهش از روش توصیفی از نوع همبستگی استفاده شد. نمونه تحقیق شامل207 نفر بود که به روش نمونه گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب شدند و پرسشنامه های اضطراب امتحان اسپیلبرگر، فرم کوتاه پرسشنامه فراشناخت، خودکارآمدی شرر و آزمون جهت‌گیری زندگی تجدید نظر شده را تکمیل نمودند. داده ها بوسیله روشهای آماری رگرسیون گام به گام، همبستگی پیرسون و آزمون t مستقل بررسی شدند. یافته ها : رابطه مثبت معنی داری بین باورهای فراشناختی ناکارآمدی مانند افکار مثبت در مورد نگرانی، خودآگاهی شناختی و اعتماد شناختی با اضطراب امتحان وجود دارد. این عوامل به همراه خوشبینی و خودکارآمدی که به طور منفی با اضطراب امتحان ارتباط دارند در مجموع 27 درصد واریانس اضطراب امتحان را تبیین می کنند. همچنین نتایج نشان داد اضطراب امتحان و عامل فراشناختی باورهای منفی در مورد کنترل ناپذیری افکار دانشجویان دختر بطور معنی دار بیشتر از پسران است اما هیچ تفاوت معنی داری بین سایر باورهای فراشناختی ناکارآمد، خودکارآمدی و خوشبینی دانشجویان دختر و پسر وجود ندارد. نتیجه گیری: نتایج حاکی از آنست که باورهای فراشناختی، خودکارآمدی و خوشبینی،نقش مهمی در اضطراب امتحان دارند بنابراین در نظر گرفتن این عوامل در اقدامات درمانی و آموزشی جهت کاهش اضطراب می تواند بسیار مؤثر باشد. SP - 9 EP - 16 AU - birami, m AU - pour faraj omran, m AD - KW - exam anxiety KW - metacognitive beliefes KW - self- efficacy KW - optimism UR - http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-1222-fa.html ER -