RT - Journal Article T1 - Causal Model of Marital Boredom Based on Emotional Maturity and Social Maturity JF - sjimu YR - 2023 JO - sjimu VO - 31 IS - 1 UR - http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-7218-fa.html SP - 81 EP - 94 K1 - Emotional maturity K1 - Marital boredom K1 - Social maturity AB - مقدمه: این پژوهش با هدف تبیین الگوی علّی دل‌زدگی زناشویی بر اساس بلوغ عاطفی و بلوغ اجتماعی در میان افراد متأهل شهر شیراز انجام شد. مواد و روش­ها: پژوهش حاضر مطالعه‌ای توصیفی و از نوع همبستگی است که حجم نمونۀ این تحقیق شامل 362 نفر (270 زن و 92 مرد) از افراد متأهل است که در بازه ده‌سالۀ زندگی زناشویی هستند و به شیوۀ در دسترس انتخاب گردیدند. ابزار استفاده‌شده در این پژوهش شامل مقیاس خودگزارشی دل‌زدگی زناشویی پاینز (۱۹۹۶)، مقیاس بلوغ یاشویر سینگ و بهارگاوا/ EMS (1991) و مقیاس پرسش‌نامۀ بلوغ اجتماعی رائو (1973) بود. برای تحلیل داده‌های حاصل از جمع‌آوری مقیاس‌های یادشده از جامعۀ نمونه، علاوه بر آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار و ماتریس همبستگی)، از آمار استنباطی (الگوی معادلات ساختاری) در نرم‌افزار AMOS استفاده شد. یافته‌های پژوهش: یافته‌های پژوهش نشان داد که بلوغ عاطفی دل‌زدگی زناشویی را به‌صورت منفی و معنادار پیش‌بینی می‌کند (P˂0.01، β=-0.69)؛ اما بلوغ اجتماعی پیش‌بین معناداری برای دل‌زدگی زناشویی نیست (P˂0.01، β=-0.09). پس از محاسبۀ الگو با در نظر گرفتن شاخص‌های اصلاح برون‌داد نرم‌افزار ایموس، این الگو اصلاح شد و با هشت شاخص برازش گردید. به‌طورکلی، نتایج این تحلیل نشان داد که الگوی نهایی برازش مطلوبی دارد. بحث و نتیجه‌گیری: الگوی علّی نشان داد که بلوغ عاطفی قادر است دل‌زدگی زناشویی را به‌صورت منفی و معناداری پیش‌بینی کند؛ اما بلوغ اجتماعی پیش‌بینی‌کنندۀ معناداری برای دل‌زدگی زناشویی نیست. LA eng UL http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-7218-fa.html M3 ER -