AU - Ghasemnegad, Seideh madineh AU - Haghayegh, Sayed Abbas AU - Jahanian, Saeed AU - Rezaeijamalouei, Hasan TI - Comparison of the Effectiveness of Cognitive Behavioral Therapy and Training of Diaphragmatic Respiratory Exercises on Panic Symptoms in Women with Asthma PT - JOURNAL ARTICLE TA - sjimu JN - sjimu VO - 29 VI - 6 IP - 6 4099 - http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-7082-fa.html 4100 - http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-7082-fa.pdf SO - sjimu 6 AB  - مقدمه: آسم یک مشکل عمدۀ بهداشتی در اغلب نقاط دنیا است. این بیماری مزمن تحت تأثیر درمان‌های روان‌شناختی همچون درمان‌ شناختی-رفتاری و برخی آموزش‌ها نظیر تمرینات تنفسی دیافراگمی است. هدف از این مطالعه مقایسۀ اثربخشی درمان شناختی-رفتاری و آموزش تمرینات تنفسی دیافراگمی بر علائم پانیک زنان مبتلا به آسم در شهر لاهیجان در سال 1399 بود. مواد و روش ها: پژوهش حاضر از نوع نیمه‌آزمایشی دوگروهی با پیش‌آزمون و پس‌آزمون همراه با گروه کنترل است. تعداد 60 نفر از زنانی که به کلینیک یا بیمارستان شهر لاهیجان در سال 1399 مراجعه کرده بودند، از طریق نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند و به‌صورت تصادفی در سه گروه درمان‌ شناختی-رفتاری ، آموزش تمرینات تنفسی دیافراگمی و گروه کنترل قرار گرفتند. پیش از انجام مداخلات، از نمونه‌ها پیش‌آزمون گرفته شد. پس از انجام مداخلات، از نمونه‌ها پس‌آزمون به‌عمل آمد و پیگیری یک ماه بعد انجام شد. ابزار استفاده‌شده پرسش‌نامۀ اختلال پانیک آلبانی بود که در سال 1996، بارلو و زینبارگ طراحی کردند. به‌منظور تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از نرم‌افزار SPSS vol.22 و آمار توصیفی شامل میانگین و واریانس و انحراف استاندارد و آمار استنباطی شامل تحلیل واریانس و بنفرونی استفاده شد. یافته‌ها: نتایج به‌دست‌آمده از پژوهش نشان داد که درمان شناختی-رفتاری در مرحلۀ پس‌آزمون با میانگین و انحراف معیار 96/3±43/62 و آموزش تمرینات تنفسی دیافراگمی در مرحلۀ پیگیری با میانگین و انحراف معیار 58/2±64/55، بر بهبود علائم پانیک زنان مبتلا به آسم مؤثرتر بوده‌اند (0001/P=0). بحث و نتیجه‌گیری: استفاده از روش‌هایی نظیر درمان شناختی-رفتاری و تغییر شیوۀ زندگی از قبیل گنجاندن فعالیت بدنی منظم در برنامۀ زندگی بیماران آسمی می‌تواند نقش کمکی در کنترل علائم پانیک آسم داشته باشد. CP - IRAN IN - Dept of Psychology, Najafabad Branch, Islamic Azad University, Najafabad, Iran. LG - eng PB - sjimu PG - 11 PT - Research YR - 2022