AU - Malekahmadi, Akbar AU - Roozbahani, Mehdi AU - Hekmat, Hamidreza AU - Sadeghi, Masoud TI - Design, Fabrication, and Standardization of Visual Perception Error Measurement Test (Understanding the Size of the Length) PT - JOURNAL ARTICLE TA - sjimu JN - sjimu VO - 29 VI - 5 IP - 5 4099 - http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-6981-fa.html 4100 - http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-6981-fa.pdf SO - sjimu 5 AB  - مقدمه: خطای ادراک بینایی (VPE)، به‌ویژه در اندازه‌گیری کمیت‌های فیزیکی، مهم‌ترین جنبۀ خطای ادراک است که تأثیر مهمی بر ابعاد زندگی بشر دارد. هدف پژوهش حاضر طراحی، ساخت و هنجاریابی آزمون سنجش خطای ادراک بینایی (VPEMT) بر مبنای دامنه‌های توزیع آن در جامعۀ ایرانی، به‌منظور مقایسۀ افراد و گروه‌های مختلف از نظر قرار گرفتن نمره و میانگین‌های آنان در این دامنه است. مواد و روش ها: پژوهش حاضر از نوع توصیفی-پیمایشی است که ابتدا تعدادی کارت با تصویر دو پاره‌خط نامساوی -به‌جز یک مورد به‌عنوان معیار- به شکل (T) طراحی و روی افرادی آزمایش شد. درنهایت، VPEMT شامل 14 کارت «(Ta, Tb, …Tn) با اختلاف نیم سانتی‌متر در خط عمود» و یک پرسش با سه گزینه پاسخ تهیه و به‌صورت مقدماتی روی 90 نفر از هر دو جنس (65-16 سال) اجرا گردید و نتیجۀ آن مبنای انجام پژوهش قرار گرفت. جامعۀ آماری شامل افراد بین 15-45 سال (با میانگین 26 سال) است که 9 ماه ساکن شهر ایلام بودند. درنهایت، تعداد نمونه‌ها برابر 900 نفر به مقدار مساوی از هر دو جنس تعیین گردید. این تعداد به‌صورت تصادفی بلوکی-خوشه‌ای انتخاب و با VPEMT سنجیده شدند. یافته‌های پژوهش: روایی و پایایی VPEMT از طریق دونیمه کردن، درون و بین آزمونگران و تکرار به ترتیب 0.92 تا 0.98=r و 0.97=r برآورد گردید. VPE توزیعی تقریباً نرمال با مشخصات میانگین 97/7، میانه 8، نمای 9، پراکندگی 9، دامنه بین 12-3 و برش تشخیصی (Td/10) در سطح 80 درصد و کمترین و بیشترین مقدار خطای 6-5/1 سانتی‌متر در هر 12 سانتی‌متر داشت. برآورد خطای معیار، فواصل اطمینان میانگین جامعه از میانگین گروه در سطح 05/0 را بین 1±40 میلی‌متر (39>µ>41) نشان داد. بحث و نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌های پژوهش می‌توان نتیجه گرفت که VPEMT در نشان دادن مقدار خطای ادراک بینایی، در جمعیت 45-15 سال، بر مبنای دو ملاک میانگین و واقعیت، روایی و پایایی بسیار بالایی دارد و از قابلیت استفادۀ تشخیصی-گزینشی در گروه‌های مختلف در این دامنۀ سنی و تحقیقاتی برخوردار است؛ همچنین پتانسیل ارتقا به دستگاه الکترونیکی یا نرم‌افزاری دقیق و خودکار به این منظور را دارد، به‌نحوی‌که آزمودنی با فشردن کلید مدنظر، مقدار خطای ادراک خویش را دریافت کند. CP - IRAN IN - Dept of Psychology, Borujerd Branch, Islamic Azad University, Borujerd, Iran LG - eng PB - sjimu PG - 102 PT - Applicable YR - 2021