AU - Parvaneh, Mehri AU - Rezaei, Fatemeh AU - Ghazanfari, Firoozeh TI - Structural Relationships of Psychological Inflexibility and Parental Psychopathological Features on Children's Asthma Symptoms in Khorramabad, Iran: Mediating Role of Children's Anxiety PT - JOURNAL ARTICLE TA - sjimu JN - sjimu VO - 29 VI - 1 IP - 1 4099 - http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-6241-fa.html 4100 - http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-6241-fa.pdf SO - sjimu 1 AB  - مقدمه: آسم یکی از بیماری‌‌های مزمن کودکان است. محیط خانوادگی و اجتماعی موجود می‌‌تواند با استعداد ژنتیکی ابتلا به آسم تعامل کند و زمان بروز و شدت نمای بالینی بیماری را تحت تأثیر قرار ‌‌دهد؛ بنابراین، هدف از پژوهش حاضر، بررسی روابط ساختاری انعطاف‌‌‌‌ناپذیری روان‌شناختی و ویژگی‌‌های سایکوپاتولوژی والدین بر علائم آسم کودکان، با نقش میانجی‌‌ اضطراب کودکان بوده است. مواد و روش‌‌ها: در پژوهشی توصیفی همبستگی، 200 نفر از والدین کودکان مبتلا به آسم و کودکانشان که به کلینیک درمانی آسم و آلرژی بیمارستان شهید رحیمی خرم‌‌آباد مراجعه کرده‌اند، به‌صورت نمونه‌‌گیری در دسترس، انتخاب و از دیدگاه میزان انعطاف‌‌نا‌‌پذیری روان‌شناختی و ویژگی‌‌های سایکوپاتولوژی والدین، اضطراب کودکان و شدت علائم آسم کودکان ارزیابی شدند. ابزارهای این پژوهش عبارت بودند از: پرسشنامۀ پذیرش و عمل بوند (AAQ-II)، پرسشنامۀ اضطراب، افسردگی، استرس DASS-21، پرسشنامۀ اضطراب کودکان اسپنس نسخۀ والدین، اسپیرومتری. گفتنی است تحلیل داده‌ها با استفاده از روش همبستگی پیرسون و به‌وسیلۀ نرم‌‌افزار SPSS vol.23 و نرم‌‌افزار Amos انجام گردید. یافته‌‌های پژوهش: یافته‌‌ها نشان داد که انعطاف‌‌ناپذیری روان‌شناختی والدین با شدت علائم آسم کودکان، بیشترین ضریب مسیر را دارد (=0.47β). این رابطه مثبت و در سطح P<0.01 معنادار است. ویژگی‌‌های سایکوپاتولوژی والدین بر شدت علائم آسم کودکان، به‌صورت مثبت P<0.01 معنادار است (=0.25β). انعطاف‌‌ناپذیری روان‌شناختی و ویژگی‌‌های سایکوپاتولوژی والدین، از طریق اضطراب کودکان، بر علائم آسم کودکان اثر غیرمستقیم دارد. بحث و نتیجه‌‌گیری: انعطاف‌‌ناپذیری روان‌شناختی و ویژگی‌‌‌‌های سایکوپاتولوژی والدین و اضطراب کودکان، بر شدت علائم آسم کودکان مؤثرند و الگوی مفروض برازش مطلوبی دارد. CP - IRAN IN - Dept of Psychology, Faculty of Literature and Humanities, Lorestan University, Khorramabad, Iran LG - eng PB - sjimu PG - 19 PT - Research YR - 2021