TY - JOUR T1 - Identification of the Key Success Factors of Knowledge Management Maturity in Health and Medical Organizations TT - شناسایی عوامل کلیدی موفقیت بلوغ مدیریت دانش در سازمان های بهداشتی درمانی JF - sjimu JO - sjimu VL - 28 IS - 3 UR - http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-6236-fa.html Y1 - 2020 SP - 80 EP - 92 KW - Health Services Administration KW - Knowledge Management KW - Organization N2 - مقدمه: شناسایی عوامل کلیدی موفقیت برای ارزیابی و شناخت وضعیت موجود، استقرار مدیریت دانش و نیل به اهداف سازمانی ضروری است. لذا این پژوهش با هدف شناسایی ­و تعیین عوامل ­کلیدی­ موفقیت بلوغ مدیریت دانش در سازمان ­های بهداشتی و درمانی انجام شده است. مواد و روش­ ها: این پژوهش از نوع کاربردی است که با روش آمیخته­ کیفی-کمی انجام شده است. روش نمونه­ گیری در مرحله کیفی، گلوله برفی و روش گردآوری داده ‌ها، پرسش نامه نیمه ­ساختار ­یافته و مصاحبه با 12 نفر از خبرگان مدیریت دانش در علوم پزشکی در شهر تهران بود. برای تحلیل محتوای مصاحبه‌ ها از روش تحلیل محتوای کیفی و برای بررسی پایایی مصاحبه‌ ها از روش باز­­بینی متون، توسط خبرگان و روش توافق درون موضوعی دو کدگذار استفاده شد. به‌ منظور تحلیل­ آماری، پرسش نامه بسته پاسخ تهیه و با روش نمونه‌ گیری هدفمند بین ۳4 نفر از صاحب ‌نظران سازمان ‌های مورد مطالعه توزیع شد و از آن ‌ها خواسته شد تا گزینه‌ ها را بر اساس طیف لیکرت ارزش ‌گذاری نمایند. برای تحلیل یافته‌ های کمی پژوهش از تحلیل عاملی ­اکتشافی استفاده شد. یافته ­های پژوهش: با توجه به نتایج این پژوهش 15 متغییر به عنوان عوامل ­کلیدی موفقیت بلوغ مدیریت دانش از اهمیت بیشتری برخوردار هستند و بر اساس تحلیل ­عاملی 5 عامل رهبری، افراد، فرهنگ، سازمان، ارزشیابی به‌ عنوان عوامل اصلی یا لایه تاثیرگذار بر بلوغ مدیریت دانش استخراج شدند. عامل رهبری بالاترین میزان بار عاملی(889/0) را در بین مولفه‌ های استخراج ‌شده کسب نمود. بحث و نتیجه­ گیری: در بلوغ مدیریت دانش، بعد اجتماعی یا عوامل نرم در سازمان‌ های بهداشتی درمانی نسبت به بعد فنی یا عوامل سخت از اهمیت بیشتری برخوردار است. نقش رهبری و منابع انسانی چون با سلامت جامعه و افراد سرکار دارند، بیش از سایر عوامل بود و جایگزینی آن ها در کوتاه مدت عملاً امکان پذیر نیست. لذا ضروری است که رویه ای مناسب جهت انتقال و استفاده از دانش افراد در سازمان های بهداشتی درمانی اتخاذ گردد. M3 10.29252/sjimu.28.3.80 ER -