%0 Journal Article %A Aeini, Bahareh %A Haji alizadeh, Kobra %T Comparison of the Effect of Parent Management Training and Play Therapy on Anxiety and Social Problems of Children with Oppositional Defiant Disorder %J Journal of Ilam University of Medical Sciences %V 28 %N 5 %U http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-6220-fa.html %R 10.29252/sjimu.28.5.64 %D 2020 %K Anxiety, Oppositional defiant, Parent training, Play therapy, Social problems, %X مقدمه: کودکان مبتلا به اختلال نافرمانی مقابله ‌ای(ODD) از مشکلات بی ‌شمار درون‌ فردی و بین ‌فردی رنج می ‌برند. از این ‌رو این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی آموزش مدیریت والدین(PMT) و بازی ‌درمانی گروهی بر اضطراب و مشکلات اجتماعی کودکان مبتلا به ODD انجام شد. مواد و روش ‌ها: طرح پژوهش از نوع نیمه ‌آزمایشی و به‌ صورت پیش‌ آزمون-پس ‌آزمون با دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر مقطع ابتدایی با تشخیص اختلال نافرمانی مقابله ‌ای بندرعباس در سال 1397 بودند. نمونه مورد مطالعه شامل 45 نفر از دختران بود که به‌ صورت نمونه‌ گیری هدفمند انتخاب و به‌ صورت تصادفی در سه گروه PMT، بازی‌ درمانی و یک گروه کنترل جایگزین شدند. در گروه PMT مادران کودکـــان مبتلا به ODD مورد آموزش قرار گرفتند. از سیاهه رفتاری کودک(CBCL) برای جمع ‌آوری داده‌ ها استفاده شد. داده ‌ها از طریق تحلیل کوواریانس تک‌ متغیری و آزمون تعقیبی بونفرونی و نرم ‌افزار SPSS vol.22 مورد تجزیه ‌و تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ های پژوهش: نتایج نشان داد که بین گروه PMT و بازی ‌درمانی با گروه کنترل در مرحله پس ‌آزمون(P<0.05, F=6.43) اضطراب و پس ‌آزمون(P<0.05, F=14.14) مشکلات اجتماعی کودکان مبتلا به ODD تفاوت معناداری وجود دارد. هم چنین نتایج نشان داد که بین گروه PMT و بازی‌ درمانی تفاوت معناداری وجود ندارد. بحث و نتیجه ‌گیری: با توجه به یافته ‌های این پژوهش، PMT و بازی‌ درمانی می‌ توانند به‌ عنوان یک روش موثر در کاهش مشکلات درون ‌فردی و بین ‌فردی کودکان مبتلا به ODD به کار گرفته شوند. %> http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-6220-fa.pdf %P 64-75 %& 64 %! %9 Research %L A-10-5873-1 %+ Dept of Psychology, Bandar Abbas Branch, Islamic Azad University, Bandar Abbas, Iran %G eng %@ 1563-4728 %[ 2020