TY - JOUR JF - sjimu JO - J. Ilam Uni. Med. Sci. VL - 30 IS - 3 PY - 2022 Y1 - 2022/8/01 TI - Effect of Swimming Training on Spatial Memory of Maternal Deprived Infants: Inducing Stress by Six Hours Separation per Day TT - تأثیر تمرین شنا بر حافظۀ فضایی نوزادان محروم از مادر: ایجاد استرس مبتنی بر جداسازی 6 ساعت در روز N2 - مقدمه: استرس اولیه می‌تواند ساختار عصبی ازجمله هیپوکامپ و عملکردهای رفتاری مانند حافظه را دچار اختلال ‌کند؛ به همین سبب، توجه به خنثی‌سازی آثار مخرب استرس بر بدن یکی از موضوعات قابل‌بحث در میان پژوهشگران بوده است. با توجه به اینکه در تحقیقات پیشین به نقش فعالیت بدنی در کاهش استرس اشاره‌شده بود؛ بنابراین، هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر چهار هفته تمرین شنا بر یادگیری و حافظۀ فضایی در موش‌های نوزاد جداشده از مادر بود. مواد و روش ها: در این تحقیق، 40 سر موش صحرایی نر نژاد آلبینو ویستار به‌طور تصادفی به چهار گروه (جداشده از مادر، جداشده از مادر به همراه تمرین شنا، تمرین شنا و کنترل) تقسیم شدند. از روش جداسازی نوزادان از مادر برای ایجاد شرایط استرس‌زا استفاده گردید. گروه‌های جداشده از مادر از روز پس از تولد به مدت یک ماه، روزانه 6 ساعت از مادران خود جدا شدند. برای اعمال فعالیت بدنی، تمرین شنا به مدت چهار هفته، هفته‌ای پنج جلسه به‌صورت افزایشی صورت گرفت. برای اندازه‌گیری میزان استرس، میزان گلوکز خون موش‌ها سنجیده و برای سنجش یادگیری و حافظۀ فضایی از آزمون ماز آبی موریس استفاده شد. یافته‌ها: نتایج آزمون آنوا نشان داد که گلوکز خون‌ گروه جداشده از مادر نسبت به گروه کنترل، افزایش معنا داری داشته است (0.045=P) و بنابراین، اطمینان ناشی از اعمال استرس به‌دست آمد؛ همچنین نتایج آزمون مانوا نشان داد که اگرچه استرس تأثیر معنا‌داری بر یادگیری فضایی نداشت؛ اما نتایج آزمون کاوش نشان داد، گروه جداشده از مادر کاهش معنا‌داری در درصد ورود به ربع هدف (0.05=P) و درصد زمان سپری‌شده در ربع هدف (0.029=P) نسبت به گروه کنترل داشتند؛ بنابراین، حافظۀ فضایی تحت استرس در گروه جداشده از مادر نسبت به سایر گروه‌ها تخریب شد. درنهایت، تمرین شنا همراه با جدایی از مادر توانست آثار مخرب استرس بر حافظۀ فضایی در درصد ورود به ربع هدف (0.02=P) و درصد زمان سپری‌شده در ربع هدف (0.05=P) را خنثی کند. بحث و نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد که استرس اثر منفی بر یادگیری فضایی ندارد؛ اما حافظه را تخریب می‌کند. از سوی دیگر، تمرین شنا می تواند به‌عنوان یک روش درمانی تا حد بسیاری این آثار منفی را خنثی نماید و باعث بهبود حافظه شود. SP - 88 EP - 100 AU - Sattarzadeh1, Mohamad Hossein AU - Tahmasebi Boroujeni, Shahzad AU - shahbazi, mehdi AD - Dept of Motor Behavior and Sport Psychology, Faculty of Physical Education and Sport Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran KW - Early life stress KW - Rat KW - Spatial learning KW - Spatial memory KW - Swimming UR - http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-7376-fa.html DO - 10.52547/sjimu.30.3.88 ER -