TY - JOUR T1 - Effectiveness of Mindfulness Training on EMotional Dysfunction and Academic Achievement of Junior Middle School Students TT - اثربخشی آموزش ذهن‌آگاهی بر ناگویی هیجانی و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان پسر دورۀ اول متوسطه JF - sjimu JO - sjimu VL - 29 IS - 3 UR - http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-7034-fa.html Y1 - 2021 SP - 100 EP - 108 KW - Academic achievement KW - Alexithymia KW - Ilam KW - Mindfulness KW - Students N2 - مقدمه: هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش ذهن‌آگاهی بر ناگویی هیجانی و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان پسر دورۀ اول متوسطۀ شهر ایلام بود. مواد و روش‌‌ها: این پژوهش، نیمه‌آزمایشی از نوع طرح پیش‌‌آزمون و پس‌‌آزمون با گروه‌های‌‌ آزمایش و کنترل است. جامعۀ مطالعه‌شدۀ این پژوهش را همۀ دانش‌آموزان پسر دورۀ اول متوسطۀ شهر ایلام (سال تحصیلی 1397- 1398) تشکیل می‌‌دادند که تعداد آنان 3750 نفر بود. بدین ترتیب، 5 منطقه از مدارس شهر ایلام انتخاب و در مرحلۀ بعد، از هر مدرسه تعدادی کلاس به‌صورت تصادفی انتخاب و بررسی شد. با توجه به الگوی کوکران، تعداد 348 نفر از آنان به شیوۀ نمونه‌‌گیری تصادفی خوشه‌‌ای، به‌‌عنوان نمونه انتخاب گردید. از این تعداد، 60 نفر از دانش‌‌آموزان که ناگویی هیجانی بالایی داشتند، به‌‌عنوان نمونۀ اصلی انتخاب شدند. پس از مشخص شدن جامعۀ پژوهش و انتخاب نمونه، محقق به مدارس مراجعه کرد و با هماهنگی مسئولین مدارس، جلسات درمانی آغاز گردید. در این پژوهش، از مقیاس ناگویی هیجانی تورنتو و پرسش‌نامۀ پیشرفت تحصیلی پکران استفاده شد. شیوۀ اجرای مداخله به این صورت بود که گروه آزمایش 8 جلسۀ60 دقیقه‌‌ای با روش ذهن‌‌آگاهی آموزش دید و گروه کنترل آموزشی دریافت نکرد. کابات-زین و همکاران، محتوای مداخله را طراحی و نریمانی و همکاران آن را استفاده و تأیید نموده‌اند. یافته‌‌های پژوهش: بر اساس یافته‌ها، F محاسبه‌شده برای پیشرفت تحصیلی 511/114 و برای ناگویی هیجانی 511/143 بود و تحلیل کوواریانس نشان داد، میان گروه‌‌های آزمایش و کنترل از لحاظ پس‌آزمون متغیرهای وابسته با کنترل پیش‌آزمون در سطح 0.0001>P، تفاوت معناداری وجود داشت. بحث و نتیجه‌‌گیری: به‌طورکلی، بر اساس نتایج به‌دست‌آمده نشان داده شد که ذهن‌آگاهی بر پیشرفت تحصیلی و ناگویی هیجانی دانش‌‌آموزان تأثیر مثبت دارد، به‌طوری‌که سبب افزایش پیشرفت تحصیلی و کاهش ناگویی هیجانی در دانش‌آموزان می‌شود. M3 10.52547/sjimu.29.3.100 ER -