%0 Journal Article %A Amirinezhad, Ali %A Ghodsy, Meysam %A Jamshidzadeh, Farokhlagha %A Mohammadian, Fatholla %T Effect of Negative Mood Control Training Skill on Suicidal Ideation, Anxiety, and Depression among High School Female Students in Ilam, Iran %J Journal of Ilam University of Medical Sciences %V 27 %N 6 %U http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-5409-fa.html %R 10.29252/sjimu.27.6.88 %D 2020 %K Anxiety, Negative mood control skill, Stress, Suicidal ideation, %X مقدمه: بی شک دوره نوجوانی یکی از دوره ‌های مهم و حساس زندگی است. میزان افکار خودکشی در بین نوجوانان دنیا رو به افزایش است و مسلماً تلاش در راستای کاهش افکار خودکشی و دیگر آسیب های مرتبط، بسیار حائز اهمیت است. از این رو هدف از انجام تحقیق حاضر بررسی تاثیر آموزش مهارت کنترل خلق منفی بر افکار خودکشی، اضطراب و افسردگی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه اول شهر ایلام در سال 1397 بود. مواد و روش ها: پژوهش حاضر از نوع نیـــــمه تجــربی با طرح پیش‌ آزمون-پس ‌آزمون با گروه کنترل می باشد. جامعه پژوهش را کلیه دانش‌ آموزان دختر مدارس متوسطه اول شهر ایلام تشکیل می داد و نمونه تحقیق شامل 60 نفر از دانش آموزان دختر بود که در دو گره 30 نفره آزمایش و گواه و با روش نمونه گیری خوشه­ ای یک ­مرحله ‌ای و با استفاده از جدول مورگان انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از سه پرسش نامه سنجش افسردگی بک، مقیاس اضطراب کتل و مقیاس افسردگی ماریاکواکس استفاده شد. داده ها با آزمون تحلیل کواریانس مورد تحلیل قرار گرفت و بررسی و تحلیل داده‌ ها با استفاده از نرم ‌افزار SPSS نسخه­ 22 انجام گرفت. یافته های پژوهش: نتایج حاصل از آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش مهارت کنترل خلق منفی بر کاهش افکار خودکشی (P=0.000)، اضطراب(P=0.025) و افسردگی(P=0.034) تاثیر مثبت و معنادار داشته است. بحث و نتیجه گیری: بر اساس نتایج این پژوهش، آموزش مهارت کنترل خلق منفی باعث کاهش سطح افکار خودکشی، اضطراب و افسردگی دانش آموزان گردید. %> http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-5409-fa.pdf %P 88-95 %& 88 %! %9 Research %L A-10-3728-6 %+ Injuries Research Center, Ilam University of Medical Sciences, Ilam, IR Iran. %G eng %@ 1563-4728 %[ 2020