TY - JOUR JF - sjimu JO - J. Ilam Uni. Med. Sci. VL - 21 IS - 5 PY - 2013 Y1 - 2013/10/01 TI - The effect of Cognitive behavioral Teaching on marital satisfaction of women having hypoactive of sexual disorder TT - بررسی تاثیر آموزش شناختی - رفتاری بر رضایت زناشویی زنان دارای کم کاری میل جنسی N2 - چکیده : زمینه و هدف : عملکرد جنسی سالم هر یک از زوجین از عوامل بسیار مهمی است که بر کیفیت ارتباط زناشویی تأثیر مهمی دارد. این پژوهش، با هدف تعیین اثربخشی برنامه آموزش شناختی- رفتاری بر افزایش رضایت زناشویی زنان دارای اختلال کم کاری میل جنسی شهرستان گناباد در سال 1389 انجام گرفت . مواد و روشها: در این مطالعه ، حجم نمونه به تعداد 30 نفر، 15 نفر برای هر کدام از گروههای آزمایش و گواه به صورت تصادفی از زنان کم کار میل جنسی مراجعه کننده به مرکز مشاوره ی گناباد انتخاب گردید. ابتدا پیش آزمون (پرسشنامه رضایت زناشویی ، اینریچ ، 1996) در هر دو گروه اجرا شد . سپس گروه آزمایش در معرض برنامه آموزش شناختی – رفتاری در 10 جلسه 90 دقیقه ای به مدت سه ماه قرار گرفتند. در پایان آموزش، درهر دو گروه پس آزمون اجرا شد. داده های پژوهش با برنامه15 SPSS- و آزمون T مستقل نمرات اختلافی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که بین میانگین نمرات اختلافی رضایت زناشویی زنان گروه آزمایش و زنان گروه کنترل تفاوت معنی داری وجود داشته به این معنی که برنامه آموزش ، شناختی -رفتاری به طور معنی داری در زنان دارای کم کاری میل جنسی سبب افزایش رضایت زناشویی شده است. (038/0P=) نتیجه گیری: با توجه به تأثیر آموزش شناختی- رفتاری بر افزایش رضایت زناشویی زنان استفاده از این آموزش ها توسط متخصصان مجرب در برنامه درمانی زنان دارای اختلال کم کاری میل جنسی توصیه می شود.  SP - 44 EP - 50 AU - Tavakolizadeh, Jahanshir AU - HajiVosogh, Najme Sadat AD - KW - Keywords: Cognitive-behavioral teaching KW - marital satisfaction KW - hypoactive of sexual desire UR - http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-502-fa.html ER -