TY - JOUR JF - sjimu JO - J. Ilam Uni. Med. Sci. VL - 21 IS - 2 PY - 2013 Y1 - 2013/6/01 TI - Evaluating the Association Between Quality of Life and Physical Activity in Female Student Children TT - بررسی رابطه کیفیت زندگی و میزان فعالیت بدنی در دانش آموزان دختر N2 - مقدمه: فعالیت های فیزیکی و بدنی می توانند کیفت زندگی کودکان را تحت تاثیر قرار دهند. هدف این پژوهش، بررسی رابطه کیفیت زندگی و میزان فعالیت بدنی در کودکان است که با توجه به آن می توان زمینه ای برای شناسایی نقاط قابل مداخله در مورد این مسئله فراهم آورد. مواد و روش ها: این یک مطالعه توصیفی تحلیلی از نوع مقطعی می باشد. جامعه مورد بررسی دختران دبستانی 12-8 سال شهر تهران هستند. روش نمونه گیری به صورت چند مرحله ای بود. حجم نمونه 384 نفر برآورد شد. برای بررسی کیفیت زندگی در کودکان از پرسش نامه معتبر و استاندارد بین المللی version 4.0 Peds QL استفاده شد. علاوه بر آن، یکسری سوالات مربوط به میزان و نحوه فعالیت های بدنی نیز از کودکان پرسیده شد. از آمار توصیفی، نیز آزمون تی و آنالیز واریانس برای تحلیل نتایج استفاده شد. یافته های پژوهش: 366 دانش آموز دختر دبستانی به این مطالعه وارد شدند. میانگین سنی 37/10 سال با انحراف معیار 13/1 و میانه سنی 10 سال به دست آمد. در این پژوهش میانگین نمره کیفیت زندگی در کل دانش آموزان 45/84 با انحراف معیار 16/10 برآورد شد. کمترین میانگین این نمرات مربوط به حیطه عملکرد عاطفی 23/82 با انحراف معیار 73/15 بود و بیشترین میانگین نمرات، مربوط به عملکرد اجتماعی 47/88 با انحراف معیار 99/13 به دست آمد. بین نمره حیطه عملکرد اجتماعی با میزان بازی با رایانه در طول روز ارتباط معنی دار آماری مشاهده شد.(P=0/03) بحث و نتیجه گیری: با توجه به ساعاتی که کودکان صرف بازی های رایانه ای می نمایند و به وضوح کیفیت زندگی ایشان را در حیطه های اجتماعی و سایر عملکرد ها کاهش می دهد، نیاز به برنامه ریزی سازمان یافته ای برای آگاه نمودن والدین و آموزش های موثر و راهکارهای عملی در این زمینه محسوس است. SP - 144 EP - 151 AU - ghafourifard, s AU - rostami nezhd, m AU - nasrollahi, a AU - darabi, s AU - sokhtezari, s AD - KW - physical activity KW - quality of life KW - school children KW - PedsQL questionnaire KW - vid-eo game UR - http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-1122-fa.html ER -