@ARTICLE{Farshad nia, author = {mortazavi tabatabaee, a and farshad nia, m and jabari, m and visi, k and }, title = {The Risks and Effects of Iranian Amirkabir Tunneling Project Using Failure Modes and Effects Analysis (FMEA)}, volume = {21}, number = {4}, abstract ={مقدمه: عملیات حفاری و گودبرداری در بسیاری از پروژه‌های عمرانی، با خطرات جانی و مالی زیادی همراه می‌ باشد. پروژه عمرانی تونل امیرکبیر در ایران، به دلیل وسعت کار شامل تمامی اجزای این عملیات بود. مواد و روش ها: در این مطالعه توصیفی فرایند حفاری به 3 فاز عملیاتی تقسیم شد و با استفاده از روش FMEA، اطلاعاتی شامل نوع خطرات، اثرات، علت، احتمال وقوع آن ‌ها جمع آوری شد. فراوانی تجمعی و درصد فراوانی تجمعی نمرات ریسک محاسبه و به وسیله نمودار پارتو، عدد ریسک اولویت‌ بندی گردید. یافته ‌های پژوهش: بیشترین درصد نمرات ریسک در مجموع فازهای عملیاتی شامل 4 خطر؛ برخورد ماشین آلات حفاری به افراد، تصادف و برخورد به تجهیزات یا سایر ماشین آلات، سقوط تجهیزات، سقوط افراد از روی قسمت‌های مختلف ماشین آلات، بود. بحث و نتیجه‌گیری: بر اساس نمودارهای پارتو، با حذف و یا کنترل خطرات مذکور می‌توان تفاوت چشم ‌گیری در سطح ایمنی پروژه ‌های احداث تونل امیرکبیر ایجاد کرد. }, URL = {http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-1254-fa.html}, eprint = {http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-1254-fa.pdf}, journal = {Journal of Ilam University of Medical Sciences}, doi = {}, year = {2013} }